Nästa artikel
Volvo V70 stammis på verkstan
Långtest

Volvo V70 stammis på verkstan

Publicerad 19 april 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vårt långteststalls Volvo V70 går i skytteltrafik mellan garaget och verkstaden. Boven i dramat är det korta serviceintervallet.

Då var det dags igen. Långteststallets Volvo V70 med flexifuelmotor har strax 14 000 mil på mätaren och har ännu en gång varit inne på service – för tredje gången på drygt ett år.

Skytteltrafiken mellan redaktionsgaraget och verkstaden förklaras av det korta serviceintervallet på 1 000 mil.

Den här gången fick Upplands Motor i Stockholm förtroendet. Underhållet kändes i plånboken. Själva servicen kostade 3 068 kronor, torkarbladen fram och bak byttes för 993 kronor och bromsbeläggen, på samtliga fyra hjul, ersattes med nya för 5 208 kronor.

Verkstaden genomförde också felsökning av alkolåset för 480 kronor. Vid kyla har det ibland tagit lång tid innan bilen kan blåsas igång. Något fel upptäcktes inte.

Dessutom kontrollerades batteriet, som stundtals känts segt vid start. Spänningen uppmättes dock till 12,7 V och då finns ingen anledning till byte.

Vi har tidigare rapporterat att flexifuelmotorn går ryckigt på tomgång, men problemet har kunnat undvikas genom att fylla på med bensin vid var tredje tankning och på så sätt rena bränslespridarna.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 2,0 Flexifuel Momentum

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70

Modell: 2,0 Flexifuel Momentum

Årsmodell: 2008

Inköpspris: 307 600 kr

Aktuell körsträcka: 13 878 mil

Förbrukning (dek.): 12,0 (bensin: 8,6)

Förbrukning (ViB:s): 12,3 (bensin: 9,4)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-19 12:49
saabnisse

Nu måste jag reagera, nästan en tusing för att byta torkarblad!
Jag vet att jag tyckte att ni gjorde rätt när ni betalade 700:- för byte på Opeln och det var flera här som ansåg att jag hade fel.
Ok, de hade rätt och jag fel, jag har tänkt om, att byta tre blad på Volvon gör en normalbegåvad person på fem minuter och det till en kostnad till under 200:-!
Och 5208:- för bromsbelägg?
Varför kollar ni inte vad en annan verkstad tar för samma jobb?
Det kanske inte vore så dumt att någon gång anlita "Petter på bakgatan" som jämförelse när det gäller enkla jobb.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-19 13:21
V70-ägare

Jag är en stor vän av konsumentorienterad motorjournalistik. Det behövs mer än någonsin när många motortidningar verkar fokusera på motorsport, dyra vintagebilar och lyx-och sportbilar från 700 000 kronor och uppåt.

Men jag blir inte riktigt klar över det ni skriver om spridarproblemen på Volvos 2,0F motorer. Volvo själva säger i sin egen kundtidning, Min Volvo Magazine, att flexifuelmotorerna alltid kan tankas med etanol.

Själv ringde jag nyligen runt till några auktoriserade Volvoverkstäder för att höra om det var vanligt med igensatta spridare på 2,0F. Ingen angav att det var fler spridarproblem med 2,0F motorn än med andra motorer. Ingen gav heller rådet att vid normala temperaturer tanka bensin vid vart tredje tankning.

Då 2,0F motorn var en storsäljare under 2008-2011 i V70 och även förekommer i S80, C30/S40/V50 samt Ford Mondeo är det viktigt att detta reds ut ordentligt.

Etanolen är omdiskuterad med troligtvis är etanol från Sydamerika och Europa ett bättre alternativ ur klimatsynpunkt än bensin.

Om det nu är så att Vi Bilägares uppgifter om att bensin ska tankas vart tredje tankning är felaktiga. Ja, då är det många ägare av Volvos flexifuelmodeller som får fel information och onödigt höga bränslekostander och dessutom tankar mer fossilt bränsle än nödvändigt.

Som ägare av en V70 2,0F hoppas jag att Vi Bilägare reder ut detta. Ni har ju inte låtit Volvo själva komma till tals. Ej heller angett vilka Volvoverkstäder det är som rekommenderar tankning av bensin.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-19 17:45
pecr

Jag hade problem med spridarna till min V70 2,0F 2009, inget som Bilia och/eller Volvo bjöd på, kan jag säga.
Å andra sidan gjordes inte angivna garantiåtaganden vid servicetillfällen heller, visade det sig när servon skar ihop. Och sen elsystemet. Allt detta innan bilen gått 2500 mil!
Vann tillslut efter lång strid. Tråkigt. Att köpa en ny V70 var mycket pengar för mig.
Bytt märke nu och kommer undvika bli behandlad så igen. Tyvärr, jag har varit volvoist innan.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-19 19:07
V8-Power

Knappast lönsamt att behålla bilen med de driftkostnaderna ni har. Byt till en nästan ny av märke där garantin är 5-8 år.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-20 09:25
Jooon

Bromsklossar efter 14000 mil? Har pressat bilen på bana eller hur jädrans dåligt kör ni?????

#6 • Uppdaterat: 2013-04-20 09:34
matda

V70-ägare, tyvärr kommer inte ViB aldrig någonsin att ge klarhet i den här frågan. ViB har visat sig vara totalt inkompetenta. Jag har mailat redaktionen vid ett flertal tillfällen med frågor de kunde ta på sig att reda ut, men ViB fortsätter ändå med sin förvirring. Jag skapade en tråd på forumet också:

http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/mail-till-vi-bilagare-angaende-4e-tank-bensin-39716

Det har funnits problem med höga sulfathalter i bränslet runt 2009-2010. Troligen är det detta som spökar och gör att ryktet finns. Idag säger både Volvo och bränslebolagen inte finns något problem och det litar jag på. Felet på ViB V70 kan vara av helt annan typ men så länge man skyller på bränslet utreds aldrig detta. Men visst, kan en bil köras på biobränsle måste det beror på det, verkar en motorjournalist tänka. Under tiden luras fler på dieselboomen, med ökat fossilberoende, försämrad stadsluft (med hjärt och kärlsjukdomar som följd) och svikna förbrukningssiffor.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-20 11:54
Mistro

Nu kan jag ju bemöda mig att kontrollera lite mer noggrant men jag kan nog med säkerhet säga att detta INTE var den första gången som dessa bromsar byttes.
Ofta byts bromsbelägg och även skivor så tidigt som 6000 mil och då kan man ju undra hur bilarna körs alternativt hur kvaliten är.

Vad gäller Etanolens vara eller icke vara så tycker även jag att detta skall utredas grundligt så att tillverkarna tar sitt ansvar.
På begagnatmarknaden finns det nu många Etanolbilar och kommande ägare vill garanterat veta vad som gäller!

#8 • Uppdaterat: 2013-04-21 19:44
timerbeltkiller

It takes more petroleum energy (diesel-powered machines + pesticides + herbicides + refining + transport) in agriculture to produce biofuel than the resulting energy in your engine.

Hence biofuel (from seed to tank) is great for Big Agriculture and meaningless for the environment and for the consumer (who also ends up with higher food bills).

#9 • Uppdaterat: 2013-04-21 20:21
hultarn

Nåja, det var inga hysteriska priser för byte av torkarblad. Alla tre blad kostar på Meca cirka 750 kr, så bytet var inte så dumt.

Samtliga bromsbelägg kostar drygt 2.000 på Meca, lite beroende på p-broms.
3.000 för att byta dem låter dyrt, det kan omöjligen 2,5 timme att byta dem!

Jag tycker det är bra att ViB redovisar vad det kostar att lämna in bilen, inte alla har kunskap och mod att meka själv, om än bara byta blad.

Mistro: jag har bytt skivor bak på båda våra bruksbilar, på mycket mindre än 6.000 mil. Tacka AL's favorit vägsaltet för det! Bakre skivorna rostar helt enkelt upp!

#a • Uppdaterat: 2013-04-21 20:42
V70-ägare

Matda,

Vi får ändå hoppas att redaktionen tar och gör en mer gedigen
genomgång. ;-)

Det är olyckligt om ägare av Volvos flexifuelbilar inte vågar tanka etanol på grund av tidningens något svepande påståenden.

För i stort sett alla V70/S80 2,0F har nu nybilsgarantin upphört gälla. Många bilar har nog även kommmit upp i miltal då maskinskadeförsäkringen inte längre gäller. Det kan göra många ägare osäkra.

Vid nästa långtestartikel om Vi Bilägares V70 borde väl redaktionen kunna göra lite reserach och framförallt prata med någon bränsle-och motorexpert på Volvo Personbilar Sverige.

Etanolen väcker känslor hos vissa men mycket tyder på att den är ett av flera olika sätt att minska personbilstrafikens klimatpåverkan. Tankar ägare till flexifuelbilar bensin är det en förlust för arbetet att minska såväl oljeberoende som klimatpåverkan. Och när det gäller effektiviteten hos biobränslen finns ju nu klara så kallde hållbarhetskriterier utarbetade av EU.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.