Nästa artikel
Volkswagen Golf till verkstad för säkringsbyte
Långtest

Volkswagen Golf till verkstad för säkringsbyte

Publicerad 12 mars 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det känns nästan löjligt, men vad vi förstår nödvändigt. Vi har beställt tid på verkstad för att byta en säkring på Volkswagen Golf.

Sedan en tid tillbaka lyser det i långtest-Golfens kombiinstrument att kurvljusen är ur funktion. Det är inget akut läge, men påminnelsen retar förstås i längden.

Varken säkringsdosans lock inne i motorutrymmet eller dosan inne i kupén ger information om vad säkringarna skyddar. Inte heller instruktionsboken är till någon hjälp. Det som återstår är att beställa tid på verkstad.

Lamp- och säkringsbyten som tidigare var givna "gör det-själv-åtgärder" är inte längre självklara. Det är på det här viset som vi konsumenter blir mer eller mindre verkstadsberoende.

En annan lampa av mer allvarlig typ har också tänts: ”Motoroljenivå för låg”. Stickan visade att nivån snabbt sjunkit mot det undre strecket, långt före oljebyteservice vid cirka 6 000 mil. Det blev till att fylla på mer olja, med kravspecifikationen VW 504 00. Där slapp vi i alla fall åka till verkstad.

Diskutera: Rimligt eller orimligt att säkringsbyten måste ske på verkstad?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf Masters 1,6 TDI/105 BMT

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf:

Modell: Masters 1,6 TDI/105 BMT

Årsmodell: 2013

Inköpspris: 237 700 kr

Aktuell körsträcka: 5 144 mil

Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,6 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014

Peugeot 308, 2014

Skoda Octavia, 2014

Suzuki SX4, 2014

Toyota Auris, 2014

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

Hyundai i40, 2012

Opel Ampera, 2012

Mercedes B-klass, 2012

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-12 09:20
Hackenbush

Smart av bilfabrikanterna att göra så att man i princip måste till märkesverkstad för minsta lilla småsak som ett säkringsbyte borde vara.

Friska kulor till kassan på verkstäderna.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-12 09:33
Pensionären

Ett säkringsbyte kan vara akut om det är en viktig funktion som fallerat. Det är skandalartat tycker jag att inte ha en förteckning över säkringarna tillgängliga i bilen. Vad gäller oljenivån tycker jag inte det är något att anmärka på det är väl ok att fylla på olja en gång mellan serviceintervall på 3.000 mi? Dessutom undrar jag varför detta inte dök upp när bilen gått 1500 mil?

#3 • Uppdaterat: 2014-03-12 10:14
Bortom

Om oljeförbrukningen:
det är SKAM att folk godtar att VW m.fl. anger att uppemot en liter förbrukad motorolja per 100 mil är normalt. Jag hade flera japanska bilmärken där jag inte behövde fylla på mellan oljebyten...ofta uppemot 2000 mil eller över.
NEJ; en modern motorn ska inte dra mer än 1 liter motorolja mellan 2-3 tusen (!) mil. (mellan oljebyten). Allt annat är att inkompetensförklara sig självt angående motorteknologi.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-12 10:26
hultarn

All denna olja som försvinner på dagens "miljövänliga" motorer borde räknas in i miljöklassningen.

I jakten på några droppar bensin minskas kolvringarnas tätningförmåga, och det lär vara en anledning till att oljan försvinner.

Min gamla (franska) bruksbil behöver aldrig någon påfyllning mellan oljebytena, 2000 mil. Varför skulle jag då acceptera ett påstående att 1 liter per 100 mil är normalt?

#5 • Uppdaterat: 2014-03-12 10:47
raks

Min VW med TSI 211 från 2011 dricker ingen olja.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-12 10:51
trög

Jag håller med flera andra här.

att kolla oljan varje gång man tankar var något man gjorde förr, och verkligen förr i tiden. Kolvringarna kan man nog överleva men lagkravet på att återvinna oljan i vevhusventilationen är enbart korkat.

Det fungerar hjälpligt om man minst en gång i veckan har motorn igång minst 1½ timme i sträck, hur ofta händer detta ?

att montera en "konventionell" vevhusventilation från tidigt 90tal hade räddat många motorer för att inte tala om miljö...

#7 • Uppdaterat: 2014-03-12 11:23
trasten

Vi brukar trycka ut en lista på säkringar till de kunder som vill ha, det brukar bli ca 10 a4 papper.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-12 12:01
mawno

Pinsamt VW, gör om gör rätt.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-12 12:06
Mistro

På vissa bilar är det ju t.o.m svårt att byta hjul själv och tyvärr är Golf en av dessa. Reservhjulet skall bytas ut mot punkspray och kompressor och lampor har som sagt länge varit svåra att byta på många bilar.
Placeringen utav säkringar är också ett elände på många bilar då de ofta sitter under instrumenteringen och svårt tillgängligt.
Att man sedan inte heller anger i instruktionsboken vad säkringarna går till är lika ruttet som de flesta instruktionsböcker över lag.

För att byta något så simpelt som en glödlampa så är det inte ovanligt att det står att man skall uppsöka verkstad,alternativt är förklaringen på hur man skall göra så bristfällig att man kunde vara utan den.

På tal om oljeförbrukning så har det länge stått angivet att 1 liter olja/100 mil är acceptabelt. Minns att det stod ungefär likadant i instruktionsböckerna ifrån t.e.x Vw som Mitsubishi på -80 och - 90 talet men någon sådan förbrukning har jag aldrig varit med om. Om bilen drar 1 liter på 1000 mil på en äldre bil så brukar det läcka olja någonstans.

Samtliga utav mina bilar de senaste 10 åren har inte haft någon synbar förbrukning på oljan mellan service.

#a • Uppdaterat: 2014-03-12 12:08
Skodaägare

TSI-motorn i min Skoda Superb dricker tyvärr en hel del olja och jag har haft den inne på oljeförbrukningstest, vilket (förstås) var inom toleranserna. Så det är bara att fylla på och se glad ut. Lyckligtvis så kan man hitta olja ganska billigt på nätet, så det är ingen stor ekonomisk smäll. Visst kan man tycka att det är dåligt, när min förra BMW inte drog en droppe mellan servicarna. Men eftersom bilen i övrigt går bra så kan jag ta det här med oljeförbrukningen.
Dock är jag inte så modig som ViB att jag väntar tills bilen varnar för låg oljeförbrukning. Jag kollar oljan regelbundet.
Sen är det väl inte riktigt sant att det är bara VW:s motorer som drar olja. BMWs 2,5 liters sexa som satt i förra 3-serien före facelift är (ö)känd för att dra olja. Även Subarus turbomotorer verkar dra en del.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.