Nästa artikel
Vintertest: Lysande men ingen snöstjärna
Långtest

Vintertest: Lysande men ingen snöstjärna

Publicerad 10 mars 2015
Designglada Citroën Cactus rör sig kursstabilt på vinterföre, men snö och is packar lätt igen fälgar och fjädring bak vilket orsakar vibrationer.
Design och detaljer får Citroën Cactus att se ut som en stryktålig terrängsko på fyra hjul. Karossfärgen – Hello Yellow – understryker det intrycket. 
Cactus klarar stilriktigt alla de tämligen oplogade vägar vi far på under veckan. Bilen rör sig kursstabilt och förtroendeingivande, även om många förare klagade på att styrningen arbetar en smula trögt. Färden går oväntat tyst för det mesta. När vi ljudmäter alla fem på en sträcka belagd med isbark som ger ett genomträngande buller hör Citroën till de bäst dämpade.

Värmen håller god standard och jämna steg med resten av bilarna, utom i baksätet. Värmeutblås under stolarna fram saknas, vilket sannolikt är förklaringen. 
Snart hittar vi fler ställen där det snålats. Det finns ingen belysning i baksätet som är extra kolmörkt på grund av solskyddssvärtan på bakdörrarnas rutor. Bagageutrymmet är rent från fack och krokar så allt vi stoppar där far runt i kurvorna. Bakre ryggstödet fälls i ett enda stycke och med nackskydden fram i lägsta läge kan baksätespassagerarna – de som får plats, utrymmet är testets sämsta – känna nackskyddens stöttor skava mot knäna. Har någon på fabriken alls suttit i baksätet? 

Luftutblåset för passagerarsidan fram är placerat mitt på panelen och vinklat åt höger. Defrostermunstycket för sidorutan har ett tufft jobb att ensamt sköta imborttagningen.  
Citroën är enda bil som inte har strålkastarspolare och saknar, tillsammans med Nissan, nivåvarning för spolarvätskan. Plötsligt är den bara slut. Spolningen startar dessutom först efter lång tvekan, varje gång. Irriterande!

Skenet från strålkastarna är gulaktigt, som på franska bilar förr. Det ser sömnigt ut men fungerar bra både i praktiken och i vårt ljuslaboratorium. Glastaket (4 900 kronor extra) borde ha en täckande gardin. Stolarna är placerade ganska lågt men den som är bara något över medellängd sitter ändå med hjässan mot det iskalla glaset.
Drivningen fick inte så många pluspoäng. ”Motorn kommunicerar inte med gaspedalen, den känns seg trots turbon.” Stolarna är snygga, inte så stora och lite som i Citroën förr; man sjunker ned i dem. De flesta tyckte att sittkomforten dög men det kändes ovant.

Den värsta kritiken gällde dels att snö och is ideligen packade igen fälgarna bak och orsakade vibrationer, dels att det ofta dök upp oroväckande felmeddelanden. ”ESP/ASR system fault: have the vehicle repaired”, ”Tyre under-inflation monitoring system fault”, ”Service”, ”ESP deactivated” etcetera.  
Det ingav inget förtroende i kylan precis och samtliga fem förare placerade Cactus sist i den totala sammanräkningen.

Plus:

Säkra köregenskaper, mjuk och skön fjädring, bra strålkastare.



Minus:

Många felmeddelanden, snö och is i fälgarna, bitvis billigt utförande, vindrutespolningen dröjer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-10 10:35
Pi

Vi Bilägare har helt missat att detta är "features" som man fått betala rätt bra för dessutom...:)
Skämt åsido - det är märkligt att en såpass dyr bil som denna lilla bil ändå saknar en hel del elementära funktioner.
Köper man en bil så räcker ju tyvärr "charmen" inte så långt när man skall leva med den dagligen.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-10 11:34
L West

Vem blir först att dra igång försvarstalet?

#3 • Uppdaterat: 2015-03-10 12:10
Deeds

Va och provkörde en i fredags. Bilen är snygg....FRAM (den va helsvart med svarta fälgar).. Övrigt så är den bara konstig. Bakljusen ser extremt malplacerade ut. Att ratten inte gick att flytta längsleds är ju bara dåligt. Jag fick inte till en bra körställning hur jag än försökte. Insteget va heller inte speciellt högt utan mer som en "vanlig" bil. Avsaknaden av interiör av vanligt bilstuk gjorde att det kändes som om man satt i en lådbil med en liggande ipad på instrumentbrädan. Det blir ingen Cactus för mig....någonsin.

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

En dåres försvarstal...

Lite tråkigt med kommentarer som gör negativa anspråk på utseendet, jag tycker det är roligt att det fortfarande finns tillverkare som vågar sticka ut med modeller som t.ex. Nissan Juke och Fiat 500, sådana bilar behövs idag och finner bevisligen sina köpare.

Titta bara på närmaste parkering, de flesta märken idag strävar efter en sval, elegant men näst intill förtvivlan fantasilös anonym tyskinspirerad bildesign, och alla lackade i någon av alla dessa 50 nyanser av grått...

Förr talades det om anonyma och ickedesignade japanare, en roll som nu med bravur tagits över av VW-koncernen och övriga tillverkare följer efter ledstjärnan.

Att Cactus sedan faller igenom på en del punkter i vintertestet är beklagligt och måste åtgärdas av Citroën snarast om bilen ska bli en succé på nordligare breddgrader.

Hoppas Cactus blir en försäljningssuccé, alltid retar det någon... :-)

#5 • Uppdaterat: 2015-03-10 12:36
Raphael

Jag har från början kritiserat Vi Bilägare för att de har valt 17" sportfälgar för vinterdäcken istället för 16" som är original- och standarddimension. Med rätt fälgar för vinterdäcken så kommer det inte in massa snö i bakvagnen och därmed påverkas heller inte sensorerna och därmed blir det inga felmeddelanden.

När det gäller utrymmet i baksätet så har bilen liknande utrymmen som andra klasskamrater i C-segmentet, axelavståndet är liknande som hos konkurrenterna. Däremot är Cactus en låg bil ja, den är inte en högbyggd bil trots att den har högre markfrigång än många andra utan det är en lågbyggd bil mer som bilar var förr. Detta gör att man kan få fel förväntningar på den.

Stolarna fram är mjuka ja precis som Citroën var förr och precis som förr så kritiserar svenska journalister stolarna. Det är precis som det ska vara. En del uppskattar mjukheten, andra gör det inte. Det är en smaksak. Själv tycker jag det är skönt med mjuka fåtöljer istället för de hårda trästolarna i tyska bilar.

Att spolningen skulle starta efter lång tvekan är mer en illusion. Munstyckena sitter i torkarbladet. Bilar med munstyckena på huven sprutar upp på rutan, och då får man visuell kontakt med spolningen tidigare eftersom man ser den direkt när det börjar spruta och sedan hamnar sprutet på rutan. Med Cactus så färdas vätskan en längre väg eftersom den kommer ut först vid torkarbladen och smetas ut där på rutan. Detta gör att sträckan mellan munstycket på huven och vindrutan är dold för föraren i en Cactus och därmed upplevs det som att spolningen tar extra tid eftersom vätskan syns först när den smetas ut på rutan och inte innan. I praktiken är alltså detta inte ett problem, utan det handlar bara om en vanesak.

Precis som det ska vara med Citroën så kritiseras en Citroën för att den har egna och annorlunda lösningar som går emot strömmen, svenska journalister - särskilt ViB - vill ju gärna att bilar ska ha samma lösningar. Men de som köper en Citroën gör det för att det är en udda och annorlunda bil, en bil som går mot strömmen. Det är Citroëns nisch på marknaden. Det är därför som märket finns och har ett berättigande. Att kritisera en Citroën för att den är annorlunda, det är som att kritisera en Porsche för att den är sportig.

#6 • Uppdaterat: 2015-03-10 12:48
Styggavargen

Raphael, men du håller väl med om att det är mycket dåligt att det inte finns någon nivågivare för spolarvätska?. Visst, bilen har en spännande ny design, men funktion måste tyvärr gå före detta. Jag överväger inte ens titta på denna bilen då den inte tilltalar mig på det estetiska planet. Men det är helt klart roligt med bilar som sticker ut ifrån mängden.

#7 • Uppdaterat: 2015-03-10 12:54
Audi A5 SB

Att PSA har problem med snö och kyla visar även detta test. Förut var det ju Peugeot 308 som hade problem med snö och nu också även denna bil. Utprovningen i vinterklimat är väl inget som är högt prioriterat av PSA. Detta hade vi på min firma ett antal exempel på. Men vi får ju tack vare denna artikel ett svar på varför somliga bilar måste "tinas upp" då ESP slutat att fungera. På de bilar jag kört det senaste decenniet, så har det aldrig inträffat att ESP (eller något annat) slås ut av snö.

Men att man sparat in på en liten backventil till vindrutespolningen är väl bara en ren miss? På alla normala bilar kommer vätskan omedelbart, då slangen hela tiden är full med vätska tack vare backventilen. Det är väl bara på Cactus som vätskan av måste färdas längre väg då man missat backventilen.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-10 12:58
saabnisse

Jag har inte provat Cactus ännu och borde därför inte yttra mig.
Men jag håller med Raphael när det gäller Citroën och att de ofta har annorlunda och egna lösningar även om de begränsas mer nu för tiden genom samlivet med Peugeot.
Man kan jämföra lite med Saab som ju också hade egna lösningar som inte alltid uppskattades i motorjournalistkretsar.
Men speciellt stolarna tror jag att jag skulle uppskatta och som Raphael skriver tycker jag inte att de tyska hårda stolarna är trevliga, t.ex. sportstolarna i A4 ger mig träsmak efter tio mil och då börjar jag skruva på mig och längtar efter en sittkudde.
Om det är mjuka sitsar i Cactus skulle de nog passa mig, idag är det bara gamla Saab, C5 och Volvo som jag egentligen tycker om (naturligtvis finns det fler, men inte som jag åkt i).
Men som AL skriver, kan det nog behövas något år till innan bilen är färdig och det är ju inget ovanligt.
Jag har köpt första årsmodellen av franska bilar förr och det gör jag aldrig om!

#9 • Uppdaterat: 2015-03-10 13:00
saabnisse

Audi, kan det inte vara så att backventilen finns, men att den inte fungerar?

#a • Uppdaterat: 2015-03-10 13:10
Deeds

Även om 16" hade avhjälkpt problemet så är det ju i ärlighetens namn att dom inte köpt eftermarknadsfälgar.. Dom har köpt original 17" Alltså borde detta vara taget i åtanke när man tillverkade bilen.
- Nej 17" kan vi inte ha för då slår snön ut våra system..
Kanske ska ta tag i grunden till problemet och inte den direkta orsaken?
Ratt som bara går att höja och sänka.. Är det nytänkande?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.