Nästa artikel
Välsedd gäst på verkstaden
Långtest

Välsedd gäst på verkstaden

Publicerad 10 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nykomlingen i långteststallet, Peugeot 308, har under sin första tid varit en frekvent besökare på verkstaden.

Under sina första två månader i långteststallet har vår Peugeot kallats till verkstaden två gånger för olika åtgärder. Första gången gällde det pekskärmen som behövde ny programvara för att inte krångla. Vi hade dock inte märkt att något var fel, men det kunde tydligen drabba en del bilar.

Andra verkstadsbesöket gällde förardörren som har låst sig själv på somliga 308:or. Dock inte på vår bil.

Efter testet i det vintriga Dalarna, då snön packade sig i fälgarna och bakbromsarna frös fast, har vi fått byta till andra fälgar som har lite glesare mellan ekrarna och som ska vara bättre i snöföre. Hur väl de nya fälgarna tål snö har vi tyvärr inte kunna kolla. Vintern har lyst med sin frånvaro i Stockholm och i regnväder fungerar bakhjulen till full belåtenhet.

På de vårliga mellansvenska vägarna sköter sig 308 alldeles utmärkt. Den är pigg, tyst och skön att köra. Bränsletörsten är lite svår, men bilen har körts mycket i stan och långa etapper på motorväg.

Diskutera: Har du haft problem med fälgar där snön fastnar under vintern?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 1,6 Allure

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 308

Modell: 1,6 Allure
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 229 200 kr
Aktuell körsträcka: 820 mil
Förbrukning (dek.): 5,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,2 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-10 14:57
Raphael

Ok så ni har varit tre gånger på verkstan varav två återkallningar och utan att det har varit fel på er bil om det. Med tanke på återkallningarna i mångmiljonklassen hos Toyoa, Mazda och GM som nyligen har presenterats här på Vi Bilägare så är Peugeots återkallning en "fis i rymden" i jämförelse. :)

Gällande fälgarna, som jag har förstått det så fick ni fel fälgar av återförsäljaren - återförsäljaren monterade vinterdäck på fälgar som Peugeot inte har godkänt för vinterbruk. Ett misstag av återförsäljaren. Inte fel på bilen och inte fel på fälgarna heller egentligen, om de används som de är designade för.

Och ni hade kunnat undvika problemen med frysta bakbromsar genom att parkera bilen med växeln ilagd istället för handbromsen. Då hade snöbildningen av sommarfälgarna inte gjort så att bakbromsarna hade frusit fast.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-10 15:09
Simon no1

Lite märkligt att inte Peugeot går ut offentligt med sina återkallningar, de verkar vilja smyga :) Hedströms motor hade som uppgift under några år att byta ventilstyrningar till topparna i Peugeot då dessa lossnade, så de byttes vid service utan att kunden visste om det, inte ett ljud hördes i media....

Förresten hur var det nu med de nya franska bilarna som inte krånglade längre....

#3 • Uppdaterat: 2014-04-10 15:38
Puggento

@Raphael Precis. Håller med fullt ut. "Välsedd gäst på verkstaden" det är en rubrik i klass med Aftonbladet. Oroande utveckling. Iofs har väl aldrig Peugeot legat bra till i ViBilägare...

#4 • Uppdaterat: 2014-04-10 15:53
hultarn

Simon: såvitt jag kunde utläsa av texten, så är det inget fel på testbilen, sånär på krånglet med is i vintras.

Däremot var det ju fel på den tyska kvalitetsbilen...

#5 • Uppdaterat: 2014-04-10 17:49
Pensionären

Rubriken "Välsedd gäst på verkstaden" saknar helt verklighetsförankring och undergräver åtminstone mitt förtroende för testarna/skribenterna i ViB. Som läsare är det objektiva fakta man vill ha som presenteras på ett nyanserat sätt och med lämpliga rubriker.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-10 18:22
Irvor

Låter som man kunde ha väntat med dessa "uppdateringar" till första service.
Varför kalla in extra ?

#7 • Uppdaterat: 2014-04-10 18:30
Peter E

Få se nu...två månader, två inkallningar till service. En i månaden alltså.

Man lär ju känna sin verkstadspersonal bra i alla fall :-)

#8 • Uppdaterat: 2014-04-10 21:07
Mistro

Du anser inte själv "Peter E" att dina kommentarer börjar att likna de som du vill häckla? Lite variation vore trevligt om du inte vill sälla dig till märkesfanatikerna som absolut inte på några villkor kan se några fel på den egna bilen.
Anser själv bestämt också att de ev. fel som listas kunde ha åtgärdats vid ordinarie service samt att rubriken var illa vald.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-10 21:14
Peter E

Mistro: Uppenbarligen så såg Peugeot allvarligare på *felen* än du så frågan är vem som vet mest där.

Och för övrigt så nämnde jag ju bara det som stod i artikeln med en liten knorr ;-)

#a • Uppdaterat: 2014-04-10 22:08
Pi

Min egen erfarenhet av denna vandrings-sägen om att motorerna drar mindre efter ca: 1500 mil är just att det är att betrakta som en sägen och inte som en sanning - och antagligen allra mest påhejad av bilförsäljare som på det sättet tystar den nyblivne bilägaren som är missnöjd med bilens bränsleförbrukning. Dagens produktion av bilmotorer har så hög precision att inkörning knappast är nödvändig och näppeligen ger nån mätbar sänkning av bränsleförbrukningen. För 30 år sedan kanske det stämde men idag är det nog bara en sägen, tyvärr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.