Nästa artikel
Toyota Prius II (2004) – slutrapport
Begteststallet

Toyota Prius II (2004) – slutrapport

Publicerad 29 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Efter åtta år och 15 383 mil i begteststallet sätter vi punkt och konstaterar att Toyota Prius varit enastående driftsäker.

Åtta års brukande har kostat oss 450 980 kronor, en milkostnad på 29,32 kronor.

Genom alla år har det känts tryggt och säkert att äga Toyota Prius trots tidiga funderingar kring bilens komplexitet och det stora nickelmetallhybridbatteriets livslängd. Få driftstörningar har inträffat, och när det väl har skett har Toyota tagit hand om detta inom ramen för den åttaåriga garantin för just hybridsystemet.

När bilen nu hamnar i annan och privat ägo finns inte längre hybridgarantin att luta sig mot, men rapporter från andra exemplar visar att systemet fungerar i stort sett oklanderligt, och då med körsträckor som är mycket längre än vad vi har uppnått.

Enligt Toyota har mindre än ett handfull batterier bytts ut – av 13 000 sålda bilar – och då av andra orsaker än utmattning. Här finns bland annat exemplar som rullat längre än 50 000 mil. Ett pris på batteriet är satt, det kostar 23 000 kronor att byta, men i nuläget lär det bli andra slitdelar som stryker med långt före.

En sådan del kan vara vattenpumpen som bytts under det senaste teståret. Efter oväsen i samband med läckaget misstänkte vi också att luftkonditioneringens kompressor tagit slut, en icke ovanlig åkomma när bilen gått långt, men det visade sig den här gången vara falskt alarm. Däremot byttes också den eldrivna vattenpumpen till hybridsystemet, men det var mer av säkerhetsskäl i en Europaomspännande kampanj.

Bränsleförbrukningen i förhållande till bränsledeklarationen och avsaknaden av ett riktigt bra rostskydd är de plumpar som vi noterat i protokollet. Vår snittförbrukning har pendlat mellan 5,1 och 5,4 liter/100 km beroende på körmiljö, och det är mycket mer än officiellt angivna 4,3 liter. Vår notering är ändå förhållandevis bra sett till att det handlar om en bensindriven mellanklassbil med automatlåda.

Kosmetiskt ser Prius inte vacker ut vid kontroll av underredet när bilen hissas upp. Bultarna inne i balkarna har börjat käkas upp av rosten, fjäderinfästningarna är angripna och lite mer än vanlig ytrost noteras på skarvar i motorvaggan och på länkarmarna. Det största problemet som vi noterat är att limfogen släppt vid den nedre skarven på höger bakdörr.

Vi reklamerade kraftig rostbildning redan för drygt ett år sedan, men det var först i höstas som Toyota tog på sig att byta hela dörren. Redan 2006 byttes hela aluminiumhuven sedan vi noterat så kallad vitrost i en skarv.

De flesta milen under de senaste åren har bilen rullat i Stockholms innerstad och dess närhet. Bortsett från mindre bra runtomsikt har Prius varit väl lämpad för att möta storstadens utmaningar tack vare snäv vändradie, inget manuellt växlande, lättgående styrning och låg förbrukning i just storstadsmiljöer.

Så länge man kör lugnt går Prius tyst och bekvämt, men bilen gillar inte hårdare körning. Vid kraftig acceleration låter bensinmotorn plågad. Det känns betydligt trevligare att glida fram enbart med eldrift, vilket är möjligt under korta sträckor upp till 50 km/tim.

Takräcket har kommit till flitig användning. Den sluttande karossformen och hybridbatteriets placering ovanför bakaxeln medför att bagageutrymmet är begränsat.

Vi Bilägares testbil var en av de första som levererades till Sverige och det innebar en fullutrustad bil med alla finesser som just då fanns på listan, GPS, nyckellöst låssystem och och Bluetooth handsfree.

Vi har haft stor nytta av finesserna, men systemet för röststyrning av vissa funktioner har fungerat mindre bra. Kanske är det vår ”svengelska” som orsakar missförstånd, men ett kommande som ”Radio” borde definitivt slå på den omnämnda. Men i stället har vi mötts av en kvinnlig röst som förkunnar ”Adjusting temperature to 30 degrees”. Och så har det blivit glödande hett inne i kupén.

Läs också:
Begteststallet: Bokslut för 2011

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Prius II (2004) – 15 383 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Prius II:

Registreringsdatum: 27 feb -04

Mätarställning, mil: 15 383

ViB:s förbrukning: 5,4

Officiell förbrukning: 4,3

Nybilsgaranti, år: 3

Serviceintervall/mil: 1 500/1 år

Inköpspris, kr: 282 000

Inbytespris, kr: 55 900

Värdeminskning, kr: 226 100

Bränsle, kr: 99 672

Rep/service, kr: 46 589

Däck, kr: 22 270

Skatt/besiktning, kr: 2 100

Försäkring, kr: 43 369

Underhåll, kr: 10 380

Totalt, kr: 450 980

Totalt/mil, kr: 29,32

Service och reparationer:

2004:

Service (1 834 mil, 1 210 kr)

Service (2 989 mil, 3 910 kr)

2005:

Service (4 620 mil, 1 239 kr)

Service (6 502 mil, 3 790 kr)

Uppdatering mjukvara styrdator efter felinformation, givare, bränslesystemet (6 502 mil, garanti)

Service (7 967 mil, 1 772 kr)

Vitrost motorhuv (7 967 mil, garanti)

2006:

Service (9 943 mil, 5 078 kr)

Del av rattaxel utbytt, missljud (9 943 mil, kampanj)

2007:

Service (10 500 mil, 1 800 kr)

Bromsklotsar fram (10 743 mil, 2 239 kr)

Service (11 858 mil, 4 157 kr)

Vitrost, skarv bakluckan (11 858 mil, garanti)

2008:

Service (12 663 mil, 2 290 kr)

2009:

Service (13 547 mil, 2 205 kr)

Felsökning fjädring (13 547 mil, 1 717 kr)

12 V-batteri, skadad cell (13 547 mil, 2 410 kr)

2010:

Service (14 347 mil, 4 507 kr)

2011:

Service (15 275 mil, 2 145 kr)

Rost höger bakdörr (15 275 mil, garanti)

Byte vattenpump (15 275 mil, 4 855 kr)

Byte eldriven vattenpump (15 275 mil, kampanj)

Byte luft- kupéfilter (15 275 mil, 559 kr)

2004–2011:

Diverse, lampor mm (706 kr)

Totalt: 46 589 kr

Totalt/mil: 3,03 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-29 09:36
kimachren

Är detta verkligen "enastående"? Enastående bra garanti, kanske?

#2 • Uppdaterat: 2012-03-29 10:53
Lars58

Håller med. Div driftstörningar kan alla drabbas av men att byta huven efter 2år samt att byta dörrar pga kraftig rostbildning är inte enastående.
Min förra Opel Vectra -04 hade efter 16000mil färre driftstörningar än här uppräknat samt var rostfri. Det är enastående.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-29 11:23
Mistro

Nä,bilen i sig är säkert hur "enastående" som helst men en milkostnad på 30kr efter 8 år har jag svårt att benämna med detta ord.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-29 11:40
Swenssons

Håller med alla tre tidigare inlägg!

#5 • Uppdaterat: 2012-03-29 12:12
Thommys

Rostar friskt. Det gör min brors Toyots Yaris också.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-29 12:30
Swenssons

Här måste jag faktiskt försvara toyota eftersom det är inte sant att de rostar så mycket som det skrivs om här. När såg man en rostig toyota senast? Det är faktiskt länge sedan. Har läst nånstans att toyota har rostskydd "inbyggt" i plåten och därför behövs inget extra rostskydd och lacken behöver absolut inte heller lackförseglas eftersom toyota har en superelastisk lack som verkar tåla vad som helst. Se bara på de toyotor som finns på våra vägar där otroligt få toyotor har lack eller rostskador. Värre är det tyvärr med SAAB, Volvo, Audi, MB, Ford etc som verkligen MÅSTE både rostskyddas och lackförseglas för att hållas lika fina som toyotas bilar, det är ett trist konstaterande men är likväl sant!

#7 • Uppdaterat: 2012-03-29 12:56
Swenssons

@Leifer:
Du kan väl inte mena tt det är bra att toyotan drar drygt 23% MER bensin än vad man anger i sin officiella bränsledeklaration? Nä, uruselt är ordet för dagen! Kan berätta att vår Ford Focus Flexifuel faktiskt drar mindre än vad färddatorn visar. Den säger att bilen drar ca 1 liter etanol per mil när den i själva verket drar runt 0,9 liter etanol per mil mätt mellan tankningstillfällena. Har kontrollmätt ett otaligt antal gånger med samma glada resultat. Skulle nån av mina bilar dra så mkt som 25% extra skulle jag iaf bli förbannad!

#8 • Uppdaterat: 2012-03-29 13:16
hultarn

"När såg man en rostig toyota senast? Det är faktiskt länge sedan. Har läst nånstans att toyota har rostskydd "inbyggt" i plåten och därför behövs inget extra rostskydd och lacken behöver absolut inte heller lackförseglas eftersom toyota har en superelastisk lack som verkar tåla vad som helst."

Ojoj.. här pratar vi önsketänkande!
OK, du vill se en rostig Toyota? Kolla här då:
http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_Prius_38857903.htm?ca=18&w=3

Detta efter 7 år på vägarna. Vill knappt tänka på vad man hittar om man lyfter upp den....

#9 • Uppdaterat: 2012-03-29 13:38
Granlund (ej verifierad)

Hultarn:
Går alltid att hitta enstaka exemplar som varit krockade och dåligt omlackade. Men ser man till helheten klarar prius sig från rost mycket bättre än snittbilen.

#a • Uppdaterat: 2012-03-29 14:41
hultarn

Granlund: det är bara att läsa artikeln, så har du en rostig Toyota till. Och den har inte varit krockat. Det där med superelastisk lack är en skröna.
Bästa bilarna när det gäller rost idag är väl Volvo och Renault.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.