På hemvägen efter senaste verkstadsbesöket började motorvarningslampan lysa. Det blev till att vända om och på verkstaden fick vi på nytt tips om att tanka bensin var tredje tankning för att hålla spridarna rena.
Volvo har länge hävdat att beläggningarna på spridarna är bränslerelaterat, orsakat av etanolen. Sedan sommaren 2010 är sulfathalten sänkt, men om problemen med ryckiga motorer vid låg belastning är ur världen är mer tveksamt. Fords motorer (=Volvos) har drabbats i mycket större utsträckning än Saabs Biopower.
Volvo uppger att byte av spridare kostar 8 300 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V70 2,0 FlexifuelBetyg
Modell: V70 2,0 Flexifuel
Årsmodell: 2008
Inköpspris: 317 600 kr
Aktuell körsträcka: 13 374 mil
Förbrukning (dek.): 12,0 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 12,3 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lysande bil. Skulle vilja ha en om den inte vore så dyr. Skandal med dessa igenkladdade spridare.
Vad har ni kört på för "soppa"?
Fick hos min verkstad se en isärplockad Volvo-motor som körts så gott som enbart på E85. Skitigt värre. Mycket att göra göra rent och renovera. Mekanikern bara skakade på huvudet och sa att etanol var värdelöst för vissa bilar trots att de är byggda för spritkörning. Sedan skakade han igen på huvudet när jag berättade att jag själv tankar min jänkare med upp till 50% E85, men drog sedan slutsatsen att min relativt höga inblandning av B95 hjälpte till att smörja och "hålla rent" i kanaler, ventiler och cylindrar. Allt är m.a.o. inte nattsvart på etanolfronten, men man måste nyttja spriten med måtta. I alla fall i Europa. I länder som Brasilien kan man så vitt jag förstår köra på ren sprit (E100) utan några större problem. Frågan är vad skillnaden beror på. Någon som vet?
Etanol ger en kallare förbränning än bensin. Brassarna har ett betydligt varmare klimat än vi. Kallstarter och korta körsträckor är ingen höjdare oavsett bränsle, men troligen värre med etanol. Jag kör själv min 9-5:a uteslutande på E85 sommartid, velar lite hit och dit vintertid, mest beroende på att det är inte säkert att den startar om det är -20 och jag då inte har tillgång till motorvärmare.
@1storstark: Korta körsträckor är nog förklaringen till problemen i Sverige. Själv kör jag sällan kortare turer än ca. 4 mil (avståndet tur och retur till favoritmatbutiken) när jag väl vrider om startnyckeln. Ärenden på kortare avstånd brukar få vänta tills det "lönar" sig att sätta sig i bilen. Jag köper även din temperaturförklaring för Brasilien och andra tropiska länder. Verkar högst rimligt.
Förmodligen onödigt med byte av spridare, en rengöring kan räcka, skulle först prova medel som blandas i bensin som finns att köpa på varje mack, men i vanlig ordning vill man byta dyrt på auktoriserad verkstad. Samma sak med luftmängdmätare, oftast räcker det med en rengöring i stället för dyrt byte, vilket bör göras regelbundet med rengörings-spray. Glöm inte att auktoriserad verkstad är ute efter dina pengar, inte att ge vettig service
@Kalle2: Jag tvivlar på att min verkstad (obs, ej märkesverkstad) eller ägaren till Volvon i fråga skulle hålla med dig. Efter att ha sett beläggningarna i motorn tvivlar även jag på att det räcker med att köpa en liten plastflaska från STP för att "lösa" problemen.
Förstikön; Men det är värt att prova STP,s rengöring eller den från Red Line (finns ofta på OKQ8 eller mekonomen), ett par hundralappar är lite jämfört med spridare för 8300:-. Nu säger auktoriserad verkstad att inga bränsle-tillsatser får användas men det är bara för att de tjänar mindre om de får mindre jobb. Sedan måste nog motor-oljan bytas ännu oftare än enligt rekommendation. En skitig motor är som regel resultat av för långa mellanrum mellan oljebytena.
@Kalle2: Jag antar att du åtgärdar fastsmetad asfalt och oljerester på bilen genom att vaxa den utan föregående tvätt. Eller fixar skitiga skor med mer skokräm utan föregående djupgående rengöring. Borstar du gaddarna också, eller använder du munspray? Hur är det med tvål kontra deodorant? Vi snackar om mer eller mindre tjärliknande avlagringar som sitter rejält fast i metallen, inte några simpla skönhetsfläckar som kan sköljas bort med överreklamerade produkter som Cillitbang och STP. Tjenahejsan!
"Det blev till att vända om och på verkstaden fick vi på nytt tips om att tanka bensin var tredje tankning för att hålla spridarna rena."
Jag häpnar över verkstadens desperata försök att slippa åtgärda felet på bilen, och att ViB faktiskt går på det. Det slår er inte att det är något annat fel på dessa Fordmotorer? Ni har ju faktiskt följt "lösningen" genom att tanka bensin var 4:e tankning. Trots att Volvo tydligt säger att det inte alls behövs så följern ni den lokale teknikerns egna "lösningar". Som tydligen inte alls hjälper.
Ni på ViB kan också gå till botten med problemen och besvara dessa frågor:
http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/mail-till-vi-bilagare-angaende-4e-tank-bensin-39716
Nä, istälet verkar ViB okunnigt låta sig luras av verstäder och fortsätta att bidra till förvirringen. Vart tog de grävande journalisterna vägen? Mail till redationen har ni slutat svara på, för det är ju alldelles för jobbigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.