Citroën C4 Cactus.
Våra långtestbilar visar vad de går för som semesterkamrater. Citroën Cactus är alert, men inredningen lämnar en hel del att önska.
Citroën C4 Cactus är kontrasternas bil. Somligt är bra och kul, annat är föga genomtänkt. Helheten blir splittrad, visst är det befriande med en bil som skiljer sig från mängden men måste den vara sämre för det?
Cactus är alert tack vare sin pigga trecylindriga bensinturbomotor. Styrningen kommunicerar bättre på barmark än under det snörika vintertestet. Växellådan känns däremot primitivt ”pinnig” att hantera.
Fjädringskomforten är utmärkt, bilen är spänstig men inte stötig. Däremot har den svårt med kursstabiliteten och vandrar fram och åter över vägbanan, särskilt i blåst.
Det stora, fasta glastaket ger ljus åt den mörka kupén. Belysning i baksätet saknas helt och de svarta sidorutorna går inte att sänka, bara öppna i bakkant. Någon jalusi att dra för glastaket när solen steker på finns emellertid inte så det blir snabbt hett om de åkandes hjässor…
Vindbruset är högt, främst alstrat av de kraftiga takbågarna. Utrymmena är inte märkvärdiga, vare sig för åkande eller bagage. Det är snålt med takhöjd och benutrymme i baksätet och bagageutrymmet är enkelt utformat, utan förvaringsfack eller krokar. Värsta missen är att bakre ryggstödet inte är delbart. Ryggstödet är bökigt att fälla och bältena trasslar sig alltid när det ska fällas upp igen.
Varvräknare saknas och förarmiljön kräver tillvänjning men fungerar sedan okej. Att ratten inte kan justeras i djupled är också snålt, flera testförare hade svårt att hitta en bekväm körställning.
Fartresurserna påverkas ganska kraftigt av last men i vårt undanmanövertest med fullt bagage övertygade Cactus. Den klarade 70 km/tim som mest, med kraftigt ESP-ingrepp, följsam styrning och låg krängning.
Cactus är nästan 30 000 kronor dyrare än Fabia. Det är den inte värd.
Cactus är alert tack vare sin pigga trecylindriga bensinturbomotor. Styrningen kommunicerar bättre på barmark än under det snörika vintertestet. Växellådan känns däremot primitivt ”pinnig” att hantera.
Fjädringskomforten är utmärkt, bilen är spänstig men inte stötig. Däremot har den svårt med kursstabiliteten och vandrar fram och åter över vägbanan, särskilt i blåst.
Det stora, fasta glastaket ger ljus åt den mörka kupén. Belysning i baksätet saknas helt och de svarta sidorutorna går inte att sänka, bara öppna i bakkant. Någon jalusi att dra för glastaket när solen steker på finns emellertid inte så det blir snabbt hett om de åkandes hjässor…
Vindbruset är högt, främst alstrat av de kraftiga takbågarna. Utrymmena är inte märkvärdiga, vare sig för åkande eller bagage. Det är snålt med takhöjd och benutrymme i baksätet och bagageutrymmet är enkelt utformat, utan förvaringsfack eller krokar. Värsta missen är att bakre ryggstödet inte är delbart. Ryggstödet är bökigt att fälla och bältena trasslar sig alltid när det ska fällas upp igen.
Varvräknare saknas och förarmiljön kräver tillvänjning men fungerar sedan okej. Att ratten inte kan justeras i djupled är också snålt, flera testförare hade svårt att hitta en bekväm körställning.
Fartresurserna påverkas ganska kraftigt av last men i vårt undanmanövertest med fullt bagage övertygade Cactus. Den klarade 70 km/tim som mest, med kraftigt ESP-ingrepp, följsam styrning och låg krängning.
Cactus är nästan 30 000 kronor dyrare än Fabia. Det är den inte värd.
Citroën C4 Cactus
Plus:
Rolig design, pigg motor, behaglig fjädring.
Minus:
Opraktisk inredning, ej solskyddsgardin, riktningsstabilitet, ej delbart baksäte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra artikel och intressant läsning. Skönt med artiklar där både ris och ros verkligen lyfts fram.
När denna bilen får en ansiktslyftning halvvägs genom livscykeln får man väl hoppas att Citroën samlat in all feedback och rättar till det som återfunnits på minuslistan.
...samt sänker priset till en nivå som är mera rimlig för en bil med dessa brister/svagheter utrustningsmässigt och utförandemässigt. Prisjämförelsen med Fabia säger ju allt...
Man har fått välja delbart ryggstöd där bak en längre tid redan (har dock inte kollat hur det ser ut här i Sverige)...
Detta är en bil som har utsetts till årets design 2015 (World Car Awards), årets ultralätta dragbil 2015 (Tow Car Awards), Årets bil SUV-klassen 2015 (What Car Awards). För att nämna några i högen.
Visst är detta en annorlunda bil, och den är konstruerad för att vara så lätt som möjligt och ha låga driftskostnader och låga servicekostnader. Det är en större bil än Skoda Fabia, med ett fokus på infotainment och hög komfort.
Hur många använder egentligen belysning i baksätet? Man ska inte ha lampan tänd när man kör, och det räcker gott och väl med belysning fram. Sidoupphängda rutor bak fungerar utmärkt, det fungerade bra förr och fungerar bra idag med. Dessutom är alla Cactus som säljs i Sverige utrustade med luftkonditionering, och detta fungerar bäst med stängda rutor. Att klaga på att varvräknare saknas är trams, vad ska man med en varvräknare till? Bilen har växlingsindikator och övervarvningsskydd.
Sedan är prisjämförelsen med Fabia orättvis då ni jämför en topputrustad Cactus med största motorn, navigationssystem, parkeringssystem, 17" specialfälgar m m med en enklare Fabia. Man klarar sig utmärkt med 82 hästars motorn och även en basutrustad Cactus för 139 900 kr har luftkonditionering och fungerar väldigt bra. Vi Bilägare köper den dyraste versionen och dessutom extra utrustad med specialfälgar m m.. och sedan klagar de på priset.... Pinsamt av Vi Bilägare att köpa till panoramataket (det är inte standard utan extra tillbehör) och sedan klagar de på det.
Eftersom Cactus är så lätt så behövs inte den mest hästkraftsstinna motorn, det är bra sprutt i den med 82 hästar.
Och hur många behöver varvräknaren? Egentligen?
Det där med prisjämförelsen är typiskt biljournalister där det jämförs olika bilar, med olika utrustning, olika priser, utan hänsyn till varandra.
Exempel: i undanmanövertestet kan en bil få betydligt bättre fart för att den aktuella testbilen har aktivt chassi, och extra breda däck, medan den bil som den jämförs mot har standardchassi/hjul. Och kostar 50.000 mindre pga det.
Skriver man då något om det? Aldrig. Den ena är snabbare punkt. Nu menar jag inte ViB i synnerhet, utan alla.
Mycket intressant, så trevligt att någon till slut informerar om bristerna också, det har ingen annan som skrivit om denna behagat göra.
Detta är ju helt avgörande uppgifter.
Oavsett vilken utrustningsnivå ViB valt så är denna bil alldeles för dyr för vad den ger.
#4) vem har utsett denna bil till årets design 2015? De synsvagas förening? Visserligen brukar jag också reta mig på att man ofta testar topputrustade modeller, men jag skulle inte köpa denna bil ändå med de brister den har även it topputförande.
Soffan är lyckad när man skall åka med bredvid en kort chaufför.
@Raphael.
Jag kan hålla med dig om att lampor i baksäte är onödigt och att panoramataket är lite overkill, men samtidigt så redovisar dom ju att detta finns och som läsare så får man ju ta med det i ekvationen om det är värt eller inte. Ser det snarare som ett plus att dom valt en bil med mkt utrustning, då får ju jag som konsument veta vad ViB tycker om just denna utrustning.
När det gäller jämförelse mot Fabian så har ViB köpt den mer exklusiva varianten av Fabian och lagt på ytterligare utrustning, dom har även valt den större motorn så att jämföra med den är inte fel.
Cactus är om möjligt en mer högbyggd bil, men större? Fabian är både bredare och längre samt väger mindre än den Cactus som testas här, hade dom valt bort stora fälgar och panoramatak gissar jag på att dom varit mer jämlika viktmässigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.