Vår Peugeot 308 har varit olycksförföljd vilket lett till ovanligt många verkstadsbesök. Något som även varit fallet för åtminstone tre av fem långtestbilar i år.
Vår Suzuki SX4 har fått kardanaxeln bytt och styrningen omprogramerad och vår Toyota Auris har stått stilla under tiden som en inbrottssksada åtgärdades. Verkstadsbesöken har varit fler än vanligt för årets långtestbilar.
Ytterligare en bil som drabbats hårt av den saken är Peugeot 308, som dels återkallats två gånger för olika åtgärder. Första gången gällde det pekskärmen, som behövde ny programvara för att inte krångla. Andra gången handlade det om kontroll av låset på förardörren, som på vissa bilar låst sig själv. Dessutom har bilen drabbats av en parkeringsskada, som krävde en vecka på verkstad. Vindrutan behöver också bytas efter ett elakt stenskott.
Vår 308 har inte fått någon direkt lyckosam start i årets långteststall. Men trots verkstadsbesöken har bilen hunnit rulla långt. Vid mätarställningen 1 250 mil så hade den lent arbetande 125 hk-turbon gjort av med 6,9 l/100 km och det är 23 procent mer än de 5,6 l/100 km som anges i deklarationen.
Ett mycket komprimerat sammandrag av protokollen från första etappernas Peugeot-förare ser ut så här:
– Trevlig att köra och skön och tyst att åka i. Men pekskärmsmenyerna (som styr bland annat klimat-/ljudanläggning) är nästan trafikfarligt krångliga att använda under körning. Inte så genomtänkt!
Diskutera: Vad tycker du om pekskärmarna i dagens bilar?
Ytterligare en bil som drabbats hårt av den saken är Peugeot 308, som dels återkallats två gånger för olika åtgärder. Första gången gällde det pekskärmen, som behövde ny programvara för att inte krångla. Andra gången handlade det om kontroll av låset på förardörren, som på vissa bilar låst sig själv. Dessutom har bilen drabbats av en parkeringsskada, som krävde en vecka på verkstad. Vindrutan behöver också bytas efter ett elakt stenskott.
Vår 308 har inte fått någon direkt lyckosam start i årets långteststall. Men trots verkstadsbesöken har bilen hunnit rulla långt. Vid mätarställningen 1 250 mil så hade den lent arbetande 125 hk-turbon gjort av med 6,9 l/100 km och det är 23 procent mer än de 5,6 l/100 km som anges i deklarationen.
Ett mycket komprimerat sammandrag av protokollen från första etappernas Peugeot-förare ser ut så här:
– Trevlig att köra och skön och tyst att åka i. Men pekskärmsmenyerna (som styr bland annat klimat-/ljudanläggning) är nästan trafikfarligt krångliga att använda under körning. Inte så genomtänkt!
Diskutera: Vad tycker du om pekskärmarna i dagens bilar?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 5d 1,6T AllureBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har pekskärm men också knappar jag kan använda istället och jag använder hellre knapparna, det går snabbare.
Hellre pekskärm än de där fåniga vreden mellan framstolarna.
Med vred ska man både vrida och följa en markör på skärmen istället för att bara peka direkt på skärmen.
Korrekt utförd är en pekskärm i mina ögon bättre än alla alternativ, de absolut vanligaste inställningarna kan vara knappar om inte skärmen är stor nog att visa allt samtidigt. Teslas skärm är ju fantastisk och där behövs inga knappar.
Olycksförföljd !
Skall en bil vara det?
Det finns tyvärr neurologiska problem som inte utgör något hinder i vardagen förutom att kapacitiva skärmar är mer eller mindre, till och med helt omöjliga att använda. Strömmen i fingertopparna är helt enkelt för svag. För den som är ett gränsfall, kanske inte ens är medveten om problemet, är det enkelt att upprepa en misslyckad tryckning på en telefon. Men att upprepade gånger försöka få kontakt med en bils pekskärm under körning är knappast trafiksäkert. Den som inte har ström i fingertopparna kan helt enkelt inte köra bilen!
Ergonomin måste förbättras, kanske främst för kvinnor med långa naglar. En telefon går att vinkla för att huden på fingertoppen ska få kontakt. På en närmast vertikal pekskärm i en bil krävs vighet i fingerleder och handled som inte alla har och som kan vara svårförenlig med behövlig precision. Då böjer sig föraren framåt, tappar fokus på vägen och drar dessutom ut rullbältet vilket försämrar bältets skyddseffekt.
AL, inte för att jag vill försvara PSA, men du kastar nog lite sten i glashus. Ta reda på hur mycket ditt älskade BMW lägger i garantiåtgärder varje år...
Hm, är skytteltarfik när ngt upprepas mer än en gång? Vad jag kan se har 308'an varit på verksta'n 2 ggr, fast det kanske är PSA's fel att rutan och parkeringsskadan också behövde åtgärdas?
Funderar också på sambandet mellan garantilängd och kostnader för densamma. Har inte PSA 3 år i större deln av Europa medan många andra har 2år?
Också lite lustigt att VIB först nu upptäcker nackdelar med pekskärmen, vad jag kommer ihåg sas inget om den i första testen, utan där anmärkte man på alldeles för stora förvaringfack i dörrarna och ngn annan bagatell.
Är också nyfiken på vad den låga produktiviteten egentligen är? Antal fordon producerad per anställd eller vad? Omsättning per anställd?
Att Peugeots resultat i Autoindex visar på en klar förbättring av vad ägarna anser om sina fordon har då alltså inget samband med kvaliteten på bilarna?
Hm, själv skulle jag nog bli mer sur om jag på min nya bil fick byta kardanaxel än att göra en omprogrammering av en programvara, men det är klart Suzuki är ju inte fransk...
Annars tycker jag att trenden mot pekskärmar som styr allt mer av bilens basala funktioner är helt idiotiskt oavsett tillverkare. Att t ex behöva gå in i en meny för att ändra fläkthastighet kan aldrig bli lika smidigt som med ett enkelt vrid-reglage eller knappar. Okey för mer udda och mer sällan behövda funktioner kan det ju fungera men de mer viktiga funktionerna ska givetvis skötas med fysiska reglage som man når utan att flytta blick och koncentration från själva bilkörningen.
Fattar faktiskt inte hur man kan tänka annorlunda.
junkers: Ja, pekskärm är att föredra eftersom den kan anpassas. Det sämsta alternativet är vred/knappar PLUS skärm! Det nästa sämsta alternativet är endast vred, rattar, spakar och knappar vilket det gödslas med på somliga bilar. Opel är ett skräckexempel.
Måste väl logga in för att fråga om MVH AL är trög eller varför han inte förstår vad som förväntas av honom? Sluta prata skit och läs i stället för att spy ut sagor. PSA:s kvalitet är ypperlig idag jämfört med vilken som helst Europeisk bilmärke du vill jämföra med. Väldigt få problem, och dom få problemen är väldigt billiga. Jämför man med tåget VW så får man ju undra hur länge dom kan lura folk här i världen med sin kassa kvalitet? Snälla AL, kan du hålla käft en stund ens, för nog börjar vi ha det på klart att du är anställd av någon för att prata skit om just franska bilar? Tack i förhand! Hej då, ha en bra sommar ni alla som orkar med AL! Otrolig kille, helt otrolig…
PS: Vad är det dessa individer får ut av sitt hat? Hur tänker dom egentligen? Kanske dom också borde pröva på en fransk bil igen så dom inte behöver vara surpuppa när deras tyska bil igen väntar på sidan av vägen för att lyftas på ett flak? ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.