Nästa artikel
”Oren” diesel bov i dramat?
Långtest

”Oren” diesel bov i dramat?

Publicerad 4 april 2014 (uppdaterad 4 april 2014)
Vi Bilägares långtestbil Hyundai i40 tvingades till filterbyte i förtid. Nu ska det igentäppta filtret analyseras för att finna orsaken.

Det råder oenighet om dieselbränslets kvalitet mellan i första hand Hyundai/Kia och vissa av bränslebolagen. Vi Bilägare har två aktuella bilar i långtest och med Hyundai i40 tvingades vi till ett bränslefilterbyte i förtid, redan efter drygt 4 000 mil.

Det är framför allt Hyundai och Kia som anklagar vissa av bränslebolagen för att leverera ”oren” diesel. Ett otal fall har inträffat. Enligt deras tekniker beror igensättningen av filtren på oxiderad RME, alltså den tillsats på upp till sju procent av rapsmetylester som blandas in i dieselbränslet.

Våra bilar, Hyundai i40, nu efter drygt 3 000 mil sedan filterbytet, och Kia Cee’d efter 4 300 mil, visar i nuläget inga tecken på ryckningar, men oron för igensatta filter består. För att få mer visshet har Vi Bilägare låtit skicka in det igentäppta filtret från vår Hyundai i40 för en analys.

Bränslebolagen som vi kontaktat slår ifrån sig och hävdar att dieselbränslet uppfyller den standard som bilbranschen godkänt och att problemet är fordonsrelaterat.

Ärendet har nu hamnat på branschorganisationen BilSwedens bord.

– Ännu så länge är det inget allmänt branschproblem, men vi ser naturligtvis allvarligt på utvecklingen, säger Anders Norén, teknisk chef hos Bilprovningen.

BilSweden har tidigare haft stor påverkan på bränslebolagen, bland annat när sulfathalten i etanolen kom att sänkas, det som ansågs vara orsak till att spridarna tog stryk, framför allt i Fords och Volvos flexfuel-motorer.

I fallen med de igensatta filtren finns det fortfarande många obesvarade frågor. 

Diskutera: Tror du att oren diesel kan vara orsaken till det igentäppta filtret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-04 07:22
1storstark

Varför är det bara Hyundai och Kia ägare som tankar ”oren” diesel?

#2 • Uppdaterat: 2014-04-04 08:22
VW Polo 2012

Vad kostade filterbytet? Men lite får man ju stå ut med, för dieslar drar ju mindre bränsle än bensinarna. Va! är dom dyrare i inköp? Och har hört att motorerna bullra mer. Har även hör att kupévärmen tar längre tid att få upp. Är dom inte lite mer svårstartade också när det blir riktigt kallt?
och nu då filterbytet på vissa bilar. Och eftersom en dieselbil väger mer än bensindito så måste man köpa ny däck tidigare... ;)

#3 • Uppdaterat: 2014-04-04 08:28
Hackenbush

Många dieselbilar kostar väl mer i skatt också? I alla fall de större Suv:arna och familjebussarna.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-04 08:51
Volvoiten

Dessutom är de väl dyrare att serva.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-04 08:54
VW Polo 2012

Hej Hackenbush. Ja i alla fall dom äldre bilarna. Kollade upp en Audi A6 2,5 TDI 1999a skatt, 7149 kronor

mvh VW Polo 2012

#6 • Uppdaterat: 2014-04-04 08:59
Hackenbush

En V70 diesel 2005 kostar 4228 i skatt enligt transportstyrelsen och det är ju inte direkt billigt.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-04 09:01
Volvoiten

För normalbilisten är väl typ 1,6 liters bensin det som borde vara lönsammast i längden. (Lite generellt)
Vi bilägare presenterade för ett par år sen en lista över hur långt vissa bilmodeller var tvungna att rulla per år för att det skulle vara lönsamt att välja dieselalternativet. Då vägdes alla aspekter in, och många alternativ var riktigt lockande med lönsamhet från första milen. Tyvärr baserades undersökningen på att man köpte bilen ny och sålde den efter tre år. Hur många bilägare för egentligen så? Vad händer med kalkylen om man räknar med de dyrare servicekostnaderna som är på en diesel, och dessutom tar med risken att man behöver byta partikelfilter nån gång?

#8 • Uppdaterat: 2014-04-04 09:15
Hackenbush

En begagnad dieselbil borde vara iskall i bilhallen om inte partikelfiltret är bytt.
Ungefär som bilar som inte bytt kamrem och är till salu. (såvida inte bytet är hyfsat billigt)

#9 • Uppdaterat: 2014-04-04 09:26
lastbil10

Tankar ni möjligtvis på OKQ8 eller Tanka?

#a • Uppdaterat: 2014-04-04 09:35
Bortom

"... bland annat när sulfathalten i etanolen kom att sänkas, det som ansågs vara orsak till att spridarna tog stryk..."
VAD??? Snälla nån! Okunskap på toppnivå!
Industrialkohol (100% etanol) har noll% sulfat. Likaså E85 med sin 15% bensininblandning.
Däremot var den lägre sulfathalten ett problem i mitten av 90-talet när den dåvarande dieselns sulfathat minskades radikalt och de tradtionella spridarna på en del dieselbilar skar p.g.a. för lite smörjning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.