Flera verkstäderna hävdar att oxidationsrester från RME (i dag upp till sju procents inblandning) täpper till filtren i förtid. Bränslebolagen menar i sin tur att dieselstandarden uppfyller kraven med god marginal.
Normalt ska bränslefiltret bytas vid 6 000 mil, nu var det tilltäppt redan efter 4 400 mil.
Vår testförare har upplevt effekttappet som mycket obehagligt. Någon indikation på effektförlust har aldrig visats och bilen har inte heller gått in i "felsäkert läge".
Detta är naturligtvis mycket allvarligt, en motor som inte ger full kraft vid behov äventyrar trafiksäkerheten.
Vi fick betala 1 641 kronor för arbete och nytt bränslefilter. Däremot gick felsökning och byte av strejkande backkamera på garantin som för bilens del är på fem år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai i40 1,7 CRDi BusinessBetyg
Modell: 1,7 CRDi Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 4 523 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,5 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har själv haft problem med bränsletillförsel men efter filtret. Så enkelt som en absolut idiotisk slang som släppte små segment på insidan. Fick byta till riktig bränsleslang.
Extremt vanligt på KIA och Hyundai, inte på andra.
Forum översållas med filterproblematiken på 1,7 dieseln.
Hmm,..själv var jag riktigt irriterad på Peugeot som numera vill byta filter efter 3000 mil.
Filter som förr i princip aldrig satte igen om man inte hade för vana att köra bilen tom på bränsle.
Ville helst inte byta filtret så tidigt som vid 3000 mil men mekanikern sa att bränslet idag sätter igen filterna.
Hyundai har visat sig ha betydligt lägre servicekostnader än flera andra tillverkare, ( inte minst då Peugoet )
men det kan ju vara att även de får justera ner intervallet på bränslefilterna.
Men handlar detta ENBART om bränslet eller finns det fler förklaringar?
Hur klarar sig t.e.x en dieselbil utan partikelfilter sig?
Ju bättre filter ju fortare fullt?
Hände mig på min nya Ceéd -13 efter 1000mil...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.