Sommaren i Skodan har tillbringats på svensk mark. Min sedvanliga resa till Tyskland uteblev, men mätaren har trots det passerat 2 600 mil. Smärtfritt har det dock inte gått. Vid 2 400 mil började ett missljud från kopplingen ge sig till känna. Vår Octavia är utrustad med sjustegad automatisk DSG-låda och när bilen slirade på kopplingen uppkom ett svagt tjut. Ljudet kunde höras vid start från stillastående samt vid växlingarna mellan ettan och tvåan samt tvåan och trean. Ljudet spelades in av Vokswagen i Bromma och efter konsultation med fabriken beslutades byte av kopplingen.
Arbetetet togs på garantin och i samband med bytet åtgärdades även en svaghet med bilens rattstångsreglage. En så kallad serviceåtgärd. Vad som var fel med kopplingen vet ingen ännu, men verkstaden har skickat iväg den för analys.
Några direkta problem ställde det inte till eftersom bilen kunde användas under perioden mellan felsökning och åtgärd. Däremot fick vi inte lånebil under det första besöket, utan bara under det andra. Anmärkningsvärt var även att lånebilen var utrustad med friktionsdäck, vilket kan tyckas märkligt i den då rådande värmeböljan.
Bortsett från kopplingsbytet har bilen rullat klanderfritt. Efter semestertestet har bilen körts mestadels runt huvudstaden vilket påverkat den ackumulerade förbrukningen en aning åt fel håll. Speciellt uppskattad under semestern har det rymliga lastutrymmet varit, samt den fina komforten i baksätet. Service kommer att ske om ett par hundra mil, vilket ger oss anledning att återkomma till vår tjeckiska familjebil.
Diskutera: Har du någon liknande erfarenhet av Volkswagengruppens DSG-lådor?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst "shit happens" men detta med DSG7 lådorna börjar bli en aning tjatigt nu.
Trodde på fullt allvar att vi skulle slippa läsa om problem med dessa.
Det jag inte förstår är hur VW verkstaden resonerar när man INTE fixar en lånebil, vi pratar ju om en biltidning här som har bilen som långtestbil och kommer skriva om bemötande i en tidning.
Kul när garantin går ut :)
På min förra passat fick jag växelllådan (manuell) utbytt efter "tjut" på sexans växel. Bilen hade gått tre hundra mil när det ljudet uppenbarade sig. Feltillverkat drev i växellådan trodde man. Den nya växellådan fungerade utmärkt.
Har haft en Octavia -09 med denna 7 växlade DSG och fick växellådan utbytt under garantin, exakt samma fel... Trist.
I övrigt är Octavian en jättebra bil anser jag.
Kommer nu köpa en ny Octavia Scout med DSG 6-växlad. Någon som vet om det är samma problem med nya 6 växlade som med 7 växlade DSG?
DSG-lådan är känd för att vara problematisk, minns de stora återkallningarna i Kina för ett tag sedan. Att en ny Octavia redan har problem med den bådar inte gott för framtiden...
Det är väl den 7-växlade (DQ200) som man haft problem med så den 6-växlade borde väl inte vara speciellt problematisk.
Jävla trist men tur nån annan "hackar" på den verkliga "kvalitet" VW levererar med sina MQB-bilar. :(
Styrproblemet med MQB-bilar är välkänt, väldigt många av bilarna måste "köras" väldigt försiktigt annars får man styra hela tiden för bilen ska gå rakt. Kolla även att oljestickan hålls nere, den har en benägenhet att stiga upp av sej själv. Fönstren immar igen när det är kallare (något är helt fel beträffande hur klimatanläggningen fungerar), dörrarna samlar vatten (https://www.youtube.com/watch?v=_ZbOYlynvGo), tanklocket samlar vatten och dräneringsröret tilltäppt (vet nån mera om detta?), stötdämpare som är sönder redan vid leverans (när du hör lite oljud då du kör över hål), massor av oljud från olika håll i bilen (vissa kan dock fixas redan i dagens läge men dock inte alla), däcken tar i när du svänger helt ut, motorerna älskar olja. All MQB-bilar tycks vara sämre att kör än föregående modeller (pröva själva!) och speciellt den levererade verkliga kvaliteten tycks tyvärr inte leva upp till det vad man förväntar sej av koncernen. Väntar på en massa hate-mail, för jag får ju mina uppgifter från "fel" håll och inte från Vi Bilägare eller andra tidningar och sedan har jag ju inga "verkliga" statistiker till min hjälp. ;)
1.2TSI med kamrem har jag inget ont att säga om ännu i dagens läge, det har pratats om oljud men inte något jag tror på ännu, får avvakta. Hoppas dom även fått en ny turbo istället för den gamla som vi alla säkert känner till?
PS. Kom även ihåg att undvika PSAs flerfaldiga "bästa motorn i klassen" motor dvs. 1.6l THP (design by BMW = Scheisse)! Den nya 1.2THP har jag inga som helst uppgifter om ännu, vi får vänta och se...
Kul att se att peugo har en hobby. Han glömde att skriva något om lådan. Men det kanske kommer i nästa utfall? =)
Ärketrollet Peugo :-)
Om nu alla MQB bilar har så mkt problem, och då speciellt fel direkt från leverans, varför skriver då ViB "Bortsett från kopplingsbytet har bilen rullat klanderfritt." efter 2600 mil?
Du som har så mkt säkra källor borde väl veta om att det inte är själva turbon som bråkat på den gamla 1,2 TSI utan att det är en sensor som felar.
När det gäller PSA/BMW Prince-motor så hoppas jag verkligen att dom rättat till alla fel. Dom har haft ett par år på sig.
Peugo. Var får du dina uppgifter ifrån?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.