Ljuddämpningstestet med Kia Cee´d blev ingen succé, vilket ni kunde läsa om i förra numret av Vi Bilägare. Men vad som var än värre var att bilens klarlack också flagnade på flera ställen på karossen, huv, dörrar, framskärmar och tak i samband med behandlingen.
Tectylfirman som stod för ljuddämpningsprogrammet råkade dubbelt illa ut. Som alltid högtryckstvättas bilarna och här läggs också ett lackskydd på för att skydda mot sprut från behandlingen av ljuddämpningsprodukten och förseglingen med traditionellt rostskyddsmedel. Under processen var det något som gick fel.
– Vi har gjort den här behandlingen säkert med 25 000 bilar, men aldrig råkat ut för något liknande, säger Tor Jøran Saetre på Tectyls ägarbolag Valvoline. Vi tänker inte lägga ned någon energi på att utröna vems felet är utan vi måste ersätta er.
Tilläggas ska att lacksläppen enbart skett på originallacken. Bakre kofångare, bakskärmar och tröskellådor lackades om i början av året (försäkrings-ärende plus blästrings-goodwill) och här har inga skador uppstått.
Kias klarlack har ifrågasatts av vissa ägare i olika forum och själva har vi erfarenhet av vår testbil Kia Venga för några år sedan. På den föll delar av lacken bort utan synbar förklaring. Kia Motors ställer sig helt avvisande till att klarlacken är ett bekymmer.
– Vår eftermarknadsavdelning ställer sig frågande till att specialister använder högtryckstvätt på en uppenbarligen sliten och stenskottsskadad huv, säger presschefen Cecilia Gustafsson. Tillräckligt högt tryck nära skador i klarlacken innebär att vattnet kryper under. Och då kan lacken formligen explodera, oavsett märke och modell.
En annan möjlig teori till skadornas omfattning är att lackskyddet varit för koncentrerat, och på så vis frätt sönder klarlacken.
Hur som helst, bilen ska nu lackas om på de karossdelar där skadorna uppstått. En beräknad kostnad ligger på närmare 17 000 kronor.
Diskutera: Hur ser du på lacksläppet?
Modell: 1,6
Årsmodell: 2007
Inköpspris: 149 900 kr
Aktuell körsträcka: 11 055 mil
Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Åja, vilka bortförklaringar från Kia! En professionell bilvårdskille (eller -tjej) har vett att inte gå för nära med högtryckstvätten. Och har man behandlat typ 25 000 bilar tidigare utan att detta har hänt ligger felet knappast hos någon annan än hos Kia. Dessutom skall man komma ihåg att även borstlösa automattvättar går på rätt ordentligt med högtrycksmunstyckena och det skall alla lacker klara. Lägger vi sedan till att det förekommer diskussioner på olika Kia-forum torde det inte finnas mycket mer att diskutera. Det här problemet hade ju Mercedes på främst 210-serien - lacken kunder släppa utan minsta påverkan på en del exemplar.
Nej, produktfel är vad det är.
Om ekonomin i Europa rör er så köp inte i alla fall Hyundai eller Kia.
Kia gör billigt s** så är det bara. Cecilia Gustafssons bortförklaring kan likna Steve Jobs bortförklaring på ip4 antennproblematiken, det är inte produktens fel utan användarens.
KIA tillverkar rätt många bilar i Slovakien och det är väl Europa?
Ni har väl inte skött bilen, så det måste varit ert fel på ViBilägare
att lackeringen ramlar av.
Jag har en fullservad Citroen som gått blott 6000 mil.
Den rostar som ett attan på taket och läcker in regnvatten
genom sidorutorna, så man får ta på gummistövlarna
när man ska använda den.
Men det är mitt fel enligt Citroen som inte skött bilen som man ska.
Man har tydligen en hemlig rostkontroll man ska göra vid första servicen
som man själv ska veta om, och hade jag gjort den kontrollen så
hade aldrig detta hänt. Bilen hade aldrig rostat, eller läckt in vatten genom dörrarna, Inte heller hade positionslyktorna glappat, eller AC:n sprutat varmluft trots full kyla på vredet.
Så jag får skylla mig själv att jag är en sådan dålig bilägare.
Leffo, kontakta ViBilägare om din Cittra!
Kia Hyundai kommer äta mer av kakan i europa!! Går nog inte stoppa oavsett vad ni skriver!!
men vad händer när kineserna kommer!???
Just nu verkar det ju som omlackeringen håller bättre än orginallacken på denna bil!
Vad har du för belägg för att en omlackering skulle vara sämre än den från fabrik? En riktig lackerare skulle nog säga annat.
"milkylainen" : Det där med att "detta har vi aldrig sett förrut" är ganska vanligt förekommande oavsett vad man diskuterar som har gått i sönder.
-Vad konstigt att just DIN produkt har gått sönder,...detta har vi aaaldrig varit med om och då har vi ändå sålt flera tusen ex i månaden.
Har ett bilföretag så små problem att endast några enstaka bilar drabbas utav ett fel så är det ju som du säger betydligt bättre att bara ersätta kunden utan bråk och sedan undersöka problemet närmare.
Släpper lacken på EN bil så finns det garanterat fler med samma problem.
Tectyl fixar ju detta snyggt nu men frågan är hur de hade hanterat ärendet för en privatperson?
De ligger ju inte särskilt bra till som det är med produkter som inte fungerar så de vill nog inte förvärra saken.
Sen kan man ju tycka att det är liiiite märkligt att lacksläppen uppstår först efter denna behandling?
Kanske Kia i det här fallet har agerat rätt ändå? ( förutom nonchalant hantering )
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.