I början av 2013 tog Honda CR-V plats i Vi Bilägares långteststall. Ett år senare kan Vi Bilägares rostskyddsexpert konstatera att den japanska suven visar tecken på rost.
Normalt sett hittar man ingen rost på bilar som bara är ett år gamla, men Honda CR-V är ett undantag. På sikt riskerar rostangreppen att bli mycket allvarliga.
Bland annat har bilen angripits i de främre länkarmarna och i karossen, men mest allvarlig är rosten i de bakre krockbalkarna och i bottenplattans skarvar.
Läs mer om rostangreppen på Honda CR-V och slutsummeringen av 2013 års långtest i Vi Bilägare 18/2013. Klicka här för att köpa tidningen i pdf-format.
Diskutera: Vad tycker du om rostangreppen på Honda CR-V?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Honda CR-V 2.2 D ExecutiveBetyg
Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hondas super kvalitet ,-)
Kan tyvärr inte påstå att jag är förvånad att det gäller en japansk bil, när ska de lära sig?
Har de kanske inget vägsalt i Japan?
Jag menar de säljer ju CR-V i USA och där förekommer det rikligt med salt i de norra delstaterna, så att de struntar i en liten marknad som Sverige kan jag förstå, men dessa problem lär väl också då dyka upp i Nordamerika så småningom och då lär det väl bli annat ljud i skällan misstänker jag.
Att ViB, generellt, testkör bilarna 4 000 mil, tycker jag är för kort körsträcka.
Leif Larsson:
Vi testkör bilarna under minst ett år och minst 4 000 mil. I dagsläget har vi åtta bilar som rullar längre än så. Inget annat svenskt biltest är längre och mer grundligt.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Som man saltar vägarna så är det inte undra på, här nere i Jönköping kom det ett 18-tal snöflingor häromnatten och det lockade naturligtvis ut en armada av saltströare. Saltet är ju oerhört aggressivt och ser dessutom plåt som sin värsta fiende, den ska bara förgöras.
// Krister
Ja detta med att salta bort snön istället för att ploga bort den verkar vara trafikverkets nya giv.
Härom dagen var det -16 grader och ymnigt snöfall under natten, det kom ungefär en decimeter nysnö, och nog mötte man plogbilen på morgonen med plogen uppfälld men med saltspridaren i turboläge...
Jag trodde vägsaltets verkningsgrad låg vid ca: -10 grader men det blev aldrig varmare än -13 under dagen ifall tanken var att vara ute i förebyggande syfte, så vilken verkan saltet gjorde vet jag inte mer än att skapa en jäkla sörja.
Men stål är väl dyrare än salt och ekonomin avgör, och i det här fallet lägger de över kostnaden på bilisterna i stället.
Prestigelös: Om du köper Renault, Volvo, Audi eller VAG bilar så slipper du tänka på rost ;-)
Hej Krister_L Ja det har du rätt i. Det borde Honda ha tänkt på.
Orättvis artikel! Man måste presentera och jämföra resultat från samma mätning från alla bilar i stallet! Sen kan man dra slutsatser!! Inte bara Honda, det verkar att ViB gillar inte alls Honda bilar.
Hej alfavita Jag tror att dom blev så överraskade av att den bilen jämfört med dom andra bilarna dom har, började rosta tidigare. Så att skriva att dom andra inte börjat rosta behöver man då inte skriva om.
mvh VW Polo 2012
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.