Spritbilen har fått alkolås. Inte så att alkoholen i bränslet ska utgöra något hinder för framförandet av bilen, men om föraren blåser och apparaturen registrerar 0,2 promille alkohol i utandningsluften eller mer, då är det kört.
Det är inte varje dag långtestlaget smuttar vin på arbetstid. I synnerhet inte bakom ratten på en bil. Men nu har det hänt, dessutom en tidig morgon mitt i veckan.
Orsak: vi ville testa gränserna för vårt nyinstallerade alkolås, som sitter monterat på baksidan av den öppna mittkonsolen i långteststallets Volvo V70.
Och visst, det fungerar. Ett par klunkar vin är tillräckligt för att lysdioden i den mobiltelefonstora handenheten ska lysa ilsket rött. Samtidigt talar bilens färddator i klartext om att utandningsprovet är underkänt.
I det läget är det ingen större vits att trycka på startknappen. Det händer ingenting. V70:n är stendöd och så förblir den ända tills föraren åstadkommer en godkänd blåsning. Därmed har vårt alkolås förhindrat sin första olagliga körning, även om det råkar handla om en konstlad situation i Vi Bilägares testgarage.
Att just V70 är den bil i långteststallet som försetts med alkolås har sin naturliga förklaring. Utrustningen finns inte till någon annan modell, eftersom Volvo är den första biltillverkaren i världen som erbjuder ett integrerat alkolås som tillvalsutrustning.
Systemet är trådlöst och har utvecklats av företagets egna tekniker. Den stora finessen med Alcoguard, som låset heter, är att det samspelar fullt ut med bilens datorsystem. Det gör att risken för elektroniska störningar minskar, samtidigt som användarvänligheten kan göras optimal. Och på den sistnämnda punkten har Volvo lyckats över förväntan.
Fem sekunder
Första intrycket av Alcoguard är att det är överraskande smidigt att hantera. Det är bara att knäppa loss handenheten ur sin hållare, fälla ut munstycket, blåsa i fem sekunder och sedan starta. Under hela proceduren får föraren, via bilens informationsdisplay, instruktioner om hur han/hon ska bete sig.
När det är riktigt kallt fördröjs startprocessen med någon minut, eftersom låset behöver en viss tid på sig för att värmas upp.
Görs misstag, exempelvis om föraren blåser för hårt eller för löst, slår systemet larm och man får göra om blåsningen. Men om allt går problemfritt så tar det fem sekunder för Alcoguard att konstatera om utandningsprovet är okej eller inte: "Godkänt test" eller "Underkänt test" lyser i klartext på bilens informationsdisplay.
Även den trådlösa handenheten ger besked om förarens nykterhet. Finns ingen alkohol i blodet blir det grönt ljus i den stora lysdioden. Om halten ligger mellan 0,1 och 0,2 promille lyser dioden gul och föraren får därmed en varning om att han bör vänta med att köra. Bilen startar dock om han/hon försöker. När dioden lyser rött har föraren över 0,2 promille alkohol i blodet och då går bilen inte igång.
Kan tas med
Finessen med att handenheten visar alkoholhalten är att den kan användas som en vanlig alkomätare. Den kan tas med överallt och ger snabbt besked om du är lämplig att köra bil eller inte. Men till skillnad från en konventionell alkomätare visar Alcoguard aldrig hur hög alkoholhalt du har i blodet: den signalerar bara om du är nära eller över 0,2-promillegränsen.
Innandömet i Volvos alkolås är däremot mycket avancerat (se teknisk illustration på nästa sida) och bygger på bränslecellsteknik av samma typ som de alkomätare polisen använder vid nykterhetskontroller, både i Sverige och större delen av Europa.
Under de första veckorna har långteststallets Alcoguard fungerat perfekt. Men det intressanta är hur systemet är att leva med på lite längre sikt. Upplevs den förlängda startproceduren som irriterande? Kommer låset att krångla så att bilen inte startar trots att föraren är nykter? Klarat det kyla och värme och håller det måttet vid tuff användning?
Det är frågor som långtestlaget ska utreda och försöka ge svar på under resten av året. Våra testbilar körs långa sträckor av många olika förare, så V70:n är en perfekt provbänk för Alcoguards tillförlitlighet.
Snäll vakt
Volvos alkolås lanserades i början av året och hittills sålts i mellan 500 och 1 000 exemplar, främst till kommersiella företag, typ taxi. Men även kommuner och landsting finns bland kunderna, liksom tjänstebilssektorn.
Priset för själva låset ligger på 8 000 kronor och inklusive montering slutar notan på 8 835 kronor. Än så länge finns Alcoguard bara till nya S80, V70 och XC70. Men inom några månader ska det även kunna monteras i de mindre Volvo-modellerna.
En sak är viktigt att veta i sammanhanget: Alcoguard ska inte förväxlas med de alkolås som rattfylleridömda kan få installerade i sina bilar. Volvo lås är betydligt "snällare" och tillåter till exempel att bilen startas på nytt inom en halvtimme från att ett utandningsprov gjorts.
Det har heller ingen igenkänningsfunktion, som registrerar att den person som blåser också är den som ska köra bilen. Dessutom kan låset i nödsituationer, eller om handenheten tappas bort, kopplas förbi så att Volvon kan startas utan alkotest. Men allt som händer registreras och uppgifterna kan, av en verkstad, plockas fram ur systemets minne när bilägaren så vill.
- Alcoguard är inget straffande alkolås. Det är istället tänkt som ett stödjande verktyg för att hjälpa föraren att fatta nyktra beslut. Och det är viktigt eftersom var tredje dödsolycka på Europas vägar är alkoholrelaterad, säger Volvo Personbilars presschef Bo Larsen.
Märkligt nog ger montering av Alcoguard ännu ingen sänkt försäkringspremie, men inom Volvos eget bolag Volvia diskuteras frågan. Tjänstebilsförare slipper heller inte undan förmånsskatt på alkolåset. Det räknas som extrautrustning och höjer bilens förmånsgrundande pris med knappt 9 000 kronor.
Orsak: vi ville testa gränserna för vårt nyinstallerade alkolås, som sitter monterat på baksidan av den öppna mittkonsolen i långteststallets Volvo V70.
Och visst, det fungerar. Ett par klunkar vin är tillräckligt för att lysdioden i den mobiltelefonstora handenheten ska lysa ilsket rött. Samtidigt talar bilens färddator i klartext om att utandningsprovet är underkänt.
I det läget är det ingen större vits att trycka på startknappen. Det händer ingenting. V70:n är stendöd och så förblir den ända tills föraren åstadkommer en godkänd blåsning. Därmed har vårt alkolås förhindrat sin första olagliga körning, även om det råkar handla om en konstlad situation i Vi Bilägares testgarage.
Att just V70 är den bil i långteststallet som försetts med alkolås har sin naturliga förklaring. Utrustningen finns inte till någon annan modell, eftersom Volvo är den första biltillverkaren i världen som erbjuder ett integrerat alkolås som tillvalsutrustning.
Systemet är trådlöst och har utvecklats av företagets egna tekniker. Den stora finessen med Alcoguard, som låset heter, är att det samspelar fullt ut med bilens datorsystem. Det gör att risken för elektroniska störningar minskar, samtidigt som användarvänligheten kan göras optimal. Och på den sistnämnda punkten har Volvo lyckats över förväntan.
Fem sekunder
Första intrycket av Alcoguard är att det är överraskande smidigt att hantera. Det är bara att knäppa loss handenheten ur sin hållare, fälla ut munstycket, blåsa i fem sekunder och sedan starta. Under hela proceduren får föraren, via bilens informationsdisplay, instruktioner om hur han/hon ska bete sig.
När det är riktigt kallt fördröjs startprocessen med någon minut, eftersom låset behöver en viss tid på sig för att värmas upp.
Görs misstag, exempelvis om föraren blåser för hårt eller för löst, slår systemet larm och man får göra om blåsningen. Men om allt går problemfritt så tar det fem sekunder för Alcoguard att konstatera om utandningsprovet är okej eller inte: "Godkänt test" eller "Underkänt test" lyser i klartext på bilens informationsdisplay.
Även den trådlösa handenheten ger besked om förarens nykterhet. Finns ingen alkohol i blodet blir det grönt ljus i den stora lysdioden. Om halten ligger mellan 0,1 och 0,2 promille lyser dioden gul och föraren får därmed en varning om att han bör vänta med att köra. Bilen startar dock om han/hon försöker. När dioden lyser rött har föraren över 0,2 promille alkohol i blodet och då går bilen inte igång.
Kan tas med
Finessen med att handenheten visar alkoholhalten är att den kan användas som en vanlig alkomätare. Den kan tas med överallt och ger snabbt besked om du är lämplig att köra bil eller inte. Men till skillnad från en konventionell alkomätare visar Alcoguard aldrig hur hög alkoholhalt du har i blodet: den signalerar bara om du är nära eller över 0,2-promillegränsen.
Innandömet i Volvos alkolås är däremot mycket avancerat (se teknisk illustration på nästa sida) och bygger på bränslecellsteknik av samma typ som de alkomätare polisen använder vid nykterhetskontroller, både i Sverige och större delen av Europa.
Under de första veckorna har långteststallets Alcoguard fungerat perfekt. Men det intressanta är hur systemet är att leva med på lite längre sikt. Upplevs den förlängda startproceduren som irriterande? Kommer låset att krångla så att bilen inte startar trots att föraren är nykter? Klarat det kyla och värme och håller det måttet vid tuff användning?
Det är frågor som långtestlaget ska utreda och försöka ge svar på under resten av året. Våra testbilar körs långa sträckor av många olika förare, så V70:n är en perfekt provbänk för Alcoguards tillförlitlighet.
Snäll vakt
Volvos alkolås lanserades i början av året och hittills sålts i mellan 500 och 1 000 exemplar, främst till kommersiella företag, typ taxi. Men även kommuner och landsting finns bland kunderna, liksom tjänstebilssektorn.
Priset för själva låset ligger på 8 000 kronor och inklusive montering slutar notan på 8 835 kronor. Än så länge finns Alcoguard bara till nya S80, V70 och XC70. Men inom några månader ska det även kunna monteras i de mindre Volvo-modellerna.
En sak är viktigt att veta i sammanhanget: Alcoguard ska inte förväxlas med de alkolås som rattfylleridömda kan få installerade i sina bilar. Volvo lås är betydligt "snällare" och tillåter till exempel att bilen startas på nytt inom en halvtimme från att ett utandningsprov gjorts.
Det har heller ingen igenkänningsfunktion, som registrerar att den person som blåser också är den som ska köra bilen. Dessutom kan låset i nödsituationer, eller om handenheten tappas bort, kopplas förbi så att Volvon kan startas utan alkotest. Men allt som händer registreras och uppgifterna kan, av en verkstad, plockas fram ur systemets minne när bilägaren så vill.
- Alcoguard är inget straffande alkolås. Det är istället tänkt som ett stödjande verktyg för att hjälpa föraren att fatta nyktra beslut. Och det är viktigt eftersom var tredje dödsolycka på Europas vägar är alkoholrelaterad, säger Volvo Personbilars presschef Bo Larsen.
Märkligt nog ger montering av Alcoguard ännu ingen sänkt försäkringspremie, men inom Volvos eget bolag Volvia diskuteras frågan. Tjänstebilsförare slipper heller inte undan förmånsskatt på alkolåset. Det räknas som extrautrustning och höjer bilens förmånsgrundande pris med knappt 9 000 kronor.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle vi på alvar vilja få ned dödssiffrorna i trafiken borde detta vara lagstadgat i alla bilar. Aktivt alkolås och bältes vakt där bilen inte går att starta om man är onykter eller inte har bältet på skulle göra 100 ggr mer nytta än att sänka farten från 90 till 70. Men det klart då blir det inga bötespengar till staten och många jobb inom trafiksäkerhetsverket lär ju försvinna. Nä då är det bättre att fortsätta med det hyckleri med hastigheter som vi har idag.
Jag har aldrig fattat finessen med den här typen av alkolås.
Vem vänder man sig till?
Den som aldrig kör alkoholpåverkad behöver väl inget sånt här och vill väl aldrig betala för det.
Den som kör alkoholpåverkad köper ju aldrig en sådan här pryl.
Och de här grejorna är ju helt verkningslösa på de som är knarkpåverkade.
Slutsatsen är, en helt onödig pryl!
Bilkörning och sprit hör naturligtvis aldrig ihop, men har inte Volvo ändå gått ett steg för långt i sin ambition?
Låset är ju ett tillbehör och i normalfallet ska inte bilen starta om utslaget är 0,2 promille eller mer. (Det ska tydligen finnas en förbikoppling; hur omständligt det är att göra det var inte noterat i artikeln) Men oavsett vad man tycker, så är ju faktiskt promillegränsen 0,5 i de flesta europeiska länder. I Storbritanninen tom 0,8. Hur blir det där? Går det att ställa om "stoppgränsen"? Det är ju inte olagligt att köra med 0,4 i t ex Danmark (även om det kan vara olämpligt). Eller kommer låset att vara inställt för varje land där bilen säljs?
Sen är det väl också så att "nöd bryter lag". Man kanske måste flytta bilen vid sin (sommarstuga) pga av nånting; man kanske tom får nån akut sjuk och måste åka iväg. Stressen kan säkert göra att nån med t ex 0,3 promille inte får igång bilen och inte vet hur förbikopplingen görs. Det är inte säkert att det finns nån mobil i närheten, och även om det finns en sån, kan väntan på en ambulans bli väldigt lång...
Det borde räcka med att låset visar ev. promillehalt och varnar vid den gräns som ställts in beroende på var i Europa bilen finns. (En bil går ju att starta och köra även om inget bilbälte har satts fast - utan jämförelser i övrigt). Volvo säger ju själva: Alcoguard är inget straffande alkolås. Det är istället tänkt som ett stödjande verktyg för att hjälpa föraren att fatta nyktra beslut.
Med nyktra bilhälsningar
Medlem 2221913
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.