Poängen med hybridteknik är att bensinmotorn får hjälp av en elmotor i de områden där den är minst effektiv – vid låg belastning och på tomgång. Toyota använder sig av fullhybridteknik i sina Prius-bilar.
Det innebär att i låga farter och under kortare sträckor drivs bilen enbart av elmotorn. När belastningen ökar eller kraften i batteriet tryter startar en bensinmotor som via en planetväxel antingen kan driva bilen ensam, eller så delar förbränningsmotorn och elmotorn på ansvaret.
Prius+ heter det senaste tillskottet i Priusfamiljen och bilen konkurrerar med flexvarianter på mellanklassbas som VW Touran, Ford Grand C-Max, Opel Zafira och Renault Grand Scenic. Liksom i alla dessa är även i Prius+ platserna längst bak mest att beteckna som nödsäten.
För fullvuxna räcker varken takutrymme eller benplats till för några längre resor. Men halvstora barn borde sitta utmärkt därbak och allra behagligast reser de om bilens ägare investerat i det stora, delade glastaket (ingår i businesspaketet för 18 500 kr).
Stolarna i den mittersta sätesraden går att individuellt skjuta framåt eller bakåt. Därmed kan man kompromissa om utrymmet med de i bakersta raden. Om mittenpassageraren dessutom glider några cm framåt räcker axelutrymmet för riktigt vältränade män och kvinnor. Det är dock bra om de inte har alltför långa ben. Golvet är högt och sittdynan kort vilket gör att långbenta hamnar med benen i kraftig vinkel vilket kan bli tröttande.
Såväl bensinmotorn som elmotorn har hämtats från nuvarande generation av Toyota Prius. Batteriet är dock nytt. Istället för den tidigare nickel-metall-hydridkonstruktionen har Toyota nu anammat litium-jonteknologi, den batterilösning som används i nästa alla nya elbilar.
Fördelen med litium-jonbatterier är att dessa kan göras lättare och kompaktare med bibehållen kapacitet. Det har i sin tur inneburit att man kunnat flytta batteriet från sin tidigare placering längst bak i lastutrymmet till att nu ha det stående i mittkonsolen mellan framstolarna.
Karossen har inget gemensamt med vanliga Prius. Bilen är 135 mm längre, 30 mm bredare och 85 mm högre. Axelavståndet är 80 mm längre.
Prius har aldrig varit särskilt underhållande att köra och det gäller även för flexversionen. Här får föraren hitta nöje i att köra snålt istället för att ta kurvor snabbt med full kontroll. Prius+ känns tung och ovig i snabba manövrar. Styrningen har en artificiell känsla som knappt liknar någon annan bil men är välbekant för alla som tidigare kört den japanska hybriden.
När föraren trampar ned gasen för att accelerera rusar motorn upp i varv och ylar sedan på en konstant nivå allt medan utväxlingen steglöst ändras. Motorljudet är dock mer dämpat än i den vanliga Prius och så länge vägen är någorlunda slät, går färden bekvämt.
Priset är högt men Prius+ är också välutrustad redan som standard. För att få den senaste säkerhetstekniken med aktiv farthållare och autobroms krävs dock att man köper paketet Executive för svettiga 70 000 kronor. Då ingår tyvärr också större fälgar som bidrar till att knuffa upp koldioxidutsläppet till över 100 g/km. Med dessa 17-tumsfälgar riskerar Prius+ gå miste om sin status som miljöbil i det nya klassningssystem som staten nu förbereder.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius+?
PRIS, FRÅN KR: 299 900.
MODELL: 7-sitsig flexbil.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 462/B 178/H 158.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 570.
MOTOR: 4 cyl beninmotor 99 hk, 142 Nm vid 2 800 v/min + elmotor 82 hk, 207 Nm. Sammanlagd effekt 136 hk.
BATTERI: Litium-jontyp. 28 seriekopplade moduler. 201,6 volt.
KRAFTÖVERFÖRING: Elektroniskt styrd steglös variabel automatlåda. Framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 165 km/tim. 0–100 km/tim på 11,3 s.
FÖRBRUKNING: 4,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 96 g/km.
KONKURRENTER: Renault Grand Scenic, Mazda 5, VW Touran, Ford C-Max, Opel Zafira, Peugeot 5008.
Plus: Lättkörd, flexibel, gott kvalitetsrykte, mycket utrustning.
Minus: Högt pris, dyrt säkerhetspaket, diffus styrkänsla.
Vad nytt? Helt ny bil med drivlina delvis från Toyota Prius.
För vem? Den gröna familjen som behöver rejält utrymme.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Perfekt som taxi. Inget för mig dock som gillar att KÖRA bil.
Antar att man fortfarande inte kan sätta dragkrok på den.
Faller bort då detta är ett krav.
Bara en sådan sak som att hastighetsmätaren INTE (!) sitter framför ratten är en skandal. Så korkat.
"Prius har aldrig varit särskilt underhållande att köra och det gäller även för flexversionen. Här får föraren hitta nöje i att köra snålt istället för att ta kurvor snabbt med full kontroll. Prius+ känns tung och ovig i snabba manövrar."
Hmmm, kan man inte ta kurvor med full kontroll bara för att hastigheten är lite högre? Känns en sådan bil modern? Ens säker?
"När föraren trampar ned gasen för att accelerera rusar motorn upp i varv och ylar sedan på en konstant nivå allt medan utväxlingen steglöst ändras. Motorljudet är dock mer dämpat än i den vanliga Prius och så länge vägen är någorlunda slät, går färden bekvämt."
Jaha, "ylar" lät ju inte som något större säljargument. Och sedan följer något märkligt: "... och så länge vägen är någorlunda slät, går färden bekvämt". Kan man möjligen få läsa hur färden går om rishögen körs på ojämn väg?!
Vad sedan pensionärer tycker som kör Prius 500 mil omåret är ganska ovidkommande. Fråga i stället de stackare som tvingas köra den som taxi.
Vi som äger en lite nyare Prius vet att det inte är några problem med hastighetsmätaren även om man nu skulle ha väldigt svårt för att hastighetsmätaren inte sitter mitt framför ratten då både vanliga Prius liksom denna Prius+ även har "HUD" vindrutedisplay som projekteras direkt på vindrutan utan att ens behöva släppa blicken från vägen om man nu vill ha den där i stället.
Jag förstår dock om inte Kapten har erfarenhet av denna smidiga teknik eftersom hans Mercedes inte har denna utrustning.
Att hastighetsmätaren sitter i mitten är ingen skandal. Möjligtvis en sämre egenskap i vissas ögon. Som gammal Cittra-ägare tycker jag tvärtom att annorlunda instrumenteringar piggar upp bilkörandet.
Skandal är ett ord som man kan använda i dagarna om diverse statliga institutioners vidlyftiga festande på oss skattebetalares bekostnad och ansvariga politikers krystade ursäkter. Lite skillnad.
Bilen? Lika trist som någonsin..., men säkert en passande bil för den som vill vara politiskt korrekt. Men som bilentusiast lämnar den mig helt kall.
Hanzzon, eftersom jag nu ändå inte vill något projicerat på framrutan (en teknik som faktiskt börjar dra på sig kritik från trafiksäkerhetsforskare) kan jag lätt leva utan den "erfarenheten".
Sedan bör nog Hanzzon lära sig att hålla isär begreppen "projektera" och "projicera".
Själv har jag ingen bil med instrumenten i mitten. Har dock stött på det i hyrbilar. Om instrumenten sitter i mitten så kan de sitta högre. Du behöver ej titta ner för att se dem och det är bättre att titta åt mitten istället för ner, men kunderna tycker inte det. Det kan vara därför nya Yaris fick konventionell instrumentplacering.
Själv vill jag också ha instrumenten framför mig, inte för att det är bättre, men för att det är snyggare.
Jämför med flyget. Alla vet att bakvända stolar är bättre för säkerheten, men flygbolagen vet att det ej skulle uppskattas av kunderna och därför får vi ej den optimala lösningen.
Nej självklart skalll vi inte ha dessa påfund som HUD och fly by wire sakerna som flyget haft i decennier. Det är mycket säkrare att ha GPS skärmen under radion i mittkonsollen, då behöver man bara luta sig åt sidan i nittio grader så ser man kartbilden hur klart och tydligt som helst. Hastighetsmätaren vill man naturligtvis inte ha ända uppe vid vindrutan, den gör sig bäst bakom rattkransen som det alltid har varit. Och hur har alla Priusägare klarat sig vid den hårda kurvtagningen med som vb skrev tidigare små skottkärrshjul, ibland är man nästan uppe i över 40 kmt i snittfart i våra tätorter. Andra bilar som är som rena formel1 bilar jämfört med Priusen klarar den hårda kurvtagningen när vi kör barnen till förskolan mycket bättre."HUD är en teknik som först användes i flvygplan, men som nu håller på att ta sig in i bilar. Vissa dyra modeller är rvedan utrustade med framrutedisplay, som kan upplysa föraren om hastighet, färdväg (via GPS) och trafikförhållanden, till exempel om det råder omkörningsförbud. 9" http://illvet.se/energi-transport/bil-dator-gor-det-lattare-att-kora-bil
Tommy Vhalström har aldrig gillat Toyota Prius vilket lyser igenom när han skriver om den,men här är en som tycker att den är en rätt vettig bil.
http://m.youtube.com/watch?v=lpmFjnDrd80
@leifer:
Jaså är diesel miljövänligt? Det var en fullständig nyhet för mig.
Jaså måste Prius byta batteri så ofta? Ja det haglar ju av batteriebyten på Prius. Verkligen. Toyota garanterar ju bara 8 års livsläng på garantin så det blir att punga ut med mycket pengar efter 10 år.. För något år sedan var det visst 8st i världen som hade bytts, det inkluderade krockade bilar och både NHW11 och NHW20. Hiskelig mängd som gett Prius dåligt rykte.
Dragkrok kan den ha men du får inte dra något. Likt många andra "miljö"bilar som t ex Vovlo eDrive
Du vet för vissa är transport mellan punkt A och B till minsta möjliga påverkan av miljön prio. Till skillnad från många andra bilister som inte förstått att de lever i en lånad värld av sina barn. Som hellre tankar bensin i sina etanolbilar på sommaren eftersom de på sin kalkylator räknat ut att de tjänar 12,60 kr på en full tank på det gentemot tanka etanol. 12.60 som i andra sammanhang int betyder ett skit. Bara när du tankar. Bilister vars begrepp "cykel" är okänt. Som åker bil 300 meter till affären. Jag tror du tillhör den kategorin.
Kör du din mercedes. Har den en treliters miljövänlig diesel? Kör gärna några varv runt dagis och rena luften där.
HAHAHA ,...det här blev ju riktigt underhållande läsning!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.