Nästa artikel
Provkörning: Toyota Mirai (2015)
Provkörning

Provkörning: Toyota Mirai (2015)

Publicerad 5 december 2015
De stora luftintagen i fronten på Toyota Mirai tjänar sitt syfte. God kylning krävs för att hålla bränslecellstacken lagom sval.
Här är Toyotas första serieproducerade bränslecellsbil. Prismässigt ligger Mirai nästan i nivå med elbilen Tesla Model S men prestanda är beskedligare. Att fylla vätgas tar bara några minuter och ger upp till 50 mils räckvidd.
Det här med bränsleceller och vätgas är inget nytt. Bränsleceller producerade elkraften i Apollokapslarna för 50 år sedan och Toyota har vid det här laget utvecklat vätgasdrivna bilar i över 20 år.

Såhär fungerar det. Mirai är i grunden en elbil som lagrar energin i form av vätgas i en trycktank istället för i ett batteri. Vätgasen omvandlas till elektricitet samt vattenånga genom en kemisk reaktion med luftens syre i en grupp bränsleceller (kallad stack). Gastankarna rymmer cirka fem kilo vätgas, tillräckligt för ge energi till cirka 50 mils körning i verklig trafik. Toyota Mirai släpper i sig själv inte ut några avgaser. Den totala miljönyttan avgörs av hur vätgasen har producerats. Sker det genom elektrolys från vatten med hjälp av el från förnybara energikällor blir det inga utsläpp alls.
 
Men nog pratat, nu kliver vi in i framtiden. Som gammal Priuschaufför finner jag mig väl tillrätta i förarmiljön. Instrumenten är koncentrerade kring instrumentpanelens mitt, strax under vindrutan. Man behöver inte flytta blicken långt för att se hur fort man kör men visst känns det lite avigt i början.

Att starta en bränslecellbil var förr en ganska tålamods-krävande process. Från att man tryckte på starknappen till dess bränslecellerna levererade tillräckligt med energi för att driva bilen dröjde det ofta upp mot en halv minut. I de senare bränslecellbilarna har därför vätgastekniken kompletterats med ett mindre batteri som kan ta hand om strömförsörjningen direkt från start och även fungera som buffert och snabbt ge extra kraft under det att bränslecellen drar igång elproduktionen. Mirais  batteri liknar det som tidigare använts i Prius men är hämtat från hybridversionen av Toyota Camry (som inte säljs i Sverige). 

När jag trycker på startknappen i Mirai tar det bara några sekunder innan bilen är redo att rulla iväg.
 
Toyota Mirai är extremt komfortabel.
Drivlinan är ytterst lågmäld i de flesta fall. Endast vid kraftig acceleration hör man hur kompressorn varvar upp för att trycka in mer luft i bränslecellerna men vägljud och vindbrus verkar vara mycket väl dämpat.

Prismässigt ligger Mirai nära elbilen Tesla Model S men körupplevelsen är en helt annan. Tesla känns i mångt och mycket som en sportbil. Mirai upplevs tung och mjuk med kraftig understyrning och all vägkänsla bortfiltrerad från föraren. Det här är helt klart en glidare, en personlighet många säkert uppskattar mer än extrema prestanda.

Framsätena är stora och komfortabla. Baksätet är inte fullt lika övertygande med begränsningar i såväl benutrymme som takhöjd. Bara två sittplatser i baksätet begränsar användningsområdet. Baksätet är inte heller fällbart så det gäller att man nöjer sig med det ordinarie bagageutrymmet på 361 liter för att bli lycklig i en Mirai. Snålt för att vara en så stor bil. 
 
När det gäller säkerheten har Toyota tagit i allt de kan. Autobroms är standard och trycktankarna för vätgas byggda i ett kolfiber/glasfiber/plast-kompositmaterial som klarar det mesta, inklusive att bli skjutna på med handeldvapen, utan att gå sönder.

Toyota säger att den största risken för att det ska hända något med vätgasen är vid tankning, eftersom det då är människor inblandade. För att förebygga att någon till exempel skulle köra iväg från pumpen med gashandtaget fortfarande kopplat till bilen, har man byggt in ett säkerhetssystem som förhindrar att bilen startar när tanklocket är öppet.

”Mirai” är ett japanskt ord som betyder ”framtid” och kanske blir den här bilen en föregångare för bränslecellsbilarna på samma sätt som Prius blev det för hybriderna. Ska det här bli en succé krävs dock mer än att bilen fungerar bra.

Vi behöver också ett nät av vätgasmackar. Såhär långt finns det bara tre sådana i landet.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Mirai?
Toyota Mirai

Pris, från kr: Cirka 750 000.

Modell: 4-sitsig, 4 dörrars sedan.

Säljstart: Hösten 2016.

Mått, cm: L 489/B 182/H 153.

Drivlina: Elmotor max effekt 113 kW/154 hk. Max vridmoment 335 Nm. Bränslecellstack med 370 individuella celler. Max effekt 114 kW/155 hk. Nickel-metall hydrid batteri på 244 V. Kapacitet 6,5 Ah.

Gastankar: Två trycktankar i kompositmaterial som rymmer cirka 5 kg vätgas under 700 bars tryck.

Tjänstevikt: 1 850 kg

Prestanda: Toppfart 178 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s.

Deklarerad förbrukning: 0,76 kg vätgas/100 km (i NEDC).

CO2-utsläpp: 0 g/km.

Konkurrenter: Hyundai IX35 FCEV, Tesla Model S.

Plus: Tyst, bekväm, utsläppsfri.

Minus: Bara fyra sittplatser, litet bagageutrymme, hittills bara tre vätgasmackar i Sverige.

 

Vad nytt? Toyotas första serieproducerade bränslecellbil.

För vem? I dag: extrema miljöentu-siaster – i framtiden: väldigt många!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-05 10:57
Hackenbush

Tekniken med bränsleceller är intressant för övrigt finns det ingenting med denna bilen som tilltalar mig.

#2 • Uppdaterat: 2015-12-05 11:09
Vidstige

Lite svårt att förstå att en bil för dom pengar lanseras som en vanlig Toyota. I Lexus-skrud hade det varit mer logiskt. Å andra sidan, vill man att myndigheter och större företag ska gå in och köpa en dyr vätgasbil så kanske det ändå är rätt tänkt, dom vill ju inte alltid skylta med överdriven lyx och när skattebetalarnas pengar är inblandade.

Lite otur samtidigt att den lanseras när oljan ligger i botten prismässigt. Vill till att man verkligen vill ha en grön profil och att länder inför kraftiga subventioner om det ska satsas på denna teknik nu. Förvisso är det ju nu närmast domedagsretorik från alla klimatfanatiker vad gäller CO2 så kanske kan tajmingen ändå vara bra.

#3 • Uppdaterat: 2015-12-05 13:41
ENTJ1

Vätgasinfrastruktur för bilar kommer vi aldrig att få i sverige, snabbtankad hjälper då föga.
Iofs intressant o spännande stolleprojekt.
Bilen var det ja,ful som stryk.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-05 14:06
PREVIA

Toyotas lyxigare bilar heter Lexus i USA och Europa men med Toyotanamnet som i Japan och några andra länder med något annorlunda utseende. Lexus kommer kanske som vätgasbil 2017 läser man här.
http://www.autoblog.com/2015/01/04/lexus-ls-hydrogen-fuel-cell-rumor/
Batteriet i vätgasbilen utnyttjas även som lagring av energi när man gör en fartminskning precis som i laddhybrider och vanliga hybridbilar.
http://www.pocket-lint.com/review/135764-lexus-lf-fc-future-fuel-cell-concept-eyes-up-bmw-7-series

#5 • Uppdaterat: 2015-12-05 14:29
Vidstige

PREVIA, en Lexus LS med vätgas tycker jag är rätt tänk och att det kan bli en succé! Kanske då äntligen också en möjlighet för Lexus att öka rejält i Europa, då man ju skjutit sig själva i foten genom att vägra diesel.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-05 14:34
Vidstige

ENTJ1, man köper lika lite Mirai för att den är vacker som att man köper Prius för att den är vacker. Då har du missat hela poängen.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-05 14:54
Hackenbush

Prius är ett under av skönhet jämfört med denna.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-05 15:49
HT19

Den är nästan lika ful som prius..

#9 • Uppdaterat: 2015-12-05 16:35
ENTJ1

Vidstige,du missade att jag menade att vätgas är dödsdömt för personbilar,inte primärt pga fulheten på bilen.

#a • Uppdaterat: 2015-12-05 20:00
saabnisse

Vätgasdrivna bilar har ju funnits i snart hundra år, men då var det med konventionella motorer och en stor gasballong på taket.
Men GM presenterade ju sin vätgasdrivna bränslecellbil "Electrovan" 1966, men då var det infrastrukturen som satte punkt.
Är infrastrukturen mycket bättre idag, nästan femtio år senare?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.