Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 308 Sportwagon
Provkörning

Provkörning: Peugeot 308 Sportwagon

Publicerad 12 juni 2014
När Årets Bil 2014 kommer i kombiutförande är det inte bara akterpartiet som svällt. Längre hjulbas ger mer plats för passagerare och därmed har 308:ans svagaste punkt korrigerats. Utrymmet i baksätet är nu riktigt generöst.
Det är bara i Sverige som kombiversionen av mellanklassaren Peugeot 308 kommer att kallas ”Sportwagon”. I resten av världen heter den fortfarande bara ”SW”. Därmed följer Peugeot i Volkswagens fotspår som ju i Sverige beslutat att kalla Golf Variant för Sportscombi. Varför just generalagenter här hos oss tycks vara så begeistrade i tanken att lansera praktiska familjelastare som sportbilar är en gåta men namnet gör på intet sätt bilarna sämre.
 
Peugeot har inte bara hängt på ett större bagageutrymme på 308. I kombiutförande har bilen dessutom blivit rejält förlängd med 11 cm mer mellan hjulaxlarna. Dessutom har det tillkommit 22 cm längre överhäng för akterpartiet vilket ger ett rejält bagageutrymme och råder samtidigt bot på 308:ans akilleshäl, det trånga baksätet.
 
Längre axelavstånd ger inte bara större utrymmen. Trots sitt namn har Peugeot 308 Sportwagon en lugnare karaktär än bilen i femdörrars utförande. Köregenskaperna är mycket fina och den lilla och lågt placerade ratten bidrar till att bilen känns lätt och behändig att hantera i tät trafik eller på slingriga krokvägar. För mig fungerar det utmärkt men jag hör kollegor som klagar över att överdelen av rattkransen döljer instrumenteringen.
 
Största delen av provkörningen skedde med en ny stark och smidig tvåliters dieselmotor på 150 hk med speciell avgasreningsutrustning som minskar utsläppen av kväveoxider med upp till 90 procent. Därmed uppfyller motorn den nya avgasnormen Euro 6. Som tillval kommer en ny sexstegs automatlåda från Aisin.
Det kommer också två nya trecylindriga, turboladdade bensinmotorer med 1,2 liters cylindervolym och 110 respektive 130 hästkrafter, samt en ny extra snål dieselmotor på 1,6 liter, 120 hk och rekordlåga utsläpp av koldioxid, endast 85 g CO2/km.
 
Säkerheten är hög, i Euro NCAP:s krockprov har 308 fått högsta betyg, fem stjärnor och dessutom är 308:an från den högsta utrustningsnivån Allure, försedd med autobroms. På grund av att radarutrustningen inte håller samma kvalitet som hos de bästa konkurrenterna klarar dock inte Peugeot att bromsa bilen till fullt stopp. Men bromsfunktionen kan i alla fall minska hastigheten med 20 km/tim innan bilen kör på ett hinder vilket kan betyda en väsentlig skillnad för utgången av en olycka.
 
Priserna är i skrivande stund ännu inte satta för alla versioner men instegsmodellen med trecylindrig bensinturbo på 110 hk ska kosta från 169 900 kr. Sammantaget tyder det mesta på att Peugeot har en ny storsäljare på gång.

Diskutera: Vad tycker du om Peugot 308 Sportwagon?
PEUGEOT 308 Sportwagon 2,0 BLUEHDI

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.

MODELL: 5-d, femsitsig kombi.

SÄLJSTART: Augusti.

MÅTT, CM: L 458/B 180/H 147.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 550.

MOTOR: 4-cyl turboladdad dieselmotor. Volym 1 997 cm3. Max effekt 150 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm från 2 000 v/min.  

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 6-vxl manuell låda. 6-stegs automat tillval.  

PRESTANDA: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,8 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.

KONKURRENTER: VW Golf Sportscombi, Kia Cee´d Sportswagon, Ford Focus Kombi, Opel Astra ST.



Vad nytt? Årets Bil i förlängt kombiutförande.

För vem? Passar som handsken för oss kombiälskande svenskar.   



PLUS: Rymlig, bekväm, körsmidig, snåla motorer.

MINUS: Brister i förarmiljön.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-12 11:06
Hackenbush

Ytterligare en "sportkombi" vad skall vi nu kalla alla riktiga sportbilar? Sportsportbilar?

#2 • Uppdaterat: 2014-06-12 11:41
Peugeote-Pär

Tycker denna 308 SW är sjukt snygg, skulle absolut kunna köpa mig en sådan och då med motorn som dom kör i testet...

#3 • Uppdaterat: 2014-06-12 12:24
Raphael

SW betyder "sports wagon" och det är inte Peugeot Sverige som hittat på det, utan det har betytt sports wagon sedan den första SW modellen för flera år sedan. 206 SW, 307 SW, 207 SW, 407 SW, 508 SW, 308 SW och nu nya 308 SW - här betyder SW sports wagon, det är officiell information från Peugeot Frankrike. Peugeot Sverige är inte heller ensamma om att skriva ut förkortningen till vad den betyder, utan Peugeot UK har gjort det flera gånger.

I Storbrittannien så kallas Kia Ceed kombi för Sports Wagon också för den delen, ja de flesta kombibilar kallas för "sports wagon" i Storbritannien. Att säga att Volkswagen var först med det, det tycker jag är att överdriva Volkswagens betydelse för uttryck inom bilvärlden. :)

När det gäller autobromsen så har PSA-gruppen en city-break autobroms - den heter Active City Break - som fungerar i hastigheter under 30 km/h och stannar till stopp, och den kan även samköras med autobromsen som sänker hastigheten med 20 km/h över 30 km/h. Denna nya autobroms kommer till nya 308-modellen också, och när kombin lanseras senare i höst i Sverige så kan vi räkna med att den finns i modellen. Systemet har premiärvisats i senaste generationen Citroën DS3 och finns i produktion för fler modeller under sommaren.

Att nya Peugeot 308 skulle ha marknadens sämsta produktionskvalitet, det håller jag inte med om, Om vi tittar på hur Vi Bilägares bilmodell har klarat sig så har de enda egentliga felen varit att den har råkat ut för stenskott och parkeringsskador, vilket inte har att göra med bilens produktionskvalitet. Och så råkade en återförsäljare sätta på vinterdäck på sommarfälgar istället får på vinterfälgar. Inte heller detta har att göra med bilens produktionskvalitet. Sedan så uppgraderade Peugeot mjukvaran för bildskärmen, det har heller inte att göra med bilens produktionskvalitet. Mjukvara uppdateras och förbättras ständigt, det behöver inte innebär att den var dålig från början, utan det kommer nya funktioner och förbättringar hela tiden inom datorvärlden.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-12 12:27
Raphael

Anledningen till att Vi Bilägare i artikeln inte nämner något om PSA:s Actice Vity Break, det är för att systemet premiärvisades efter provkörningen och efter att Vi Bilägare hade skrivit sin artikel. Artikeln är inte purfärsk, utan här på webbsidan publiceras artiklarna flera veckor efter att de först publicerades i papperstidningen. Det gör att en del information är inaktuell.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-12 12:31
Raphael

Om vi ska vara petiga så var Alfa före både Peugeot och Volkswagen när det gäller beteckningen sports i början... Alfa 156 SW = Alfa 156 Sportwagon. Vi kan gå tillbaks till Alfa 33 SportWagon från 80-talet också... Den hette ju först Giardinetta, men sedan valde Alfa i en uppdatering att göra namnet mer internationellt. Hmm... själv tyckte jag om Giardinetta... :)

#6 • Uppdaterat: 2014-06-12 16:32
hultarn

Den här kommer säkert att sälja bra i Sverige, den är rymlig och praktisk, har trevlig design och vettigt pris. Det är nästan så man blir lite sugen...

Det här med Sport Wagon är ju lite roligt. Tidigare fanns t.ex. 307 både som vanlig kombi och SW, där SW hade ett stort glastak och mer utrustning. Då var SW inte sport utan mer lyx.

Sen kan jag notera att provokationen fick avsedd effekt: gensvar och starten till en ny verbal armbrytning. Ja, vi har hört att PSA har stora garantikostnader. Säkert 100 gånger vid det här laget... Det räcker så.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-12 21:13
Lyteskomik

1600 vårdplatser!? Och de drygt 200 000 anställda i PSA och deras familjer ska sköta dessa 1600 vårdtagare då?

#8 • Uppdaterat: 2014-06-13 07:19
Pi

Kan säkert vara en trevlig bil om man inte bryr sig så mycket om moderna säkerhetssystem, långa garantitider och kanske också allmän kvalitetsnivå. Men när 508 SW kom så blev den också poppis snabbt men populariteten tycks ha fallit rätt snabbt så frågan är om denna modell går samma framtid till mötes...

#9 • Uppdaterat: 2014-06-13 07:30
Hackenbush

shogun kan det vara så att folk köper bilar från PSA för att de gillar bilarna? Kan det vara så konstigt?
Jag gissar att de som köper Toyota köper dem för att de gillar dem, kan det vara så konstigt?

#a • Uppdaterat: 2014-06-13 07:45
hultarn

AL : "därför inget vi behöver käbbla mer än nödvändigt om". Exakt, så varför drar du själv igång en sån diskussion gång på gång?

För att återvända till 308 SW: jag blir alltmer nyfiken på den, måste se till att prova en! Den ser bra ut, är rymlig och har till och med runtomsikt. Det kanske vara en bra efterföljare till min gamla fransyska, den dagen hon lämnar in.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.