I framsätet har längre förare ont om plats för vänsterbenet och det är trångt kring pedalerna. Testbilen är extrautrustad med de synnerligen bekväma AGR-stolarna som bland annat innehåller ventilation och massage. Extrakostnaden är 4 000 kr men tyvärr måsta man också köpa till dyrbar läderklädsel för 17 000 kr. En tveksam detalj är manövreringen av massagefunktionen och det uppblåsbara sidostödet på en liten knappsats långt bak på stolens ytterkant. Det blir att sticka ned handen mellan stolen och dörren och famla sig fram till kontrollerna.
Att ta blicken från vägen för att se vad man gör är dumt, även om bilen är utrustad med autobroms och filhållningsassistent (standard från utrustningsnivån Enjoy). Systemet är kamerabaserat och klarar inte fotgängare. Det går heller inte att få adaptiv farthållare i nya Astra.
Föraren har goda justeringsmöjligheter. Instrumenten är tydliga men mittkonsolen är fullkomligt nedlusad med små knappar. När man väl lärt sig hitta bland reglagen för klimat- och hjälpsystem fungerar det förstås men inlärningströskeln är påtaglig.
Bagageutrymmet klarar 370 l med baksätet uppfällt vilket tillhör de bättre i klassen. Fäller man fram ryggstödet får man plats med 1,2 m3 last.
Uppkopplingsmöjligheterna är omfattande och under hösten 2016 kommer Astra med Opel OnStar, ett system där bilen är uppkopplad mot en service-central som kan larma och hjälpa till vid en olycka samt assistera med att boka hotell, hitta restauranger eller turistmål. Personalen på OnStar kan sedan ladda ned destinationer till bilens GPS som sedan visar vägen till målet. Bland nyheterna märks också de nya strålkastarna IntelliLux Matrix. 16 LED-element tänds och släcks individuellt för att lysa upp så mycket som möjligt av omgivningen utan att blända. Effekten blir otrolig och med det här systemet har nya Astra tveklöst bäst ljus i klassen.
Motorerna är nya och vi överraskas särskilt positivt av den minsta, trecylindriga bensinmotorn som går tyst, smidigt och bjuder på betydligt mer temperament än vad man kan tro är möjligt från en så liten motor. Hemligheten är förstås turboladdningen. Tyvärr brukar också dessa små turbomotorer bli betydligt törstigare i verkligheten än i förbrukningslaboratoriet. Motorn kombineras med en lättjobbad femväxlad låda med väl valda utväxlingar.
På de släta vägarna i Danmark går Astra tyst och bekvämt. Styrningen är snabb men inte lika känslig som i några av konkurrenterna. Chassit är en utmärkt kompromiss. Bilen känns i vardagslag mjuk och följsam men går samtidigt väldigt tryggt vid en hastig undanmanöver. I vår konbana klarar Astra höga 73 km/tim innan den mjukt understyr ut ur banan.
Vindrutestolparna är rejäla och vissa förare upplever att de stör sikten på krokiga vägar och i stadstrafik.
En bidragande orsak till Astras goda köregenskaper är den låga vikten. Jämfört med föregående generation har man bantat bort upp till 200 kg utan att tillgripa exotiska och kostsamma materia. Det bidrar till att man klarat att hålla kostnaderna rimliga. Nya Astra lär bli en tuff utmanare för många etablerade modeller, däribland klassledaren Golf själv.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra?
Pris, från kr: 194 900.
Modell: 5-dörrars, 5-sits halvkombi.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 437/B 204/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 263.
Max släpvagnsvikt, kg: 1 220.
Motor: Tvärställd 3-cyl direktinsprutad bensinturbo. Max effekt 105 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 170 Nm från 1 800 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 5-vxl manuell låda.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 102 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Peugeot 308, Kia Cee´d, Ford Focus, Toyota Auris, Mazda 3, Renault Megane m.fl.
Plus: Strålkastare, köregenskaper, motorkaraktär.
Minus: Bitvis röriga knappar, dyra komfortstolar.
Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Kunden som prioriterar strålkastare och vägenskaper.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men den har en typisk tysk dyster inredning som inte alla uppskattar och som dessutom inte kan lättas upp av ett glastak som på de flesta bilar numera.
Men det kanske kommer?
Hehe, ja nu gäller det att gräva djupt för att hålla kvar Golf i toppen... Säg mig Tommy W, vilka knappar kring klimatanl tycker du man kan ta bort/finns ej i andra bilar???
Förra Astra må ha haft många knappar, men den här är ju rejält städad och dessutom snyggt utfört.
Har provkört denna ganska ingående och hur man kan klaga på styrningen övergår mitt förstånd. Den är ju bland det bästa man kan tänka sig. Har även kört Golf och även den är lika behaglig i styrningen.
Komfort, vägegenskaper, ljudnivå och motorer/drivlina imponerade också.(testade125hk).
Finns även med beige inredning Saabnisse.
Jag tycker det är mest positivt att de lyckats ta bort 200 kg, en så pass liten bil bör inte väga mer.
En Astra med glastak har setts, annars finns ju den vanliga glastakluckan, inredningen finns i beige om man nöjer sig med standardstolarna och med beige sittytor i läderklädseln i den toppmodell som inte tas till Sverige.
För övrigt är de svarta blanka panelerna som imiterar Ebenholts (en Opel ide från 2003) inte helt svarta, på nära håll kan man se att de är översållade med små små prickar med alla färger.
Just denna Astra helt utan någon ändring utöver andra motorer och växellådor har nu introducerats i Kina under namnet Buick.
Men vinsten från dem går inte till Opel utan till Buick.
På Insignia som kommer nästa år kommer autobroms för gående.
Adaptiv farthållare har funnits på Zafira och Insignia i många år och där ser den ut att förbli.
Förresten har det systemet också haft autobroms lika länge men det har inte upplevts som viktigt att påpeka då den endast bromsat till stopp från 18 km/t.
Går man in på Opels hemsida "Bygg din bil" så visar det sig att man kan få vilken färg som helst på klädseln bara man väljer svart! Två svarta textil och en svart läder! Och man kan välja svart innertak!
Mörkrets makter regerar.... Huuuh...
Och det är det som tas in till Sverige, det är väl det som gäller för de flesta här eller hur?
Svagt!
Men det gäller bara Dynamic, mellanmodellen går att få med beige.
Annars är denna ide med färgsättningen en sak jag är missnöjd med, mycket dumt när man faktiskt har andra färger.
Kolla igen Saabnisse. den dyraste Dynamic finns bara i svart men Enjoy modellen som troligen blir vanligast finns i beige.
Men jag vill ha Dynamic! Och med beige eller ljust grå läderklädsel!
Beige läder och valnöt som på Vectra hade varit fint.
Adam står som grund för Astran, ja man känner igen sig...Adam kan sägas vara själva testbänken och kan fås i ett otaligt antal kombinationer...inte bra, folk blev bara förvirrade.
Det som vara bra i Adam gick över i Astran som är en bil för folket, och då får man banne mig mycket bil för pengarna men samtidigt så försvinner en del som är att önska, trist? Mainstream.
Astra, here I come!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.