Nästa artikel
Provkörning: Nissan Note (2013)
Provkörning

Provkörning: Nissan Note (2013)

Publicerad 22 september 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Nissan Note tillhör marknadens allra rymligaste småbilar. Knäutrymmet i baksätet motsvarar det i stora limousiner. I övrigt är Note billigt byggd och säkerheten är ett oprövat kort.

Nu utmanar vi kärnan i B-segmentet! Vi ska ge premiumteknik till en större målgrupp! Innovation och spänning för alla!

Det är inget fel på föresatserna hos Nissans marknadsföringsteam när märkets nya småbil Note visas för den internationella pressen.

Bilen är utvecklad på samma tekniska plattform som den senaste generationen av Nissan Micra. Komponenterna är delvis framtagna i samarbete med Renault som bland annat tillhandahåller den fina 1,5 liters dieselmotor som sitter i vår provkörningsbil. En mycket kultiverad maskin som jobbar tyst och starkt redan från låga varvtal.

Den deklarerade förbrukningen blir så låg som 0,43 l/mil och koldioxidutsläppet 95 g/100 km. Med det nya regelverk som trädde i kraft vid årsskiftet blir dock nya Note för lätt för att klassas som miljöbil.

Ett annat problem är att dieselmotorn höjer priset med 21 000 kronor jämfört med versionen med trecylindrig bensinmotor på 80 hk. Den extrakostnaden kommer ingen normalbilist att kunna köra in under bilens livstid.

För att pressa förbrukningen har alla motorer stopp/start-funktion som standard. De har också utrustats med en stor knapp märkt ”Eco” som placerats mellan framstolarna, bakom växelspaken. Eco-mode ställer om motorstyrning och gasrespons. Resultatet blir att den i grunden behagliga dieselmotorn förvandlas till en riktig surdeg i Eco-läget.

Chassit är avstämt för att passa en bred europeisk målgrupp. Risken finns att man hittat en kompromiss som egentligen inte kommer att uppskattas av någon. Det gungar och skumpar om vartannat, styrningen är okänslig och körglädjen lyser med sin frånvaro. Nissan Note erbjuder transport. Punkt.

Interiören domineras av svart plast. Här och var har man piffat till det med låtsaskrom och blank ”pianolack”. Samtidigt finns det nakna skruvhuvuden här och var i interiören och detaljer inger inget förtroende. Hastighetsmätaren är lätt att läsa av men i övrigt är instrumenteringen rörig och reglagen utspridda lite här och var.

Körställningen är upprätt och det är trångt bland pedalerna. Ratten går att justera i höjdled men till skillnad mot de flesta andra bilar som presenterats under det senaste decenniet, är inte ratten justerbar i djupled i Note. Ännu återstår en del ”premiumteknik” för Nissan att introducera i kommande modeller.

Baksätet är dock imponerande. Här ryms två fullvuxna karlar och de har gott om plats för huvud, axlar och ben. Den höga sitthöjden ger fin utsikt och bidrar till en bekväm sittställning som gör att baksätespassagerarna klarar många mil innan kroppen tröttnar.

Även bagageutrymmet är stort för klassen. För 7 000 kr extra (standard i Tekna) får man ett ”familjepaket” som inkluderar baksäte som går att skjuta framåt och bakåt samt ett höj- och sänkbart lastgolv i bagageutrymmet. Med det i högsta läget får man en nästan plan yta när baksätets ryggstöd fälls fram.

Nissan gör ett stort nummer av sin ”Safety Shield” (säkerhetssköld), som finns som extra utrustning till nya Note. Skölden består av dödavinkeln-varnare, vingelvarnare och en funktion som varnar för föremål som rör sig i närheten av bilen vid manövrering i låg fart.

Döda vinkel/vingel-varnaren baseras på backningskameran som försetts med programvara så att den ska kunna tolka och slå larm om fara hotar.

Vingelfunktionen ska varna för om man avviker från körfältet utan att blinka men tyvärr fungerar den så lynnigt att de flesta Note-ägare kommer att deaktivera systemet så snart de hittat knappen för det. Det hade varit mer värt om Nissan satsat på att utrusta Note med ett riktigt aktivt säkerhetssystem med autobroms istället men Ford är fortfarande ensam i klassen om att erbjuda det till sina modeller Fiesta och B-Max.

När det gäller Euro NCAP vill inte Nissan säga något om vilket resultat man förväntar sig i krockprovet. Ett illavarslande tecken som brukar innebära att tillverkarna är osäkra på om man klarar det högsta betyget, fem stjärnor.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Note?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Note 1,5 dCi Visia

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Nissan Note 1,5 dCi Visia

Pris, från kr: 149 900.
Modell: 5-dörrars, 5-sitsig kombi.
Säljstart: Oktober.
Mått, cm: L 410/B 169/H 153.
Tjänstevikt, kg: Från 1 129.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo, dubbla överliggande kamaxlar. 16 ventiler. 1 461 cm3. Max vridmoment 200 Nm vid 1 750 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 179 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9 s.
Förbrukning: 3,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 95 g/km.
Konkurrenter: Ford Fiesta, Honda Jazz, VW Polo, Kia Rio, Hyundai i20, Toyota Yaris.

Plus: Rymligt baksäte, fin dieselmotor.
Minus: Låg kvalitetskänsla, högt prispåslag för dieselmotorn, rörig förarmiljö, okänslig styrning, studsig fjädring, sladdrig växellåda.

Vad nytt? Helt ny bil i det som Nissan kallar B+-segmentet.
För vem? Kanske taxibolaget som tänkt satsa på minitaxi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-22 12:11
Raphael

Detta är en bil som tar en medelväg, och medelvägen blir lätt urvattnad. Jag blev inte intresserad av den förra Note och inte heller den nya appelerar till mig. Vill man ha en minibuss i minsta klassen så finns det aptitligare alternativ, koncernsyskonet Renault hade sin Grande Modus som slog den tidigare Note på mycket, konkurrenter som C3 Picasso, Fiat 500 L med flera är inte längre men ger ändå mycket rymd, användbarhet och praktiskhet plus bra komfort.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-22 12:13
Hackenbush

En småbil kommer jag nog aldrig att äga så länge det finns massor att välja bland i mellanklassen.

#3 • Uppdaterat: 2013-09-22 13:13
Raphael

Notes problem är att den inte är lika rymlig och effektiv i utrymmena som konkurrenterna i minibuss-klassen, och det handlar framförallt om att den är för låg. Note är bara 153 hög. En C3 Picasso är 167 hög, en 500 L är 166,5 hög, en B-Max är 160 hög. Konkurrenterna är lika korta som Note, men högre vilket gör att i konkurrenterna har man bättre utrymmen. Bagagevolymen i Note är en allvarlig nackdel för den - den rymmer alltså 295 - 381 liter bagage med baksätet uppfällt. En C3 Picasso ligger på 385 - 500 liter i bagageutrymme, en 500 L hamnar på upp till 400 liter (dessa konkurrenter har precis som Note ett skjutbart baksäte). Och observera, dessa bilar är inte längre. Genom att man sitter högre så har man gott om plats för ben och knän samt huvud. Detta problem med den begränsade höjden hade redan förra generationen Note - vad Nissan här försöker göra är en bil som är mellan en vanlig halvkombi och en minibuss utan att vara något av dem, och då blir det varken hackat eller malet. Om Nissan hade ansträngt sig för att göra en riktig minibuss istället hade jag trott mer på den, nu blir det varken-eller och jag ser inga fördelar med det.

Sedan så tycker jag absolut att småbilsklassens minibussar är ett utmärkt alternativ till bilar i mellanklassen. Jag tänker inte betala mer pengar för en Golf och få en mindre bil invändigt fast Golfen är större utvändigt. :)

#4 • Uppdaterat: 2013-09-22 18:30
Havsfidran

Renault Modus var väl tidigare helt värdelös att byta lampa på. Eller var det Nissan Note. Har för mig att jag läste att man fick skruva bort stora delar av fronten för att kunna byta lampa.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-22 18:32
Havsfidran

Här är artikeln

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-renault-grand-modus-12-tce-4358

#6 • Uppdaterat: 2013-09-22 18:47
Raphael

Jag byter lampa till strålkastarna på fem sekunder i min C3 Picasso, det är inga som helst problem. Lossa gummiskyddet, in med fingrarna och vrid om infattningen så att den lossar och kan dras ut, dra ut lampan, tryck in en ny lampa, sätt tillbaks infattningen i lamphuset, vrid till, sätt tillbaks gummiskyddet. Klart! Jag kan t o m göra det med förbundna ögon, det är väldigt enkelt. :)

Hur det är att byta lampa i en Nissan Note har jag ingen susning om.

När det gäller hållbarheten så har jag kört 8 500 problemfria mil med min C3 Picasso hittills, och med tanke på mina tidigare goda erfarenheter av märket (jag brukar köra minst 15 000 mil innan jag byter, kör ca 2 500 mil om året) så är jag inte ett dugg orolig för kvaliteten och tror knappast att Nissan Note skulle vara bättre.

För mig ser jag ingen anledning att vara intresserad av en Note, den är ingen riktig minibuss utan ett mellanting och den rymmer alldeles för lite. Jag förstår inte vilken målgrupp som den vänder sig till, de som inte vill ha en minibuss för de tycker minibussar ser löjliga ut köper knappast en hög halvkombi, och de som vill ha en minibuss är inte intresserad av Note för den är för låg och ingen riktig minibuss.

Jag tror inte att Nissan Note blir en succé på marknaden, varken i Sverige eller utomlands. Upplever inte att den erbjuder något särskilt eller speciellt. Nissan lyckades ju sälja med Qashqai, varför gör de inte en Qashqai i mindre storlek, en användbar bil och med hög markfrigång (inte som Juke som mer är en form av sportcoupé och ingen rymdbil)?

#7 • Uppdaterat: 2013-09-22 19:22
Havsfidran

Jag brukar alltid dra bak framstolarna så långt det går för att kolla hur mycket plats det blir bak efteråt.
Det är Många bilar som går bort för många människor när man gör det.
Man SKA kunna vara fullvuxen och få plats även då.
Det problemet lär knappast finnas i nya Note iallafall.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-22 20:05
Audi A5 SB

Havsfidran skrev: "Jag brukar alltid dra bak framstolarna så långt det går för att kolla hur mycket plats det blir bak efteråt."

Det du gör är att kontrollera stolens skjutmån. På vilket sätt är det ett mått på bilens rymlighet? De bägge faktorerna hänger väl inte ihop?

#9 • Uppdaterat: 2013-09-22 20:37
Roger Skagerström

Köper man en icke-fransk bil behöver man inte byta lampor så ofta ;) ;) Nåja. Nissan Note ser ut som en trevlig bil. Rätt snygg och den ser inte ut som en Renault som den förra gjorde. Inte för att det var nåt negativt men jag tyckte alltid det såg ut som en Renault med fel logga på.

#a • Uppdaterat: 2013-09-22 20:41
Raphael

I en högbyggd bil så behöver man inte ha stolarna så långt bak eftersom man sitter på höjden istället för på längden. Det är det som är grejjen med minibussar, att fullvuxna får plats. Nissan Note är inte ensam om att ha ett skjutbart baksäte, finns i både Fiat 500 L och C3 Picasso exempelvis (att jag nämner just Fiat 500 L, Ford B-Max och C3 Picasso är för att de är de tre mest sålda bilarna i den minsta minibussklassen i Europa under första halvåret 2013). Jag är 1,85 lång och har en bror som är 1,93 lång som inte har några som helst problem med att sitta bakom mig i min C3 Picasso, och även med baksätet längst tillbaks så har jag ett större bagageutrymme än Note har med baksätet skjutbart längst fram, detta i en bil som inte är längre än Note. Det är höjden som gör det. :) Jag sitter med två pumpningar upp på stolen och har ändå utrymme för en cylinderhatt. :)

"Smart drag av Nissan att ingen annan tänkt på en sådan modell förut som är ett mellanting."

Då känner du tydligen inte till Toyota Verso-S som är Nissan Notes närmaste konkurrent. Det är också ett mellanting precis som Note, men Verso-S är ändå något högre med sina 159 i höjd mot Nissans 153 - dock är inte Verso-S lika hög som konkurrenternas minibussar. Verso-S är ingen storsäljare, varken i Sverige eller i övriga Europa. Marknadssegmentet för bilarna som ligger mellan halvkombis och minibussar i lilla småbilsklassen är väldigt litet. Jag tror personligen inte att nya Nissan Note kommer att ändra på den saken.

"De kanske vill ha en bil som inte välter i svängarna"

Jag har en bil som inte välter i svängarna, min C3 Picasso går hur fint som helst i böjarna. Titta på ESC-testet hos Euro NCAP på C3 Picasso, som gjordes 2009 när modellen var ny, den går fint igenom testet. Och visst är den snygg i silver? ^^ :) Det är samma färg som jag har på min. :)

Så dina insinuationer utgår inte från någon verklighet.

" Ajaj det var en typisk fransk konstruktion man måste isär med halva bilen för att byta en lampa."

Du missade alltså min redogörelse för hur lätt man byter lampa i en C3 Picasso? Ett tips: C3 Picasso är ingen Renault, utan en Citroën. Och C3 Picasso är en fransk konstruktion. Går hur lätt som helst att byta lampa.

Återigen insinuerar du något som inte stämmer med verkligheten.

Det är inte Citroën som gör lamporna till C3 Picasso, utan GE eller andra tillverkare. Om Nissan Note har lyckats göra en lampa som aldrig behöver bytas och som håller hela bilens livslängd så är det att gratulera Nissan. Märkligt dock att det inte nämns något om denna revolutionerande konstruktion i Vi Bilägares artikel, man tycker ju att det borde vara ett försäljningsargument att på Nissan behöver man aldrig byta några lampor för de håller hela bilens livslängd. Fast om bilens livslängd är kort så förstår jag hur de har lyckats med det. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.