Vi provkör hybridversionen RX 450h och det krävs inte många meter under hjulen innan vi inser att det här är en bil som är helt och hållet fokuserad på komfort. Vi kör den topputrustade versionen Executive där aktivt chassi är standard. Inte ens i sitt extremaste läge, Sport+, blir bilen särskilt hård, eller för all del, sportig. Styrningen är hyfsat snabb men avslöjar knappast något om underlaget. Ljudisoleringen förefaller föredömlig och jag skulle bli överraskad om ens vår grova svenska asfalt gör RX bullrig. Som förare känner man sig alltid en smula distanserad från omgivningen. Upplevelsen handlar mer om att åka med än om att köra bil.
RX har vuxit, totallängden har ökat med tolv cm och en stor del av utrymmet har kommit baksätet och bagageutrymmet till gagn. Baksätet är inte bara elektriskt fällbart, i Lexus RX kan ryggstödet också fällas upp igen via en enkel knapptryckning. Instrumenten är tydliga men mängden information är närmast överväldigande. Det tar tid innan man lär sig hitta bland rattknapparna och i färddatorns menyer. Navigationsskärmen är en rasande elegant historia, 12,3 tum stor, men systemet manövreras med en liten joystick vid växelspaken som inte är så lätt att ha att göra med. Här erbjuder konkurrenterna mer användarvänliga lösningar.
Bensinmotorn i RX 450h, en V6:a på 3,5 liter, samarbetar med två elmotorer. Den större av dem driver framaxeln medan den mindre tar hand om bakaxeln och ger därmed också bilen elektrisk fyrhjulsdrift. Ett enklare alternativ kommer att erbjudas Sverige i form av RX 200t med en bensindriven turbofyra på 238 hk. I grundutförandet kostar den 75 000 kr mindre än motsvarande hybrid.
När hybriddrivlinan belastas hårt, ylar motorn på klassiskt CVT-manér men i vardagslag är den närmast ljudlös. Det standardmonterade aktiva säkerhetssystemet är omfattande. Radar i kombination med kamera ser till att bilen bromsar för att undvika kollision med såväl andra fordon som fotgängare.
För kundgruppen välbeställda storfamiljer är det en nackdel att RX enbart finns som femsitsig. Någon sjusitsig variant är inte aktuell. Lexus RX kommer inte heller som laddhybrid trots att den möjligheten erbjuds i nästan alla konkurrenter.
Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX 450h?
Pris, från kr: 763 500.
Modell: 5-dörrars, 5-sits suv.
Säljstart: Januari 2016.
Mått, cm: L 489/B 190/H 169.
Tjänstevikt, kg: 2 210.
Motor: V6-bensinmotor på 3,5 liter. Max effekt 263 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 335 Nm från 4 600 v/min. Elmotor fram 167 hk/335 Nm. Elmotor bak 68 hk/ 139 Nm.
Kraftöverföring: Elektrisk fyrhjulsdrift E-Four, steglös CVT-låda.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 127 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7, Mercedes GLE.
Plus: Komfort, omfattande säkerhetsutrustning.
Minus: Bakåtsikt, svårskött navigationssystem.
Vad nytt? Ny bil.
För vem? Suv-köparen som prioriterar komfort framför allt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den är nog bra, men nosen!!!
Ruggigt kompetent bil med tveklöst hög kvalitet.
Men som föregående skribent skrev: men nosen!!!
I mitt tycke en väldigt ren o snygg interiör utan en massa bling-bling. Men fronten... Säkert toppen att köra så länge man slipper höra ylandet.
Förutom driftsäkerheten så tycker jag inte att denna bil tillför så mycket till marknaden. Komfortabla SUV:ar finns det gott om redan. Mercedes ML (GLE) och VW Touareg t.ex. Dessa har dessutom ordentliga mekaniska fyrhjulsdriftssystem. Sen är det märkligt att Lexus bygger en SUV för över 700000 på ett modifierat Toyota Camry chassi: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_K_platform
Men man betalar väl inte för ett bra chassi i detta fall utan för den exklusiva interiören och allt elektroniskt lull-lull.
Bilen för den som vill åka bekvämt och dessutom vågar sticka ut lite från den gråa massan ;) Komfortmässigt ska fjädringen tydligen vara helt unik, Teknikens Värld var lyriska och skrev följande:
"Systemet kallas Roll Skyhook Control, och det är nästan så att bara det gör bilen värd alla pengar den kostar. Oerhört imponerande. Vi körde på riktigt dåliga grus- och asfaltsvägar på landsbygden utanför Lissabon och trots potthål kändes vägbanan bättre än E4:an norrut från Stockholm."
Ska också förtydliga att jag inte dömer ut Lexus som märke utan bara är kritisk till denna modell. Både Lexus GS och IS har ju fått beröm för sina fina köregenskaper och jag ser fram emot den dag då Lexus bestämmer sig för att bygga en SUV på den plattformen.
synes fronten er helt ok til biltypen, kritisk til at de ikke tar mer hk ut av en 3,5 liter bensin den trenger også en automat ala 8 steg ZF først da blir det bra mer respons og kjørbarhet, hvorfor ikke gjøre en bra bil bedre elers helt ok
Hur står sig fjädringen i den här "Rovdjuret"-nosförsedda Toyotan komfortmässigt jämfört med den gashydrauliska fjädringen i t. ex. en Citroën C5? Med tanke på att man får drygt två maxutrustade C5:or av den dyraste modellen för den allra billigaste och minst utrustade versionen av Predator-Toyotan kan det vara intressant ifall man är intresserad av komfort.
Jag instämmer helt i det första stycket i AL:s kommentar - men bara så långt! Den där hiskliga fronten går bara inte att vänja sig vid. Påminner mest om spjälstaketen till kängurufångare som fraktbilar utrustas med i Australien. Synd på en annars trevlig bil - med några frågetecken.
Bra tänkt manöverdon till skärmen, men det får vara måtta på känsligheten. Det sitter faktiskt i en bil och inte vid en hjärnkirurg.
Hoppas de fått till en bättre sitshöjd i baksätet. Det känns lite fånigt att behöva sitta som en groda så högt över marken.
Elmotorer ger möjlighet till det allra bästa som kan tänkas beträffande fyrhjulsdrift. Så är det dock inte i detta fall.
I detta test från Fifth Gear så tycker jag att det verkar som om 4-hjuls driften får riktigt bra betyg.
Dock gäller detta NX300h men det är väl samma system i dom?
https://www.youtube.com/watch?v=A0-InwYfhx4
Sen så testade jag en NX 300h förra veckan och kan säga att CVT´n skriker en del när man accelererar men när man kommer upp i rätt hastighet och släpper upp gasen till drivgas så tystnar bilen otroligt mycket och blir riktigt komfortabel. ;) (I testet så klagar dom på just detta så det va en reflektion över det)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.