Nästa artikel
Provkörning: Lancia Thema (2011)
Provkörning

Provkörning: Lancia Thema (2011)

Publicerad 10 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Lancia Thema är den europeiska syskonbilen till Chrysler 300, en stor bakhjulsdriven sedan. Vi har provkört den italiensk-amerikanska lyxkryssaren.

Italienska bilar har länge haft svårt att nå framgång i Sverige. Lancia Thema lär inte ändra på det förhållandet. Inte ens importören tror på mer än 100 sålda exemplar per år i Sverige.

Men om du bara måste ha en italiensk bil och finner plånboken för tunn för Ferrari, Lamborghini och Maserati, tycker att Fiat är för simpel och folklig och Alfa Romeo är för sportig... ja då är Lancia Thema bilen för dig. Eller kanske finns köparna bland de som tycker att BMW och Mercedes blivit alldeles för vanliga och vill sticka ut från mängden.

Fast någon äkta italiensk bil är det inte fråga om. LanciaThema är en för europamarknaden omgjord Chrysler 300, som avlägset delar viss teknik med förrförra generationen av Mercedes E-klass. Men fronten är ny, liksom inredningen och en del av chassikomponenterna.

Två motoralternativ finns tillgängliga i Sverige, en 3,6-liters bensin-V6 på 286 hk samt en treliters diesel-V6. Till bensinmotorn finns en åttaväxlad automatlåda. Dieselköparna får nöja sig med en femväxlad automatlåda. Vi provkörde Thema i dieselutförande, det är den motorn som importören tror kommer att sälja bäst.

Inget knappraseri
Bakom ratten i Lancia Thema är det inbjudande och lyxigt, speciellt i det exemplar som vi kör med gräddfärgad läderklädsel. Interiören ser påkostatd och exklusiv ut. Instrumenten är tydliga och knappraseriet som många lyxbilar lider av märks inte mycket av här.

Stolarna är inte alls så fluffigt mjuka som man kanske kan tro, snarare tyskt hårda i sättningen. Men efter lite trixande med stolsinställningen sitter man skönt ändå. En finess är justerbart pedalställ, något som funnits på amerikanska bilar i flera år.

Sikten runt om bilen är inget vidare. Det beror på karossens höga midjeline och små rutor.

Modellnamnet Thema har använts tidigare av Lancia på en framhjulsdriven sedan, baserad på samma bottenplatta som Saab 9000 och Fiat Croma. Men Thema är numera bakhjulsdriven, i likhet med Chrysler. En fyrhjulsdriven modell väntas komma längre fram. V8-motor, som Chrysler har, lär dock inte hitta till Thema.

Någon kombimodell, som funnits till Chrysler tidigare, kommer inte heller till Thema, som det ser ut nu.

På torra italienska vägar känns Lancian stadig att köra. Men vid parkeringsmanövrar kan styrningen upplevas som aningen tung. V6-dieseln är kraftfull och skickar kvickt iväg den två ton tunga bilen om föraren är tung med gasfoten.

Den starka motorn i kombination med bakhjulsdrift göra att Thema kan sladda ut med baken om den provoceras hårt. Men kvick styrning och antisladdsystem räddar situationen.

Säkerhetsmässigt är Thema ett oprövat kort, bilen är inte krocktestad i Euro NCAP. En hel del modern säkerhetsutrustning finns dock, bland annat bland annat adaptiv farthållare och ett bromssystem som ska förbättra broms-egenskaperna i regn.

Lancia Thema är med sina dryga fem meter en stor bil. Baksätet är bekvämt på ytterplatserna. Där-emot är mittplatsen obekväm och trång. Bagageutrymmet ser stort ut, men volymen är måttliga 462 liter.

I många länder, däribland USA och England, heter den här bilen fortfarande Chrysler, men i större delen av Europa ska den säljas som Lancia.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lancia Thema

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lancia Thema

Pris: Ej fastställt, cirka 500 000 kr.

Modell: Fyrdörrars sedan.

Säljstart: 19 november.

Mått, cm: L 507/B 190/H 149.

Tjänstevikt, kg: 2 042.

Släpvagnsvikt, kg: 1 996.

Motor: V6-diesel, 2 987 cm3, max effekt 239 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 550 Nm vid 1 800–2 800 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim 7,8 s. Toppfart 230 km/tim.

Förbrukning, blandad körning: 7,2 l/100 km.

C02-utsläpp: 191 g/km.

Konkurrenter: Jaguar XF, Lexus GS, Mercedes E-klass, BMW 5-serie.

Vad nytt? Fiat-ägda Lancias omgjorda version av Chrysler 300.

För vem? Den som söker udda lyx och inte vill vara en i mängden.

Bra köp? Udda lyxbilar är alltid ett osäkert köp.

Plus: Lyxig interiör, komfort, kraftfull motor.

Minus: Pris, osäkert andrahandsvärde, sikt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-10 09:33
Raymond K (ej verifierad)

Chrysler 300 är ingen lyxbil, varför blir det en lyxbil bara för att den kallas Lancia?

#2 • Uppdaterat: 2011-11-10 10:22
Roger Skagerström

Priset på en halv mille kan nog ge en viss lyxkänsla ;)

#3 • Uppdaterat: 2011-11-10 10:27
Raphael

Nya Chrysler 300 är en premiumbil. Den gamla var det inte.
Lancia är ett premiummärke i Europa, och Chrysler gör en klassresa upp till premium genom sitt ökade fokus på kvalitet.

Den lyxigare inredningen i europaversionen av Chrysler 300 är f ö Lancias verk.

Aston Martin har gjort en lyxversion av Toyota IQ, ska vi säga att Aston Martin varianten inte är lyx bara för att Toyotan inte är det?

#4 • Uppdaterat: 2011-11-10 10:32
Raymond K (ej verifierad)

Italienarna har vid något tillfälle byggt premiumbilar men det har Usa aldrig lyckats med. Inte i mina ögon i alla fall. Bara för att priset är högt blir det inte automatiskt en premiumbil. Jag skulle aldrig betala en halv mille för denna Lancian. Tycker inte att inredningen är speciellt lyxig. Inredningen i Rolls Royce eller Maybach är lyxig.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-10 11:39
Mistro

Möjligtvis i fablernas värld är denna "Lancia" en konkurrent till något!
Kanske hittar några köpare bilen som tidigare varit ägare eller spekulanter till Chrysler 300 ...med ett stort kanske!
Utan V8:an lär ju de flesta utav dessa kunder vända på klacken och ett Lancia-emblem kommer att skrämma iväg "patrioterna" o.s.v ...så näe antalet sålda bilar lär inte bli många.

Ett annat problem är att inte särskilt många förknippar Lancia med kvalite eller premium i Sverige,..då vi bara kan stava till Volvo och möjligtvis en och annan Tysk.
Att fortsätta på samma linje som man totalt misslyckades med tidigare är för mig en gåta,...och det blir inte mindre konstigt då man gör intåget med hjälp av en Chrysler som i förväg också sålde dåligt!

#6 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Tror säkert det är en trevlig bil och rapporterna från USA är genomgående positiva och den har ökat i försäljning där också. Som Chrysler 300 alltså.

Men om man känner till Lancias historia så är den så väsensskild från vad det märket står för så att man skulle lura köparna i stor utsträckning händer inte.

Nu är Theman bara avsedd att vara en billig "quick-fix" med väldigt låga försäljningsprognoser i väntan på att samarbetet Fiat-Chrysler bär mer ekonomisk frukt och då får vi kanske se en äkta prestige-Lancia igen och inte denna genom-amerikanska modell.

Slår vad om att den säljer bäst i Italien där kanske speciellt ett visst klientel på höga positioner inom maffian kanske blir sugna?

#7 • Uppdaterat: 2011-11-10 18:36
Raphael

Så idén som uttrycks här i tråden är att för att USA inte har lyckats göra en lyxbil så kan inte Chrysler göra en? Ja den är ju inte ens sann... Kolla på Dusenberg... För övrigt kunde inte japanerna bygga en lyxbil innan de gjorde det, och så kom Toyota ut med Lexus och Nissan ut med Infinity. Italienarna har många gånger byggt lyxbilar, Maserati har ju byggt flera stycken, och faktiskt har Lancia byggt flera lyxbilar genom historien.

Fiatgruppens strategi är att göra Chrysler till ett premiummärke, och nya 300:an är ett första steg i den riktningen. Volvo var inget premiummärke på 70-talet men nu är Volvo premium. Klart Chrysler också kan göra den klassresan. Nya 300:a är inte samma bil som förra 300:an, de ser nästan likadana ut men nya är faktiskt en helt ny bil. Så jag förstår inte kommentaren om att denna bil har sålt dåligt, för den har ju inte funnits i Europa tidigare. I USA har den tagits emot mycket bra och säljer bättre än föregående modell.

Lancia Thesis var en lyxig premiumbil och det är den bil som Theman kommer att ersätta i segmentet. Lancia Lybra var italiens svar på Mercedes C klass till ett lägre pris och det var en alldeles ypperlig bil.

Men visst är det så att de flesta svenskar inte har någon relation till Lancia längre för märket har inte sålts här sedan början av 80-talet och då var det Saab som misshandlade märket.

Det är klart det inte är lätt att introducera ett nytt premiummärke på den svenska marknaden, men jag anser det ändå är välkommet. Tråkiga tyskar har man redan för mycket av.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-10 18:56
Pender

Om Lancia ska lyckas sälja nåt i norra Europa, lär det nog bli i andra änden. Jag ger deras minsting Ypsilon, visserligen liten, men ändock chans.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-10 21:55
Roger Skagerström

Är priset omotiverat högt och folk köper ändå - då är det just det det är ! En premiumbil.

En kvalitetsbil och en premiumbil är inte synonymt ;)

#a • Uppdaterat: 2011-11-11 12:04
Mistro

Lancia är ju en Premiumbil men inte för oss svenskar som bara minns upprostade Saab/Lancia bilar och Delta integrale.
Fiat har inte heller lyckats att få fotfäste i Sverige men det beror säkert minst lika mycket på den dåliga organisationen här.
När man nu försöker att vinna mark igen så gör man det med Fiat 500 samt med ofattbart dyra bilar,..samtidigt som det fortfarande råder stora frågetecken runt organisationen...Jo 500:an är en livsstilsbil och den kan man ta betalt för men de övriga modellerna med Fiat-emblem?
Bilarna måste ju säljas just så billigt som vi Svenskar anser att de skall vara med sin för oss tvivelaktiga kvalite och dåliga service-nät.
Samma sak då förståss för Lancia oavsett vilken modell som man baserar på.
Att man då sedan har "valt" en Dinosaurie som 300:an att bygga upp sitt varumärke på kanske inte då är det mest lämpliga då dessa bilar i förväg ratas ganska hårt här.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.