Fotograf Per Hammarsjö är väl ingen genuin Hyundai-expert men han har väldigt bra koll på bilar.
- Va? Är det en Santa Fe?
Och trots att senaste versionen av Santa Fe inte genomgått någon större yttre förändring så blev han överraskad.
Fullvuxen tioåring
Hyundai Santa Fe firar tioårsjubileum nästa år och förändringarna har kommit smygande genom åren.
Jämfört med premiärmodellen för tio år sedan har baspriset för den fyrcylindriga bensinaren stigit med 70 000 kronor till
249 900.
Väljer man diesel så betyder det 30 000 kronors påslag.
Santa Fe har förstås liksom alla bilmodeller vuxit genom åren: 14 centimeter på längden, sju på bredden och åtta på höjden.
Blivit större
Axelavståndet har ökat med åtta centimeter medan markfrigången faktiskt minskat med sju millimeter till 20 centimeter jämnt.
Hyundai lanserade Santa Fe år 2000 och närmar sig totalt två miljoner sålda exemplar globalt. I Sverige har försäljningen stannat av på senare år men det finns ändå närmare 17 000 registrerade bilar.
Den nya modellen ser ut att sätta fart på affärerna igen; lanseringen skedde sista helgen i november och generalagenten har redan säkrat 400 nya kunder.
Kraftfull diesel
De yttre förändringarna innefattar bland annat ny grill, stötfångare och nya bakljus. Men framför allt handlar det om två helt nya motorer, en fyrcylindrig bensinare på 2,4 liter (ersätter V6:an) och en diesel och nya växellådor.
Vi har provkört 2,2-litersdieseln med automat och blev duktigt imponerade. Här finns det kraft så det räcker och blir över.
197 hästar och ett vrid på 437 Nm, 0-100 under tio sekunder.
Tillverkaren uppger 7,2 liter/100 km i förbrukning vid blandad körning för den drygt två ton tunga bilen. Vi snittade 9 l/100 km men då var drygt hälften stadskörning.
Det är också dieselversionen som generalagenten tror ska locka flest kunder, åtta av tio, trots prispåslaget.
Irriterande lampa
Växellådorna är Hyundais egna, sexväxlad manuell eller sexstegad automat. Det sistnämnda är definitivt att föredra både av bekvämlighetsskäl och funktionsdito men det kostar 15 000 kronor extra.
Interiören är klart förfinad jämfört med de tidiga modellerna och komforten är av hög klass. En miss är den kraftigt blålysande lampan som indikerar drive-läge.
Lätt att förväxla med helljuslampan och klart störande vid mörkerkörning.
Kan fås som sjusitsig
På den svenska marknaden finns Santa Fe huvudsakligen i två utrustningsnivåer, Comfort och Exclusive.
"Snikvarianten" GL för 249 900 kronor och 2,2 CRDi-R (279 900 kr) lagerförs inte.
Både Comfort och Exclusive kan fås som sjusitsiga för ett tillägg på 12 000 kronor. Men då offrar man det mesta av bagageutrymmet.
Santa Fe krocktestades i Euro NCAP för tre år sen och fick då fyra av fem stjärnor.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Santa Fe?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-RBetyg
Relaterade bildspel
Pris: 314 900.
Säljstart: November -09.
Modell: 5-dörrars suv.
Tjänstevikt: 2 030 kg.
Maxlast: 540 kg.
Släpvagnsvikt: 2 000 kg.
Mått, cm: L 466/B 189/H 176.
Markfrigång: 20 cm.
Bagage: 774/1 582 l.
Motor: 4-cyl, turbodiesel, common rail direktin-sprutning, 2 199 cm3. Max effect 197 hk (145 kW) vid 3 800 v/min. Max vrid 437 Nm vid 1 800-
2 500 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 10,2 s. Toppfart: 190 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körn.: 7,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 194 g/km.
Konkurrenter: Kia Sorento, Subaru Forester, Mitsubishi Outlander, Honda CR-V.
Vad nytt? Drivlinor och lättare designförändring.
För vem? Tjänstebilsförare och familjer som rankar nytta lika högt som nöje.
Bra köp? Ja!
Plus: Komfort, prestanda, räckvidd, utrymmen.
Minus: Högt insteg, störande Drive-lampa.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
xc60 killer ! Mycket SUV för pengarna !
Intressant! Hyundai kanske har växt ännu ett steg på värdeskalan? Bara säkerheten och andrahandsvärdet är bättre så kanske man vågar sig på ett köp.
Helt klart bättre köp än xc60 iallafall. Enligt mig.
Ingen biltillverkare ger mer "value for money" än Hyundai. Hyundais nya RS-serie dieselmotorer måste vara världsledande. Min H-1 diesel är helt klart den bästa bil jag har haft och även min i30CW är jag så nöjd med att jag i söndags köpte ytterligare en till hustrun. Vår gamla Accent är helt oförstörbar. Efter år av misshandel av tonåriga döttrar är det fortfarande både skrammel- och problemfri.
Nya i35 verkar att vara en helt otrolgt bra liten SUV. Väntar med spänning på att bli inbjuden till en provkörning.
Santa Fe är nog ett bättre köp för dom som inte har råd med en XC60.
Kanske skall förtydliga vad jag menar. Santa Fe är nog ett bra köp för de som inte har råd med en XC60. För oss som har råd med en XC60 så är det ur alla aspekter en bättre bil.
Jag skrev meddelandet nedan. Det blev av misstag "JA" som signatur.
Ja, Volvo X60 är nog bra för den som inte har råd med en Audi Q7. Dålig klass på kommentaren, meningslös. Skryt mindre, var OBJEKTIV!!!!
Ja, Volvo X60 är nog bra för den som inte har råd med en Audi Q7. Dålig klass på kommentaren, meningslös. Skryt mindre, var OBJEKTIV!!!!
Men herrejösses, vem är så korkad att man köper en xc60? En trång, hög bil med tvivelaktig kvalitet och tråkiga köregenskaper för en hutlös peng?
Audi, Subaru, BMW, Hyundai, Mitsubishi, Mazda, Honda .. alla ger de betydligt mer bil för pengarna. Och bättre bil.
Mm.. XC60 kanske ses av många som en fin bil, men i verkligheten är det så att santa fe klår volvon i hästlängder vad gäller kvalité. För övrigt var det en dryg kommentar, som om någon vore bättre som hade råd att köpa en xc60...
Fjant. Vem har inte råd att köpa en xc60 idag, det är inte så dyrt att ta ett billån.
Frågan är vem vill lägga så mycket extra pengar på ett skrytbygge som inte håller måttet jämförelsevis. Korkat är ordet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.