Hyundai i30 får tillverkarens nya sexkantsgrill.
Hyundai i30 har vässats för att stilmässigt matcha sina europeiska klasskompisar. Ett väl utfört uppdrag men under ytan är det inte mycket som engagerar.
Hyundai i30 är här i ny tappning och med siktet inställt på att passa in bättre bland de europeiska klasskompisarna. Till det yttre innebär det att bilen fått ny front och bakstötfångare. Alla motorer, från 1,4-liters dieseln med 90 hk till 1,6-liters bensindrivna T-GDI med 186 hk, har nu klassats in under utsläppsstandarden Euro6.
På transmissionssidan finns en ny sjustegad dubbelkopplingslåda till den största dieselmotorn och näst starkaste bensinaren. Lådan ersätter den äldre sexstegade automaten med konventionell vridmomentsomvandlare.
Toppversionen, som vi provkörde, heter i30 Turbo och marknadsförs som kronan på verket när det gäller modellens anpassning för europeiska marknaden. De nya penndragen kommer från Hyundais designkontor i Tyskland, och visst ser i30 skarp ut med sitt nya sexkantsgap i fronten.
Men när vi väl hamnar bakom ratten skingras förhoppningarna om en kul körupplevelse snabbt. Turboladdningen har förvisso gjort Hyundais 1,6- liters GDI-motor stark, men leveransen av de 186 hästkrafterna är snällt uttryckt linjär. Ett annat sätt att beskriva motorkaraktären på skulle kunna vara: platt.
Motorn är den törstigaste till modellen och sörplar i sig 7,3 l/100 km vid blandad körning, enligt tillverkaren. Hyundai i30 Turbo ska ha fått chassijusteringar efter tester på den legendariska nordslingan vid klassiska racerbanan i tyska Nürburg. På svenska småvägar är intrycket snarare att stötdämpningen är behagligt mjuk och komfortabel än sportig. Även styrningen ska ha kalibrerats för vassare köregenskaper, en åtgärd som helt missat målet. Det är svårt att bli engagerad i rattvridandet, kommunikationen mellan förare och framvagn är livlös.
En läcker design, praktisk och kompakt kaross samt välbeprövade bitar under skalet räcker dock långt för många. Den som valt just Turbo-versionen av uppdaterade i30 får dessutom backkamera och sköna stolar med bra sidostöd på köpet. Klädseln kryllar av röd kontrastsöm men annars är interiören sig lik, fortfarande lätthanterad och funktionell.
En annan välkommen detalj som ingår i Turboutförandet är en stor och välplacerad infotainmentskärm med navigation. Hyundai i30 Turbo är ingen dålig bil, den är bara inte riktigt vad den utger sig för att vara.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30 Turbo?
På transmissionssidan finns en ny sjustegad dubbelkopplingslåda till den största dieselmotorn och näst starkaste bensinaren. Lådan ersätter den äldre sexstegade automaten med konventionell vridmomentsomvandlare.
Toppversionen, som vi provkörde, heter i30 Turbo och marknadsförs som kronan på verket när det gäller modellens anpassning för europeiska marknaden. De nya penndragen kommer från Hyundais designkontor i Tyskland, och visst ser i30 skarp ut med sitt nya sexkantsgap i fronten.
Men när vi väl hamnar bakom ratten skingras förhoppningarna om en kul körupplevelse snabbt. Turboladdningen har förvisso gjort Hyundais 1,6- liters GDI-motor stark, men leveransen av de 186 hästkrafterna är snällt uttryckt linjär. Ett annat sätt att beskriva motorkaraktären på skulle kunna vara: platt.
Motorn är den törstigaste till modellen och sörplar i sig 7,3 l/100 km vid blandad körning, enligt tillverkaren. Hyundai i30 Turbo ska ha fått chassijusteringar efter tester på den legendariska nordslingan vid klassiska racerbanan i tyska Nürburg. På svenska småvägar är intrycket snarare att stötdämpningen är behagligt mjuk och komfortabel än sportig. Även styrningen ska ha kalibrerats för vassare köregenskaper, en åtgärd som helt missat målet. Det är svårt att bli engagerad i rattvridandet, kommunikationen mellan förare och framvagn är livlös.
En läcker design, praktisk och kompakt kaross samt välbeprövade bitar under skalet räcker dock långt för många. Den som valt just Turbo-versionen av uppdaterade i30 får dessutom backkamera och sköna stolar med bra sidostöd på köpet. Klädseln kryllar av röd kontrastsöm men annars är interiören sig lik, fortfarande lätthanterad och funktionell.
En annan välkommen detalj som ingår i Turboutförandet är en stor och välplacerad infotainmentskärm med navigation. Hyundai i30 Turbo är ingen dålig bil, den är bara inte riktigt vad den utger sig för att vara.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30 Turbo?
FAKTA Hyundai i30 1,6 Turbo
PRIS, FRÅN KR: 249 900.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Finns att köpa nu.
MÅTT, CM: L 430/B 178/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 367.
MOTOR: Tvärställd rak 4-cyl bensinmotor. Volym 1 591 cm3. Dubbla överliggand kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Enkelturbo. Max effekt 186 hk/5 500 v/min. Max vridmoment 265/1 500–4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell. Framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 169 g/km.
KONKURRENTER: Citroën C4, VW Golf, Opel Astra, Kia Cee´d, Renault Megane, Peugeot 308, Ford Focus m fl.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
" På svenska småvägar är intrycket snarare att stötdämpningen är behagligt mjuk och komfortabel än sportig. "
Jaha då förstår man att det inte passar unga svenska motorjournalister!
Men vi andra som varit med lite längre har ju lärt oss att uppskatta komfort!
Kia med Audigrill,bara skräp,kommer den snitta litern som en gammal Volvo?
Underligt att Hyundai skickar i en starkare motor utan att åtgärda själva grundproblemet, att bilen vaggar i farter över 90kmh.
Den vanliga 1.4:an går riktigt bra och räcker gott nog, ger man pelle med den så känns det som om att chassit kommer en halvmeter efter, en rent bedrövlig bil på landsväg.....men i begynnelsen så marknafördes den också som en större citybil.
Synd att en så snygg bil är så medelmåttig överlag. Bekväm fjädring är väl inget fel, går att få en rapp upplevelse ändå. Men död styrning är verkligen inte roligt.
Jag köpte min Mersa C-klass för 260 (ny)... med en minst lika stark turbomotor. Vem lägger ut en kvarts miljon på en liten Hyundai?
Gillar inte den extrema kilformen, det blir för mycket.
Bortom: 200 CGI eller 220 CDI? Låter som en sanslöst billig bil om den "bara" kostade 260 000 kr i Mercavärlden :P De C180 som finns kvar kostar ju över 350 000 kr...
Men ja - 250 000 kr för den här är alldeles för dyrt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.