Vi sätter oss i en Ford Focus ST på parkeringen vid hotellet på kanten av berget Tibidabo drygt 500 meter över havet med en milsvid utsikt över mångmiljonstaden Barcelona och Medelhavet.
För många står ST bakom namnet Ford Focus för sportighet, men det är långt ifrån sportigt när vi vrider om nyckeln. För första gången har Focus ST fått en dieseln under huven, en tvålitersdiesel på 185 hk, som också sitter med 150 eller 180 hästar i Kuga, Mondeo och vanliga Focus. Alternativet är en tvåliters bensinare med 250 hk, som bättre gör skäl för namnet ST eller Sports Technology som förkortningen står för.
– Dieseln attraherar nog lite äldre köpare, som jag, som är vana att köra en snål diesel, men vill ha lite kraft och sportighet, medan yngre väljer ST med bensinmotorn, förklarar Jürgen Gagstatter, chefsingenjör och ansvarig för Fords prestandabilar.
ST finns även som halvkombi och kombi (+6 500 kronor), för att matcha huvudkonkurrenten Volkswagen Golf GTI och GTD, som visas som kombi på bilsalongen i Genève med 184 dieselhästar.
Jämfört med vanliga Focus, som fick en ansiktslyftning för tre år sedan, har ST givetvis yttre sportattribut: spoiler bak, sidokjolar, annan grill, annat luftintag, 19-tumsfälgar. Invändigt är ratt och pedaler ST-unika, Recarostolar och lite annat. Och inte minst de tre tavlorna ovanpå instrumentpanelen som visar turbotryck, oljetryck och oljetemperatur.
På Golf GTD finns inget pris än, men väntas bli ett par 10 000 kronor dyrare än Focus ST. En annan tänkbar konkurrent är Volvo V40 D4 och T5 för 278 000 respektive 309 900 kronor, den senare med automatlåda.
Focus ST går på från 263 900 kronor med dieseln, medan bensinaren faktiskt är 10 000 kronor dyrare, 273 900 kronor. Nya Focus ST är inte bara billigare än föregångaren och billigare än huvudkonkurrenten från Wolfsburg, utan också snålare. ST halvkombi och kombi med dieselmotorn drar 4,2 liter/100 km, jämfört med 4,4 för Golf GTD, medan V40 D4 drar 3,7 liter/100 km. ST halvkombi och kombi med bensinmotorn vill ha 6,8 liter/100 km mot Golf GTI 6,0 och V40 T5 5,9.
På vägen känns ST diesel inte speciellt sportig. Visserligen är chassit välavstämt, bottendraget bra och styrningen direkt, men den riktiga sportkänslan infinner sig inte riktigt, som den gör i ST bensin, inte minst tack vare det sportiga, konstgjorda ljudet.
Den som vill ha en riktig sport-Focus får vänta på RS med 320 hk och fyrhjulsdrift, som kommer senare i år.
PRIS, FRÅN KR: 263 900 (270 400 som kombi).
MODELL: Femdörrars kombisedan.
SÄLJSTART: Finns att beställa nu, leverans i mars.
MÅTT, CM: L 436/B 186/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 464.
MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak turmodiesel med fyra ventiler per cylinder. Volym 1 997 cm3. Effekt 185 hk vid 3 500 v/min. Vridmoment 400 vid 2 000–2 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdriven. Sexväxlad manuell växellåda.
PRESTANDA: Toppfart 217 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 110 g/km.
KONKURRENTER: Dieslarna VW Golf GTD och Volvo V40 D4, bensinarna VW Golf GTI och Volvo V40 T5.
Vad nytt?
Första Focus ST med dieselmotor. Modifierat chassi och förfinad, direkt styrning.
För vem?
ST diesel för den lite äldre köparen som vill ha mer kraft, ST bensin för den yngre köparen.
Plus
Fin direkt styrning, bra bottendrag i dieseln.
Minus
Ingen direkt sportkaraktär på dieseln.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är en äldre köpare och jag vill inte ha segdieslar. Det var annat förr när bensinarna slukade bensin, men nu har bensinmotorer blivit så bra att jag inte vill ha diesel längre. Hellre 180 hk bensin än 180 hk diesel.
Instämmer med föregående talare. En sak som gjorde mig lite besviken är att ovanstående Focus ST med bensinmotor (och även diesel) tydligen inte får ha dragkrok... Är det designen med centralt placerat avgasrör som är orsaken? Synd. Så om man vill ha en Focus med dragkrok tvingas man alltså köpa en med mindre motor och i bensinfallet då en "ynka" 1.5T... Jag hade gärna köpt en kombi i denna storleksklass med bensinmotor, men det verkar inte finnas någon med någorlunda stor motor längre. Synd att man tvingas gå upp i storlek bara av den anledningen...
Håller helt med.
Bara för att man är 50+ behöver man inte ha tråkiga bilar.
Det centrala avgasröret är typ enda designfelet på ST'n.
Vill minnas att Mondeo ST220 inte fick ha drag heller. Och den hade konventionellt avgasystem. Lite märkligt är det.
Tror att du minns helt rätt Roger när det gäller Mondeon. Hade en arbetskamrat som hade en sån och där vill också jag minnas att det var stopp för dragkrok. Och visst skall det vara en pigg bensinare...
Så er det derfor jeg bedst kan lide dieselmodellen - fordi jeg er et gammel øg på 49. Men tro mig, dieselmodellen er lige så hurtig i praksis på en snoet vej som benzin-modellen.
1978 kom SAAB Turbo med 145 hk.
Den ansågs av biljournalister som sportig o snabb, med en kvick sprint 0-100 km/h.
Idag är en Focus med 185 hk "en bil som riktar sig till äldre"
Hur tänker ni då ?
Varför måste en bil vara snudd på ofjädrad o ha 500 hk för att vara sportig/snabb idag ?
Min fråga här under får gärna besvaras av textförfattaren Lasse Holmström.
@Irvor
Därför att en dieselmotor, oberoende av effekt, inte kan anses särskilt sportig.
Ursäkta, men vad ska man med 185 hästar till? De tuggar ju bara hö! I ett land där 120 km/h är absolut högsta!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.