Nästa artikel
Provkörning: Ford Focus Kombi (2011)
Provkörning

Provkörning: Ford Focus Kombi (2011)

Publicerad 30 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Kombiversionen av Fords mellanklassare Focus är en bil som borde passa de flesta svenska familjer som hand i handske. Generösa utrymmen, hög säkerhet och numera också fem års fabriksgaranti. Men Ford har glidit uppåt i prislistan och med en stark diesel under huven kostar den över en kvarts miljon kronor.

Den känns nästan overkligt rymlig, kombivarianten av Fords världsbil Focus. Redan med baksätet uppfällt är Focus kombi synnerligen rymlig och tar 490 liter packning i utförandet med reparationssats istället för reservhjul (476 l med nödreserv). Fäll fram baksätet så klarar Focus drygt 1,5 kubikmeter gods. Det är inte illa pinkat av en mellanklasskombi.

Intressant är också att Ford inte behövt offra något av köregenskaperna när man gjorde om sin mellanklassare till lastbil. Focus är kvick i svängarna, har ett väl avfjädrat chassi som klarar såväl potthål som skarpa kurvor utan att tappa kontrollen. När man kikar över axeln och inser att man släpar runt på allt detta utrymme är det nästan svårt att tro sina ögon.

Den nya generationens Fokus är ett lyft när det gäller känslan i inredningens plastmaterial. Dessutom har komforten höjts och såväl fjädring som bullernivå tillhör nu de bästa i klassen. En närmare granskning visar att på golvet i bagageutrymmet ligger en tjock matta som säkert bidrar till att dämpa vägbullret.

Nytt är också att man kan få en rad av den senaste generationens säkerhetssystem som tillval. Naturligtvis hade det varit ännu bättre om detta varit standard men för den som är beredd att betala, går det nu att få farthållare med autobroms,

fotgängardetektering, trötthetsvar-nare och andra nyttigheter i sin Focus. Ford uppger att man försökt vara human i sin prissättning av dessa tillbehör och autobroms säljs tillsammans med parkeringsvarnare och elektriskt infällbara backspeglar i ett paket kallat ”Easy Drive” för 6 200 kr.

Fem års fabriksgaranti
Instrument och reglage är desamma som återfinns i halvkombiversionen av Focus och även hittas i flexbilen C-Max. Det är inget fel på funktionen men det tar tid innan man lärt sig hitta bland ljudanläggningens alla knappar.

Listan över tillgängliga motor-alternativ är lång. Bilen vi provade var utrustad med den starkaste dieseln på programmet, en smidig maskin som trots en förbrukning på en halv liter per mil klarar att ge bilen höga prestanda. Men med den konfigurationen blir Ford Focus Kombi väl dyr. Ett klokare val är versionen med 1,6 liters diesel på 115 hk för 225 900 kr (Titanium).

Ägandekostnaderna ser ut att bli rimliga och Ford ger numera fem års fabriksgaranti utan krav på att bilen måste servas på en Ford-verkstad (däremot ska originaldelar användas och för att garantin ska gälla krävs också att Fords service-schema följs).

Foto: Simon Hamelius

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus Kombi 2,0 TDCi 163 hk Titanium

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Focus Kombi 2,0 TDCi 163 hk Titanium

Pris, från kr: 251 500.

Säljstart: Nu.

Modell: Femsitsig kombi med fem dörrar.

Mått, cm: L 456/B 182/H 150.

Tjänstevikt, kg: 1 460 kg.

Släpvagnsvikt, kg: 1 500 kg.

Motor: Fyrcylindrig dieselmotor. Cylindervolym: 1 997 cm3. Max effekt: 163 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment: 340 Nm vid 2 000 v/min.

Kraftöverföring: Sexväxlad manuell växellåda (alt sexväxl dubbelkoppling automat). Framhjulsdrift. ESP.

Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 8,8 s. Toppfart 218 km/tim.  

Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km.

CO2-utsläpp: 129 g/km.   

Konkurrenter: Opel Astra Kombi, Peugeot 308 SW, Kia Cee´d SW, VW Golf Variant.

Vad nytt? Kombikaross på Focus.

För vem? För de flesta. Få behöver egentligen en större bil än såhär.

Bra köp? Ja, men välj till säkerhetssystemen med autobroms.

Plus: Utrymmen, komfort, köregenskaper, prestanda.

Minus: Ej avstängbar krockkudden på passagerarplatsen, autobroms kostar extra.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-30 09:09
mcregor (ej verifierad)

Har ni överhuvudtaget testat baksätet ? Vår familj blev mycket besvikna över att de platserna blivit klart sämre jämfört med föregångaren vilken vi hade och trivdes bra med. Men nån ny Focus blev det inte just beroende på att bilen blivit klart sämre i baksätet. Sätt en person på 1,80--1,85 i passagerarsätet fram och bedöm sen hur ni tycker att komforten är för en lika lång baksätespassagerare..... Vi gillade det i alla fall inte så det fick bli ett konkurrerande märke istället.
Vill samtidigt passa på att säga att Ford-försäljarna inte verkat speciellt sugna på att erbjuda säkerhetspaketen på sina lagerbilar och de utföranden man annonserar i press och på TV vilket är lite synd för där har ju Focusen ett försprång just nu. Det har ju funnits rätt bra med lagerbilar att välja bland (gissar att Ford satt priset lite för högt initialt och haft svårt att bli av med dessa bilar) men säkerhetspaketen har inte varit speciellt vanligt förekommande i dessa bilar.
//Roger

#2 • Uppdaterat: 2011-11-30 10:03
Swenssons

Helt klart en bil som komer att bli en stor konkurrent till alla jappar lixom VW Passat. En riktit bra bil helt enkelt!

#3 • Uppdaterat: 2011-11-30 10:45
Pender

Instämmer helt med mcregor. Undrar dock varför inte valet föll på C-Max? Som är lika billig. (Alternativt dyr.) Och har baksäte av toppklass. För egen valde jag, eller rättare sagt frugan, C-Max. (Sen att det till slut blev Scenic istället, berodde mest på att Hedin Bil hade alertare säljare än de lätt flegmatiska på Ford Sisjön. Bilarna ser jag som ganska likvärdiga.)

#4 • Uppdaterat: 2011-11-30 11:22
Mistro

Tyvärr uppträder Ford handlaren där jag bor så illa att om det inte vore för mitt bilintresse så skulle jag ha ratat märket för många år sedan.
De kan helt enkelt inte förmedla ett seriöst intryck trots att jag har varit där flera gånger och pratat med olika säljare,..misstag som de tyvärr delar med andra handlare.
Senast hade de skickat ut reklam om att man fick Biobiljetter om man provkörde någon bil men utav dessa såg jag aldrig röken!
Vad gäller Focus kombi så hade jag hoppats på att den skulle vara lika rymlig som den tidigare,vilket den ju tyvärr inte verkar! :-(
Senast då jag tittade på en Focus så hade priset dock även då en förmåga att "springa" iväg till nivåer som inte längre kan anses som billigt eller prisvärt.

Utav någon anledning så är man väldigt tydlig nu med att poängtera att bilen har ett väldigt generöst bagage! ...(lägg till: i klass med V70 och ni förändrar folks syn på "Golfklassen")
However så finns det även andra bilar i klassen med ett lika imponerande resultat på pappret varpå det kanske vore bättre då att påpeka om Focusens bagage faktiskt ÄR rymligare i verkligheten också!??

Kan man jämföra Focusens bagage rakt av mot en V70 så har den ju en stor fördel även om priset stiger en del då den utrustas.
För dem som tittar på prislappen så finns det som sagt fler rymliga alternativ.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-30 11:55
jørgenn

Ford har 2 års fabriksgaranti, Det er Toyota der har op til 5 års garanti.

Der er dog nogle bilfothandler der giver op 5¨r jørgenn

#6 • Uppdaterat: 2011-11-30 11:59
Mr.Wheeler

@Swenssons: Detta är ingen konkurrent till Passat. Passaten är mycket större och Fords motsvarighet är Mondeo.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-30 12:09
mcregor (ej verifierad)

Hej pender,
Svaret är enkelt - hade ingen lust att vänta minst 6 månader på leverans. Sen är det nog också så att vårt val (Golf Variant Masters Bluemotion) passar både mig och övriga familjen bättre - vi trivs helt enkelt bättre i den än i den Focus vi lånade för att testa ordentligt. Och den är både rymligare och trevligare inredd i baksätet och detta är viktigt för oss om man skall kalla den familjebil. Sen är djupet i bagaget sämre i t ex C-Max än i dessa mera klassiska kombi-bilar och det är en nackdel för vårt behov
Sen jørgenn så ÄR det Focus som har 5 års garanti medan Toyota har 3 år.
//Roger

#8 • Uppdaterat: 2011-11-30 12:10
lsoderlund

Att focusen har rymligare bagage än Volvo v70 är väl inget konstigt, Skoda Fabia Combi har ju även det ett bra mycket större bagageutrymme. V70 har ju faktiskt ett ganska dåligt utrymme med tanke på den kubistiska formen.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-30 12:28
Mistro

Du får nog åka och titta på dessa bilar som du nämner "Isoderlund"!
Gamla Focus skulle utrymmesmässigt kunnat ersätta en V70 men många Volvoägare bryr sig mer om att det är en Volvo än om något annat och väldigt förvånande är det därför en hel del som har gått över till V60. ( stämmer inte i min värld )
Vad gäller Fabian så är den väldigt rymlig i sin klass liksom Octavian men båda dras med sin lasttröskel som garanterat har kostat dem många kunder.
Att jämföra en liten bil med en stor är dock minst ett par steg för långt men som sagt så klarar sig många lika bra med en "mellanklasskombi" som är betydligt billigare i drift.

#a • Uppdaterat: 2011-11-30 12:51
Andreas_R

Garanterat en bra bil. Ford har spottat
upp sig rejält de senaste åren. Att påstå att den är lika rymlig som V70 är dock att överdriva. Både baksäte och lastvolym är mindre i Focusen (ja, jag har provat bilen). Om vi förutsätter inget reservhjul (495l lastutrymme) så ligger den mellan V60 och V70 (430 resp 555l).

För en tvåbarnsfamilj räcker det säkert med de utrymmen som finns och det kommer att bli spännande att se nästa generation Mondeo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.