Om BMW i3 behövde vässas på någon punkt var det knappast fartresurserna. Elbilen med det speciella utseendet var ju redan pilsnabb och körde ifrån det mesta vid trafikljusen. Ändå sitter jag i nya och ännu kvickare sportversionen i3s, som lanseras i samband med en ansiktslyftning av i3.
När rött slår om till grönt trampar jag gasen i botten, om prestanda är grejen så är det väl det. På elbilars vis kommer all kraft direkt, suget framåt känns i magen. Accelerationen upp till 60 km/tim är närmast hysterisk – 3,7 sekunder – och det enda som hörs är ett svagt vinande från elmotorn.
Vanliga i3 är faktiskt lika snabb till 60 km/tim men när den storknar litegrann uppåt 80 km/tim fortsätter i3s att trumma på. Elmotorn är samma i de båda modellerna men genom att programmera om mjukvaran har BMW kramat ur ytterligare 14 hk och 20 Nm samt ökat motorkraften vid högre varvtal (elmotorn gör max 11 900 v/min) med upp till 35 procent.
Och visst, karaktären är sportigare, men det kostar energi att använda motorstyrkan och överlag är i3s sämre på att hushålla med elen.
Eftersom sportversionen har 20 mm bredare däck och 40 mm bredare hjulhus bak ökar rull- och luftmotståndet och följaktligen sjunker den deklarerade räckvidden från 30 till 28 mil (20 mil i verklig körning, enligt BMW).
Samtidigt har BMW, i sportighetens namn, sänkt chassit med tio millimeter och gjort hjulupphängningarna styvare, vilket gör bilen klart stötigare. De större hjulen förlänger också den smidiga svängradien med en halv meter.
Sammantaget blir intrycket att i3s tillfredsställer ett behov som inte finns, vanliga i3 är en vettigare elbil och 35 400 kr billigare.
Hade det inte varit mer intressant med en utpräglad snålversion som går längre på el? Frågan går till Heinrich Schwackhöfer som är produktchef för modellen.
– Vi diskuterade en sådan men kom fram till att vi inte kunde göra i3 så mycket effektivare utan att bygga en helt ny bil, säger han.
Det som är mest slående är att i3 fortfarande känns så modern efter fyra år på marknaden. Konstruktionen av kolfiberförstärkt plast och aluminium, den mjuka och tysta drivningen, den luftiga och avskalade kupén – hela paketet andas nytänkande.
En välkommen nyhet är att halogenlamporna, som tidigare var standard för hel- och halvljus, har strukits och att LED-strålkastare nu är standard. Det vita lysdiodskenet passar modellen mycket bättre och de effektivare LED-lamporna ökar räckvidden med ungefär en procent.
En annan nyhet, unik för bilbranschen menar BMW, är att antispinn- och antisladdsystemet integrerats med motorstyrningen på ett nytt sätt, vilket kapar reaktionstiden från 100 millisekunder till en och ökar stabiliteten i halka.
Utvändigt finns några mindre förändringar, bland annat att tak och takstolpar lackas i svart, men i det stora hela är designen sig lik.
Som förare sitter man ovanligt högt, med god sikt och långt avstånd till vindrutan. Styrningen är blixtsnabb och så fort man släpper upp gasen motorbromsar bilen kraftigt för att återvinna energi till batteriet. Bakdörrarna är felvända och ganska bökiga att använda. Bagageutrymmet sväljer en helgpackning för två men inte mycket mer. På grov asfalt bullrar det elakt från däcken.
Fortfarande är elbilar förknippade med stora prislappar och i3 är inget undantag med listpris från 371 500 kr. Att BMW sedan tar extra betalt för automatisk nödbroms (i ett paket för 9 400 kr) och snabbladdning (i ett annat paket för 14 900 kr) känns snålt.
Det går också att lägga till 36 000 kr för att få modellversionen REX som innebär en extra tvåcylindrig bensinmotor (hämtad från skotern BMW C650) som kan ladda batteriet och därmed förlänga räckvidden.
Bästa affären gör den som avvaktar till nästa sommar. Som det ser ut i dag sponsrar staten den som köper en i3 med 40 000 kr (20 000 kr för REX eftersom den räknas som laddhybrid) men från och med 1 juli 2018 höjs elbilspremien till 60 000 kr (48 000 kr för REX).
Diskutera: Vad tycker du om BMW i3s?
Pris, från kr: 406 900 (442 900).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 401/B 179/H 159.
Bagagevolym, l: 260–1 100.
Tjänstevikt, kg: 1 340 (1 460).
Max dragvikt, kg: Släp ej tillåtet.
Motor: El, max effekt 184 hk, max vridmoment 270 Nm. (Tvåcylindrig bensin som räckviddsförlängare, volym 647 cm3, 38 hk, 56 Nm.)
Batteri: Litiumjon, 33,2 kWh.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, steglöst variabel automatlåda.
Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,9 s (7,7), 0–60 km/tim på 3,7 s (4,0).
Deklarerad räckvidd el, km: 280 (220).
laddning, 0–80 %: 11 tim med 230V/10A, 2 tim 45 min med 11 kW/16A, 39 min med 50 kW.
Konkurrenter: Nissan Leaf, Renault Zoe, Hyundai Ioniq, VW E-Golf.
Vad nytt?
Ansiktslyft och sportversion.
För vem?
Den som tycker att vanliga i3 är i slöaste laget.
Plus:
Acceleration, tyst och mjuk drivning, egen karaktär, LED-ljus.
Minus:
Förkortad räckvidd, stötig, dyr, bakdörrar, bagageutrymme.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En onödig och dessutom opraktisk bil. En Renault Zoë har längre räckvidd på el, är mer praktisk och dessutom till ett mycket lägre pris. Men jag tror att den nya storsäljaren bland elbilar blir nya Nissan Leaf.
Skulle nog hellre ha en i3 än en Zoe. Mest för att Zoe ser lite fjantig ut. För söt. Nya Leaf tror jag också på dock. Men i3 Sport är en tuff rackare. En sån med REX skulle jag inte gråta om nån gav mig ;) Överlag lite väl högbyggd dock för min smak.
Raphael
Bmwn är tillräckligt praktisk, snyggare, snabbare, har bättre kvalitetskänsla och är förmodligen 100 gånger roligare att köra. För somliga är det viktigare.
Apex, i3 är inte lika rymlig i baksätet och för att komma in där måste framdörrarna öppnas först. Den som sitter bak i i3 kan inte ta sig ut själv. Jag kallar inte detta för ”tillräckligt praktiskt”, jag kallar det helt enkelt rakt och ärligt för direkt opraktiskt. Och hur blir det när man råkar ut för en olycka och behöver ta sig ut snabbt? Den som sitter bak är helt enkelt inlåst.
Jag tycker inte det är snyggt med den nedskurna rutan i bakdörrarna. Man köper inte en elbil pga snabbhet utan pga räckvidd. Om man är intresserad av att köra fort försvinner ju strömmen. Körglädjen i en elbil handlar om att komma så långt som möjligt på varje laddning, och för att maximera detta så kör man ekonomiskt, försiktigt och med lågt tryck på gaspedalen.
Zoë är en väldigt trevlig bil att köra och har längre räckvidd än en i3.
Raphael
”Man köper inte en elbil pga snabbhet utan pga räckvidd” Hur vet du att man inte gör det? Jag tar BMWn alla dagar i veckan, Roger som kommenterade förut väljer också BMWn. 2 av 3 som har kommenterat artikeln väljer alltså den opraktiska och dyra BMWn.
En elbil är en bil och i en bil handlar körglädje om styrning, drivlina, chassi och prestanda.
Hade du tyckt att rutorna i bakdörrarna var fula om det var en Citroën? Tveksamt.
Elbil handlar väl mest om att spara slantar på att slippa tanka dyrt drivmedel. Jag har lagt 65000 kr på 3 1/2 år... nästa bil blir nog en elbil, i längden blir det billigare.
Vettigt pris och lång räckvidd är viktigt. En svår kombination. i3 når inte fram. Utseende är för fjollor.
Apex, det är inte pga att det är en BMW som gör att jag tycker det är fult med rutor bak som är lägre än framdörrarna. Skoda har haft samna och även Toyota på Yaris Verso. Det är helt enkelt inte en designdetalj som jag tycker om, oavsett bilmärke.
Din kommentar visar att du inte har erfarenhet av elbilar och än mindre av Zoë. Elbilar har begränsad toppfart pga att det drar för mycket ström. De är alltså inte gjorda för att åka fort i, och det är därför som både Vi Bilägare och Teknikens Värld anser att en sportversion av i3 är helt onödig. Teknikens Värld ställde frågan till BMW varför de inte satsade på längre räckvidd istället, eftersom det är lång räckvidd som elbilskunder söker, och BMW svarade med att det skulle kräva ett större och därmed tyngre batteri och en kraftfull omdesign av bilen så det var helt enkelt inte möjligt. Vi kan konstatera att denna i3 är en väldigt onödig bil, men vill du köpa en Apex så varsågod jag tänker inte hindra dig. Jag konstaterar att om det är fart du prioriterar så kommer du inte komma särskilt långt eftersom batteriet töms alltför snabbt.
Den bil som är världens mest sålda elbil, det är inte en i3 utan det är Nissan Leaf. I Sverige såldes 981 Nissan Leaf under 2017 och 851 Renault Zoë, men bara 265 BMW i3 och det var ändå i3 hybridversionen med bensinmotor som laddar batterierna. Det är alltså inte så många som vill ha en i3 även om du och R vill ha en så är ni inte representativa för marknaden som helhet.
Den har däckdimensionen 195/70-19 vilket är extremt ovanligt och begränsar utbudet av däck, inte minst av vinterdäck - jag hittar bara Nokian R2 för 1800 kr/styck och två olika Bridgestone för 2500 kr/styck på Dackonline.se. Och då ingår inte ens en fälg. Så detta är en dyr bil på alla sätt och vis.
Med tvåcylindrig bensinmotor kan man ladda batteriet står det ,men i verkligheten så förlänger bensinmotorn bara körsträckan och håller batteriets laddningsnivå på samma låga nivå.
Alltså ingen möjlighet att ladda upp batteriet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.