Calle Carlquist är just nu i trakten av Nice för att provköra senaste utgåvan av Ford Mustang.
Hej Calle, är det en helt ny Mustang du provar?
– Knappast, men det finns gott om förändringar i alla fall. På utsidan märks bland annat nya strålkastare, varselljus, blinkers och motorhuv med luftslitsar. Interiören har fått bättre material, nya stolar och instrumentgruppen kan mot extra kostnad fås helt digital, med en rejäl tolvtumsskärm som ger föraren massor av inställningsmöjligheter.
Tekniskt sett?
– Den tioväxlade automatlådan är ny, men jag har inte riktigt hunnit utvärdera den ännu. V8-motorn på fem liter och 450 hk är så stark att den skulle klara sig med två, tre växlar men vi lever ju inte i 1965 längre! Elektromagnetisk stötdämpning är också en nyhet. Det finns fem körlägen, varav ett kallas Drag Strip. Perfekt att göra burnout med för den som har alltför mycket på däckkontot.
Är den kul att köra?
– Absolut! Ljudet och utseendet är helrätt och fartresurserna extrema. Noll till hundra går på en blinkning över fyra sekunder, samtidigt som hjulupphängningar och chassi är av hög klass.
Har du hittat några tveksamheter?
– Det sparar jag till hela provkörningsrapporten.
Okej, men vet du några priser?
– Enklaste versionen med 2,3-liters turbofyra kostar 394.500 kronor, med V8 och nya automatlådan från 486.500 kronor. Cabrioletversionen kostar 44.000 kronor extra på respektive grundpris.
Du läser hela provkörningen av Ford Mustang i Vi Bilägare nummer 06/2018, ute den 17 april. Prenumeranter får tidningen drygt en vecka innan. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang?
– Knappast, men det finns gott om förändringar i alla fall. På utsidan märks bland annat nya strålkastare, varselljus, blinkers och motorhuv med luftslitsar. Interiören har fått bättre material, nya stolar och instrumentgruppen kan mot extra kostnad fås helt digital, med en rejäl tolvtumsskärm som ger föraren massor av inställningsmöjligheter.
Tekniskt sett?
– Den tioväxlade automatlådan är ny, men jag har inte riktigt hunnit utvärdera den ännu. V8-motorn på fem liter och 450 hk är så stark att den skulle klara sig med två, tre växlar men vi lever ju inte i 1965 längre! Elektromagnetisk stötdämpning är också en nyhet. Det finns fem körlägen, varav ett kallas Drag Strip. Perfekt att göra burnout med för den som har alltför mycket på däckkontot.
Är den kul att köra?
– Absolut! Ljudet och utseendet är helrätt och fartresurserna extrema. Noll till hundra går på en blinkning över fyra sekunder, samtidigt som hjulupphängningar och chassi är av hög klass.
Har du hittat några tveksamheter?
– Det sparar jag till hela provkörningsrapporten.
Okej, men vet du några priser?
– Enklaste versionen med 2,3-liters turbofyra kostar 394.500 kronor, med V8 och nya automatlådan från 486.500 kronor. Cabrioletversionen kostar 44.000 kronor extra på respektive grundpris.
Du läser hela provkörningen av Ford Mustang i Vi Bilägare nummer 06/2018, ute den 17 april. Prenumeranter får tidningen drygt en vecka innan. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi har ju en flitig skribent på forumet som snart har lyckan att sitta bakom ratten i en ny musse!
Även om jag tycker den är lite bullig i formen så är det onekligen mycket "bang for the buck".
känns som en relik från kalla kriget... kommer sälja mellan 2-4 bilar om året
Fantastisk bil, det är ju precis en sån här bil marknaden behöver för att komma underfund med alla de miljöproblem vi har framför oss.
Nej adzam, det är du som är reliken här!
Min kommer till handlaren 24/3
Sedan, varför åka till Nice när de redan finns i Sverige sedan tre veckor tillbaka?
Som en lakritspuck: Svart, god och något man önskar att man kunde unna sig varje dag.
junkers, skulle inte du också åka till Nice om du fick chansen?
Där är det ju betydligt trevligare väder än här!
Jovars kanske trevligare i Nice.
CO2 270gr/km ... vad blir skatten?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.