Nya Audi A4 är utrustad med många nyheter, även om det inte syns på utsidan.
Vi Bilägares reporter Calle Carlquist är i italienska Venedig och provkör nya Audi A4. Så här tycker han om bilen hittills.
Hej Calle, kan man verkligen provköra i Venedig? Det är ju mest vatten där…
– Jo, men nya A4 har fått väldigt stora däck så den flyter på bra. Skämt åsido, här är skönt italiensk trafik som håller skärpan på topp. Jag har hittills mest kört på autostradan, ska tilläggas.
Vad är det du provkör just nu?
– Nya Audi A4, en av de stora tyska nyheterna i höst. Bilen kanske inte ser så banbrytande ut på utsidan, tvärt om, men under skalet finns det massor av nytt, inte minst när det gäller lättbyggnadsteknik. Man har kapat ca 110 kg jämfört med förra modellen, ytterligare tio på Avant. Utrymmena är bättre än tidigare och autobroms är förstås standardutrustning. Med den kan A4 bromsas automatiskt ända upp till 85 km/tim.
Första intrycken hittills?
– Jag har inte hunnit köra så långt ännu, men 2,0 TDI med framhjulsdrift känns trygg och samtidigt underhållande. Framför allt går bilen väldigt tyst, ”lika tyst som Audi A8 ” påstår Audi. Utrymmena är bättre, instrumenteringen är vidareutvecklad med både mätare och bland annat navigation rakt framför föraren i en snygg, överskådlig blandning. Den känns påkostad, tycker jag.
Några minus?
– Tja, det vill jag nog avvakta med men det är ju ingen direkt billig bil trots allt.
Vem kan tänkas köpa den här bilen?
– Antalet faktiska privatköpare är inte så väldigt många men som förmånsbil är den ju en av de allra vanligaste över huvud taget. Jag gissar att de flesta av dem som i dag kör en A4 blir sugna på den här.
Vad har den för konkurrenter?
– Det blir de gamla vanliga: BMW 3-serien, Mercedes-Benz C-klass, Volvo S60 – och så nya Jaguar XE förstås.
Pris och när kommer den till Sverige?
– Den kommer att kosta från 299 000 kronor och uppåt. Premiären hos svenska Audiåterförsäljare sker i november.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A4?
– Jo, men nya A4 har fått väldigt stora däck så den flyter på bra. Skämt åsido, här är skönt italiensk trafik som håller skärpan på topp. Jag har hittills mest kört på autostradan, ska tilläggas.
Vad är det du provkör just nu?
– Nya Audi A4, en av de stora tyska nyheterna i höst. Bilen kanske inte ser så banbrytande ut på utsidan, tvärt om, men under skalet finns det massor av nytt, inte minst när det gäller lättbyggnadsteknik. Man har kapat ca 110 kg jämfört med förra modellen, ytterligare tio på Avant. Utrymmena är bättre än tidigare och autobroms är förstås standardutrustning. Med den kan A4 bromsas automatiskt ända upp till 85 km/tim.
Första intrycken hittills?
– Jag har inte hunnit köra så långt ännu, men 2,0 TDI med framhjulsdrift känns trygg och samtidigt underhållande. Framför allt går bilen väldigt tyst, ”lika tyst som Audi A8 ” påstår Audi. Utrymmena är bättre, instrumenteringen är vidareutvecklad med både mätare och bland annat navigation rakt framför föraren i en snygg, överskådlig blandning. Den känns påkostad, tycker jag.
Några minus?
– Tja, det vill jag nog avvakta med men det är ju ingen direkt billig bil trots allt.
Vem kan tänkas köpa den här bilen?
– Antalet faktiska privatköpare är inte så väldigt många men som förmånsbil är den ju en av de allra vanligaste över huvud taget. Jag gissar att de flesta av dem som i dag kör en A4 blir sugna på den här.
Vad har den för konkurrenter?
– Det blir de gamla vanliga: BMW 3-serien, Mercedes-Benz C-klass, Volvo S60 – och så nya Jaguar XE förstås.
Pris och när kommer den till Sverige?
– Den kommer att kosta från 299 000 kronor och uppåt. Premiären hos svenska Audiåterförsäljare sker i november.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A4?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är många som tillverkat karosser helt i aluminium, mest har det varit lyxigare modeller, men en som hade aluminiumkarosser i överkomligt prisläge var Panhard som redan på 1940-talet tillverkade Dyna.
Då var det inte huvudsakligen för att få ner vikten, utan för att karosseriplåt i stål var dyrare?
Redan 1954 blev det billigare med stål och så var alukarossernas tid förbi.
Samma sak var det ju med Audi A2, den blev för dyr, ( och för ful) och lades ner.
Ska åka och titta på den här bilen den 22 sept.
Jaguar har upp mot 75% i aluminium i samma prisklass som Audin.
Att Audi skulle går ifrån aluminium i motorhuv och skärmar, ja se det tror jag inte på. Det gör "What Car" inte heller: http://www.whatcar.com/car-news/2015-audi-a4-revealed-pricing-pictures-engine-details/1330845
"Despite its growth, Audi claims the A4’s weight has been reduced by up to 120kg through the adoption of hot-formed high-strength steel within the body structure and aluminium for various body panels, including the roof. "
Min förra A5 och även den senare A4 hade alu i motorhuv och skärmar (A5).
Men man tar faktiskt väldigt bra betalt för en liten och trång bil, men den nya kanske har svällt?
Inte mycket aluminium:
http://www.repairerdrivennews.com/wp-content/uploads/2015/07/2017-audi-a4-diagram-2.jpg
http://www.repairerdrivennews.com/wp-content/uploads/2015/07/2017-audi-a4-diagram.jpg
För nörden:
https://audimediacenter-a.akamaihd.net/system/production/attachment_items/402677/file_upload_en/021f473a76c9d65f649ec55a07864482f439273e/en_final_Pressemappe_A4_10092015.pdf?1441902233
Jaguar XE som kontrast 75%
http://pullzone1.motoringresearch.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/07/Jaguar-XE_Aluminium_-Infographic_29071.jpg
http://www.motoringresearch.com/car-news/xtra-efficient-jaguar-xe-will-average-75mpg-thanks-75-aluminium-0728946641
Spelar väl mindre roll vad bilen är byggd av, det är väl bilens vikt som är viktig ;-)
Menade jämförelsen mellan XE och A4.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.