Nästa artikel
Provkörning: Citroën DS3
Provkörning

Provkörning: Citroën DS3

Publicerad 13 maj 2014 (uppdaterad 23 september 2014)
Det ska bara tillverkas 100 Citroën DS3 Cabrio Racing. Exklusivt så det förslår men också synd för det är en bil med fart och fläkt.

Den moderna DS-serien skapades av Citroën för fyra år sedan och syftet var att med mer exklusiva modeller slå sig in på statusmarknaden. Det hade ju funkat för andra, inte minst för Toyota med Lexus. Och det verkar ha gått bra även för Citroën. Hittills har över 420 000 bilar med DS-logon sålts, i storleksklasserna 3, 4 och 5.
Vad kan göra en bil mer exklusiv än en sportig version i mycket begränsad serie?
Citroën har lärt sig av prestigemärkena och släpper nu ut 100 DS3:or med öppningsbart canvastak och turbomotor med 207 hästar. Den får tillnamnet Cabrio Racing och är mycket roligare än vad den matta specialfärgen Moondark låter påskina.

Motorn brummar dovt när DS3 ränner iväg längs byvägarna utanför Paris. Ljudet passerar genom ett membran, vilket ger motorn en extra arg ton. Citroëns tävlingsavdelning har lagt en och annan hand vid motorn och fjädringen är uppstyvad.
För att ge plats åt de låga, breda 18-tumshjlen har skärmarna breddats med kolfiberkanter. Även kupén är kryddad med  kolfiberdetaljer, fast det mesta är bara tunn folie. Det  ingår en hel del design i begreppet ”Racing” men bilen har också kompetenta prestanda.
Den sprintar till 100 km/tim på 6,5 sekunder och det är lika snabbt som den täckta modellen DS3 Racing, för cabben är bara 25 kilo tyngre.

Takkonstruktionen gör bilen vridstyv utan tunga förstärkningar. Sidostolparna är kvar liksom takkanten och att mellandelen består av tyg märks inte, varken i kurvor eller gupp. Bilen känns lika stadig som med plåttak. Styrningen tar direkt och bilen svänger precis som jag siktar, utan att gnissla med hjulen. Trots att turbomotorn har ett våldsamt vridmoment kan jag gasa ur kurvorna utan att framhjulen sliter i ratten.
Det blir visserligen inte helt öppet när tygtaket glider bakåt, men tillräckligt fritt för att solsken, frisk luft och dofter ska strömma in. Sidorna skyddar mot drag och det går att köra motorväg med öppet tak utan att besväras av kalldrag. Taket skjuts steglöst bakåt så man kan välja på centimetern hur öppen bilen ska vara. I det mest öppna läget viks glasbakrutan ned i takvecken.
Hur många DS3 Racing Cabrio som kommer att erbjudas svenska köpare är oklart, liksom vad den ska kosta. I Frankrike ligger priset på cirka 35 000 euro, vilket är omkring 325 000 kronor. Men den som inte har behov av 207 hästkrafter, skärmbreddare och kolfiberdekor kan åka en öppen DS3 för betydligt billigare pengar.
Cabben finns med tre beskedligare motorer och med den minsta, en trecylindrig bensinsnurra på 82 hästkrafter, kostar den från 193 000 kr. Den kan dessutom beställas i ett flertal glada färger på både kaross och canvastak.

Citroën ds3 cabrio racing

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.
MODELL: Tredörrars halvkombi med  skjutbart canvastak.
SÄLJSTART: Under våren.
MÅTT, CM: L 394/B 173/ H 153.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 190.
MOTOR: Fyrcylindrig turbomotor. Volym 1 598 cm3. Effekt 207 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 275 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
PRESTANDA:Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,5 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING:6,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 149 g/km.
KONKURRENTER: Audi A3 1,8 TFSI Cabriolet, Moini John Cooper Works Cabrio, VW Golf Cabriolet GTI, VW Beetle Cabriolet GT.

Vad nytt? Stark motor i DS3 Cabrio.

För vem? Den som vill ha en ovanlig bil.

PLUS:Flexibelt tak, dragfri, rapp motor, sköna sportstolar, tuff design.
MINUS:Få tillverkas, blir nog dyr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-13 11:10
Raphael

I Storbrittannien har DS3 blivit en succé och försäljningen ligger på ca 20 000 bilar årligen, vilket är nästan samma som försäljningen i Frankrike. Det är en rolig bil.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-13 15:39
Sven E

@ Raphael

Äger du en eller? eftersom du vet att den är "rolig"

#3 • Uppdaterat: 2014-05-13 18:11
stressulf

citroen?neitakk siste cittra bx 16

#4 • Uppdaterat: 2014-05-13 19:34
true believer

Jag, har en bx16 och stortrivs med den, snart gått 24k mil, och rolig som attan att köra! trotts den blygsamma motorstyrkan på bara 90 Hk ;-)

#5 • Uppdaterat: 2014-05-13 19:45
true believer

Denna Ds3, var redan testad av teknikensvärld, och de beskrev den som väldigt rolig att köra, med :)

#6 • Uppdaterat: 2014-05-13 20:38
Sven E

Taket måste vara dåligt om man välter...

#7 • Uppdaterat: 2014-05-14 10:35
Raphael

Sven E, jag har faktiskt kört flera DS3:or och jag tycker det är en rolig och trevlig bil att köra, den är rolig att se på och den har en rolig inredning och den finns i roliga färger och färgkombinationer. Själv skulle jag välja en lila DS3 med vita fälgar, för det tycker jag är roligt. Och då jag äger en Citroën idag så vet jag att det är även roligt att äga en Citroën, det är roligt att tvätta en Citroën och det är roligt att skriva i detta forum om Citroën. Det är även roligt att besvara dina frågor, så det var också roligt. Citroën förhöjer livet och gör världen roligare helt enkelt.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-14 22:11
MickeAn

I Sverige går det inte lika bra för DS3:orna. Hitintills i år (januari-april) har det tydligen bara sålts 9 (nio!) DS3:or.

http://www.svd.se/naringsliv/bilarna-som-ingen-vill-ha_3557850.svd?sidan=1

#9 • Uppdaterat: 2014-05-15 10:47
Sven E

@ Raphael

Härligt!

#a • Uppdaterat: 2014-05-15 11:28
Raphael

MickeAn, ja svenskar har helt andra köparmönster än övriga Europa. En del av det kan bero på att 2/3 av nybilsförsäljningen här går till företag och bara 1/3 till privatpersoner. I Storbritannien så har Citroën satsat allt mer på privatkunder genom nya finansieringsmöjligheter och de har samtidigt hoppat ur olönsamma företagsavtal, vilket har lett till att Citroën UK har både ökat försäljningen och samtidigt tjänar mer pengar på varje såld bil eftersom de inte säljer bilarna till lika stora rabatter som förr. Detta har även lett till högre status för märket.

Sedan så är ju småbilar vanliga i Storbritannien än i Sverige, svenskarna satsar gärna på större bilar än övriga Europa. Små, snabba, exklusiva småbilar är inga storsäljare i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.