Nästa artikel
Provkörning: Nya Cadillac CTS
Provkörning

Provkörning: Nya Cadillac CTS

Publicerad 8 maj 2014 (uppdaterad 15 maj 2014)
Gamla skolans Cadillac känns avlägsen i nya CTS. Borta är den gungiga stilen och fram träder istället en riktig körmaskin.

Säg Cadillac och många tänker nog på klassiker från 50- och 60-talet, schabrak med fenor, krom, gungig gång och V8-muller.
Men med nya CTS vill det amerikanska märket vara något annat. Redan efter ett par böjar på teststräckan står det klart att General Motors skruvat ihop en bil som känns europeisk.
CTS, i grund och botten en utsträckt ATS, mäter knappt fem meter på längden, men upplevelsen är att den är mindre och snärtigare än så. Lätt och balanserat rinner bilen genom kurvorna och en titt på siffrorna avslöjar att CTS väger mindre än rivalerna och att viktfördelningen är närmast idealisk.
Den reaktionssnabba och precisa styrningen förtjänar också rosor, precis som diffbromsen som ger extra knuff ut ur kurvorna. På utrustningslistan finns även aktiva stötdämpare som kontinuerligt justerar fjädringen och ser till att åkturen är fast men aldrig jobbigt stötig.
Trots att den bara har fyra cylindrar känns motorn mustig  och med 276 hästar finns en hel del krut. Kruxet är förbrukningen, som åtminstone på papperet är betydligt högre jämfört med rivalerna. Cadillac skyller på att konkurrenterna är bättre på att optimera bilarna för att få bra resultat i EU-körcykeln.
Någon dieselmotor har Cadillac inte lyckats skramla fram.
I vanliga fall driver bakhjulen, men om de tappar fäste och bilen har fyrhjulsdrift (23 500 kr) kan upp till 65 procent av kraften fördelas till framaxeln.

Amerikanska bilar har inte rykte om särskilt bra finish, men CTS behöver inte skämmas. Plus också för dämpad bullernivå och generöst baksäte. Infotainmentsystemet ger dock ett rörigt första intryck, men det är säkert en vanesak.
Bilen är inte krocktestad av Euro NCAP, men amerikanska motsvarigheten IIHS belönar CTS med toppbetyg. Som tillval (22 000 kr) finns ett paket med flera säkerhetssystem, bland annat Safety Alert Seat som skakar förarstolen för att varna vid farliga situationer.
Att CTS saknar autobroms är däremot pinsamt. Cadillac har ett sådant system men missade att EU ändrade reglerna för vilka frekvenser radarenheten får använda. Därför finns inte autobroms på årsmodell 2014.
Då återstår frågan: varför ska man välja CTS framför alla kompetenta konkurrenter i den här benhårda klassen? Kanske om man vill ha en bil som sticker ut, men då ska man komma ihåg att Cadillac är ett udda märke i Sverige vilket tenderar att föra med sig tveksamma andrahandsvärden. Får man skäliga pengar om man vill byta in bilen för att köpa en ny om några år? Osäkert.
Men även om 5-serie, E-klass och A6 är tryggare val är CTS garanterat ett skojigare.

Cadillac CTS AWD Premium

PRIS, FRÅN KR: 562 040 (Instegs-modellen RWD Elegance: 468 599).

MODELL: Fyradörrars sedan.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 496/B 183/H 144.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 782.

MOTOR: Längsmonterad fyrcylindrig rak bensinturbo, fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, volym 1 998 cm3, max effekt 276 hk (203 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 3 000–4 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart: 230 km/tim.

Acceleration 0–100 km/tim på 6,9 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 9,1 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 212 g/km.

KONKURRENTER: BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes E-klass, Lexus GS, m.fl.

VAD NYTT? Ny generation av amerikansk lyxsedan.

FÖR VEM? Den som vill ha något

annorlunda på uppfarten.

PLUS: Köregenskaper, komfort, prestanda, baksäte.

MINUS: Förbrukning, ingen autobroms, lastutrymme, få handlare och verkstäder.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-08 10:24
Leif Kavander

För många minus för att detta skall vara en bil för mig.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-08 10:46
Sven E

Det har skärpt sig amerikanarna sen dom var nere för räkning, Blir farliga med låg dollarkurs och eventuellt lägre tullar som är på G.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-08 11:58
Hackenbush

Snygg bil men lite väl dyr och bagageutrymmet är rena skämtet.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-08 17:01
V8-Power

Nu får nog både tyskar och japaner börja lära sig att göra snygga inredningar, amerikanarna kör över dem på den punkten numera.
Både denna och Corvetten är ju grymt snygga inuti.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-08 17:14
hultarn

Ska bli intressant att se hur mycket (lite?) det skiljer i förbrukning vid verklig körning mellan denna och de EU-körcykeloptimerade konkurrenterna.

Skulle tro att skillnaden är försumbar.

En Cadillac är alltid en Cadillac, men nog har det tidigare varit fiasko med 4-cylindrigt (Ascona och Saab-baserade). Kanske är tiden mogen nu när soppan blivit så dyr i USA. 7kr/litern....

#6 • Uppdaterat: 2014-05-08 21:33
Roger Skagerström

Mjae? Utsidan ser ut som en vulgär Mercedes. Insidan var väl OK men pianolack ser smäckigt ut. Och när ska GM designa en ny ratt?!

#7 • Uppdaterat: 2014-05-09 00:19
Sven E

I USA finns en Twin turbo 420 hästare till denna bilen

#8 • Uppdaterat: 2014-05-11 12:27
Gäst (ej verifierad)

Cadillac har verkligen hittat en egen identitet med en design som är en aning retro men ändå helt egen och fräsch med sina fortfarande rätt skarpa linjer. Riktigt snygg i mina ögon.

Sen så spöar den ju tyskarna när det kommer till väghållning också. Vore jag jänkare och inte hade den antipati mot GM som jag har sedan Saab-soppan skulle jag inte tveka. Här i Europa är den ju ett mer tveksamt köp med tanke på andrahandsvärdet.

#9 • Uppdaterat: 2014-05-11 14:06
Havsfidran

0,91 liter per mil för en bil som är 496 cm lång och har 276 hästkrafter. Det tycker inte jag är särskilt mycket.
Dessutom om det skulle visa sig stämma mer med verkligheten än eu körcykeln gör för andra bilar, så klagar jag ännu mindre.
Eu körcykeln är visserligen fullt laglig. Men när Golf 1,6 TDI drar nästan 50% mer än körcykeln i verkligheten är det hemskt.

#a • Uppdaterat: 2014-05-11 14:10
Havsfidran

Hackenbush: Det är en Cadillac för Två bara

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.