Nästa artikel
Provkörning: Audi S1
Provkörning

Provkörning: Audi S1

Publicerad 9 maj 2014 (uppdaterad 23 september 2014)
Turbomotor på 231 hästkrafter och drivning på alla fyra gör Audi S1 Sportback till en ettrig gatracer som är sällsynt rolig att leka med.

Ju fler varianter en biltillverkare kan hitta på, desto fler köpare går det att fånga. Audi tillfredsställer nu de som gillar små bilar med humör och väghållning som tål hårda tag – och som kan tänka sig att betala minst 309 000 kronor för att ha roligt. Minsta Audin har fått sitt A utbytt mot ett S, försetts med en turbomotor och drivning på alla fyra hjulen. Den kommer till Sverige med tillnamnet Sportback, vilket betyder att den har bakdörrar. Med kaross i klatschiga färger är det en gatracer som syns i mängden.
Det lilla motorrummet är välfyllt av en fyrcylindrig turbosnurra som ger 231 hästkrafter – en mer än i VW Golf GTI som drivs med en likadan motor (men som är över en halv sekund långsammare till 100 km/tim). Det går fort att få upp S1 i fart, trots att provkörningen sker på värsta tänkbara underlag; nysnö ovanpå isbark. Audi har nämligen förlagt presentationen av sin nyaste modell till Jämtland och där rådde full vinter i mars.
Men sådant underlag klarar S1 med glans, ty den är permanent fyrhjulsdriven av det nyaste systemet från Haldex. På torr väg driver bara framhjulen, men om de börjar slira skickas upp till hälften av motorkraften till bakhjulen.
Haldexdriften är så effektiv att jag aldrig hinner märka om hjulen slirar. Bilen liksom suger fast i snön och sticker iväg med potent morrande motor. Den vackra altsången skapas av ett ljudmembran.

Hur halt det egentligen är märks först när jag bromsar, för i kurvorna går bilen stadigt som på sommarväg. Karossen har i sig en fin balans. 40 procent av vikten ligger bak tack vare att Haldexkopplingen placerats vid den kraftiga, fyrlänkade bakaxeln. Väghållningen stabiliseras ytterligare genom att främre innerhjulet bromsas lätt för att inte förlora greppet i svängarna.
Helt sladdfritt behöver jag emellertid inte åka om jag inte vill. I S-utrustningen ingår systemet ”drive select” som ställer om gasrespons och stödtämpare. Läget ”Efficiency” gör bilen lite mjukare och – förhoppningsvis – snålare. Men läge ”dynamic” är roligare. Det tillåter baken att släppa lite innan elektroniken sätter stopp för sladden och sånt höjer alltid  underhållningsvärdet. ESP-systemet går att stänga av helt, men på de halkiga landsvägarna är det inget jag provar.
Styrningen påverkas däremot  inte av de olika körlägena men det behövs inte heller. Framhjulen svarar direkt och exakt på rattrörelserna, vilket ger en härlig känsla av kontroll.

Underlaget är spårigt och guppigt och där snöplogen refflat vägarna dånar det hårt om hjulen. Bilen rullar på standarddubbade däck vilket nog är bra i halkan, men på avsnitt med bar asfalt sjunger däcken väl högt.
Vilket körläge som ligger i märks egentligen inte så mycket. Bilen studsar och stampar. Fjädringen är definitivt sportigt satt. Men man sitter stadigt. Racersätena med gul, röd eller svart överdel tillhör ett designpaket för interiören som kostar 25 200 kronor.
Det finns också ett paket för bilens yttre med bland annat xenonstrålkastare och en spektakulär takspoiler. Pris 18 000 kronor. Naturligtvis finns också avancerad multimedia att köpa, för 38 100 kr. Att kunna navigera rätt i trafiken och skicka e-mail från bilen är nog nödvändigt för många S1-köpare.
Någon extra säkerhet utöver basnivån går dock inte att få. Autobroms, döda vinkel-varnare och dylikt får föraren klara sig utan.
Priset kan ändå hamna över 390 000 kronor, vilket kan tyckas vara högt för en bil som inte ens är fyra meter lång. Men storleken har som bekant ingen betydelse för dugligheten.

Diskutera: Vad tycker du om Audi S1?

Audi S1 Sportback

PRIS, FRÅN KR: 309 000.

MODELL: Halvkombi med fem dörrar.

SÄLJSTART: Under våren.

MÅTT, CM: L 395/B 175/ H 142.

TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 350.

MOTOR: Fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning. Effekt 231 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 370 Nm mellan 1 600 och 3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad manuell låda, permanent fyrhjulsdrift.

PRESTANDA:Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,1 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 166 g/km.

KONKURRENTER: Framhjulsdrivna: Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3 Racing, Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC, Peugeot 208 GTI, Renault Clio Sport, Seat Ibiza Cupra, VW Polo GTI. Mini Countryman John Cooper Works med fyrhjulsdrift.

VAD NYTT? Stark turbomotor och fyrhjulsdrift.

För vem? Den som vill ha en behändig bil att köra fort och säkert med.

PLUS: Tuff design, rapp motor, stadig väghållning, reagerar kvickt.

MINUS: Högt vägbuller.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-09 11:08
Leif Kavander

Ser ut att vara låg frigång, hör inte ihop med fyrhjulsdrift tycker jag.
Bilen lär gå på över 400 tusen med alla tillval.
Visst är den "käck", men jag står över.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-09 11:18
Hackenbush

Bra prestanda och ser ganska fräck ut, men priset blir nog också häftigt med lite extra utrustning.
Fälgarna hade jag bytt direkt om jag köpt denna bilen.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-09 11:38
Swemba

@Leif Larsson, att fyrhjulsdrift hör ihop med hög markfrigång stämde kanske för 30 år sedan. Idag hör fyrhjulsdrift ihop med prestanda och finns på alla typer av bilar.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-09 11:52
VW Polo 2012

Hej Hackenbush. Jag förstår du vill ha ännu större fälgar ;)

#5 • Uppdaterat: 2014-05-09 12:10
ENTJ1

WRC polon hade jag hellre valt,även om denna ser bra ut.
Men varför dessa jäv..rattar som inte är runda,har den dessutom elhandbroms tro?

#6 • Uppdaterat: 2014-05-09 13:16
Hackenbush

Nja VW POLO, jag tänkte nog mest på de svarta fälten. Jag har hittills inte sett en enda fälg som är snygg i svart. :-)

#7 • Uppdaterat: 2014-05-09 15:27
Leif Kavander

Skall jag ha en fyrhjulsdriven bil, så skall de ha högre markfrigång. Även om det var så för 30 år sen.
Finns ingen vits med att ha fyrhjulsdrift annars.
Tycker jag.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-09 16:00
månssons

Låter nästan lite som om du blivit hjärntvättad av Audifolket som visade bilen. Först skriver du att den är permanent fyrhjulsdriven, för att i nästa mening säga att den vanligtvis bara driver fram varav det sistnämnda naturligtvis är rätt eftersom det är Haldex.

Sedan framhäver du viktfördelningen på 40/60 som om det vore något väldigt bra. Visst är det en vanlig fördelning, men det är väl ändå 50/50 man eftersträvar. Skulle även vilja säga att " Väghållningen stabiliseras ytterligare genom att främre innerhjulet bromsas lätt " låter i mina öron precis som vilket antisladdsystem som helst och inget specifikt för S1.

Har ingenting emot bilen, den måste vara barnsligt rolig att köra, framförallt på is! Konstigt skriven artikel bara.

#9 • Uppdaterat: 2014-05-09 16:33
Leif Kavander

Svårt att läsa innantill audiS4.
Jag skrev, att skall jag ha fyrhjulsdrift, så vill jag ha högre markfrigång.
Det är generellt till bilar där fyrhjulsdriften är till nytta. Dvs öka framkomligheten.

#a • Uppdaterat: 2014-05-09 16:56
Saslam

Och som vanligt väger den så tidstypiskt för alla såkallade sportbilar lika mycket som en liten planet 1350 kg på knappt 4 m bil jösses
Inte konstigt man behöver 230 hk. Hade den däremot vägt 800 som golf 1 gjorde hade man kommit undan med drygt 150 hk för samma prestanda. O visst där är bättre krocksäkerhet o annat bling men ändå 1350 kg
Dock tuff liten bil ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.