Nästa artikel
Biltest: Kia Cee´d, Peugeot 308, Renault Mégane, Volkswagen Golf (2010)
Nybilstest

Biltest: Kia Cee´d, Peugeot 308, Renault Mégane, Volkswagen Golf (2010)

Publicerad 31 augusti 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Svensson kör inte längre Volvo 245 – han kör Kia Cee´d SW, Peugeot 308 kombi, Renault Megane Sport Tourer eller Volkswagen Golf Variant. Fyra kompetenta familjefraktare men bara en är bästa köp. Vi drog till Ullared för att ta reda på vilken.

För 30 år sedan var Volvo 245 folkhemskombin framför andra. Men när Volvo blivit allt dyrare samtidigt som mellanklassens bilar  vuxit, har Golf-klassens kombimodeller kommit att axla 245:ans avlagda mantel.
Då som nu gick mångas färd till semestershopparnas Mecka, varuhuset Gekås i Ullared.

Men sommaren 1980 hade många familjer lägre krav på sina bilar än idag. Nu nöjer vi oss knappast med att en familjebil ska vara rymlig, praktisk och överkomlig i pris. För att platsa i dagens allt tuffare konkurrens ska den dessutom vara säker, bekväm, miljövänlig och gärna utrustad med allsköns finesser som håller passagerarna på gott humör under resan.

För att utröna om den testade kvartetten moderna shoppingvagnar pallar trycket, tog Vi Bilägares testlag kreditkorten med sig och styrde kosan söderut. Här skulle handlas!  

Knappt hade den lilla karavanen passerat Södertälje, när det skrapade till i kommunikationsradion.
– Eh, vi skulle inte kunna ta en liten bensträckare, undrade Kias förare försiktigt.

Tämligen omedelbart avslöjades det att Kia inte lyckats lösa problemet med den obekväma körställningen i Cee´d, ett fenomen vi är väl bekanta med sedan modellen rullade i vårt långteststall. Den nya versionen av bilen har fått en ansiktslyftning som innefattar delvis ny interiör, ny front och lägre bränsleförbrukning tack vare stopp/start-system som automatiskt stänger av motorn när bilen stannat för exempelvis trafikljus.

Fortfarande är det emellertid något som inte stämmer i avståndsförhållandet mellan ratt, stol och pedaler. Trots generösa inställningsmöjligheter har många förare svårt att hitta en riktigt bekväm sittposition.  

Svag sida
Långfärdskomforten är Kias svaga sida. Fjädringen är fast, på gränsen till stötig. Såväl framstolar som baksäte har hårt stoppade sittdynor och däckbullret är högt på grov asfalt. Bilen skulle tjäna på ytterligare en växel. Med den femväxlade lådan blir motorn surrig i motorvägsfart.

De tre övriga förarna hade kunnat fortsätta många mil till. Allra bekvämast åker den som kör VW Golf Variant som nu fått likadan front och instrumentbräda som Golf VI. Stolarna passar såväl långa som korta, chassiet har en komfortabel sättning, däckbullret är väl dämpat och motorn hörs knappt alls.

Den 1,4 liter stora direktinsprutade turbomotorn är en högteknologisk pärla som drar friskt från låga varv och klarar sig med lite bränsle. Testbilen var extrautrustad med ett stort, elektriskt öppningsbart glastak à 10 800 kr, som skänkte extra luftig känsla i kupén.

Renault Mégane i kombiversion kallas Sport Tourer och är riktigt angenämt sällskap på långresan. Förarstolen är bekväm och tack vare goda inställningsmöjligheter sitter de flesta bra bakom ratten. Motorn är starkast i samlingen och ger bilen ett piggt humör.

Men lika trevlig som Mégane är på landsväg, lika irriterande blir den i stadstrafik där den dåliga bakåtsikten är en ständig källa till bekymmer. Vi har också svårt att förstå varför Renault har rört till det med konstiga instrument och pluttiga knappar, bland annat till radion.    

– Nu har jag försökt få in P1 i tio minuter – hur fanken gör man? jämrade sig en medelålders, teknikintresserad, manlig biltestare.

Sävlig och surrig
Peugeot 308 SW är betydligt enklare att komma överens med, även om inte förarmiljön är den bästa. Instrumenten ger kraftiga reflexer och att reglera ryggstödets lutning med spak är en sämre lösning än de vred som konkurrenterna använder. Komforten får godkänt men 308:an är störst och tyngst av bilarna.

Vikten i kombination med testets klenaste motor ger sävliga prestanda, speciellt med tung last. För att ändå orka någorlunda är Peugeots motor lågt växlad vilket ger högt varvtal i motorvägsfart. Tack vare bättre ljudisolering upplevs emellertid inte motorsurret lika tröttande som i Kia.

Säkerhet är viktigt för familjebilar. Alla fyra har testats med femstjärnigt resultat av EuroNCAP men Peugeot och Volkswagen har testats och betygsatts enligt den tuffare gradering som infördes år 2009. Allra bäst resultat har VW Golf, vars skydd mot pisksnärtsskador också får högt betyg.

En familjekombi måste kunna bära sin last säkert och hur det står till med den saken testade vi i en konbana på ett stängt flygfält. På en sträcka av knappt 40 meter gjorde vi fyra hårda svängar som runt ett hinder på vägen.

Antisladdsystem är standard på alla bilarna, men hur tillverkarna valt att trimma in dem varierar. Allra stadigast svängde den hårt fjädrade Kia Cee´d, vars snabba antisladdsystem tog ned farten bestämt och säkert.

– Det är ingen stor skillnad, kommenterade testchef Marianne Sterner. Men Kia är definitivt lättast att hantera i en trängd situation.    

Måste tanka
Efter sådär 45 mil, när testlaget närmade sig GeKås blågula shoppinghangar, hördes Kiaförarens röst i kommunikationsradion:

– Jag vet inte hur ni har det med bensin men jag behöver tanka snart!

Kia Cee´d är ingen törstig bil men har minst bensintank i gänget. Den har också den lägsta deklarerade bränsleförbrukningen, men visade sig vid verklig körning dra betydligt mer än utlovat. En del av förklaringen kan vara att nya Cee´d är utrustad med stopp/start-system.

När föraren stannar, lägger ur växeln och släpper upp kopplingen stängs motorn av. Den startar igen så snart kopplingspedalen trycks ned. Genom att motorn stannar vid exempelvis trafikljus och andra tillfälliga stopp, kan man enligt biltillverkarna spara upp mot 15 procent av bränsleförbrukningen i stadstrafik.

God utdelning
Stopp/start-funktionen ger också tillverkarna god utdelning när bilarnas bränsleförbrukning mäts i laboratorium enligt den standardiserade körcykeln NEDC. Vid normal körning på svenska lands- och motorvägar, gör den här finessen däremot ingen nytta. Därmed får också Kia svårt att hålla den utlovade förbrukningen. 

Renault överskred också den utlovade förbrukningen medan Peugeot höll tillverkarens siffror exakt. Den stora överraskningen stod Golf för som visade sig vara överlägset snålast. Trots jämförbara prestanda drar den en deciliter mindre bensin per mil än de andra. På ett års förbrukning gör det nästan 2 000 kronor för genomsnittsbilisten.  

När det gäller övriga ägandekostnader torde de ligga ungefär lika, med ett väsentligt undantag. Kias reservdelspriser ligger skyhögt över de andras. Till slut löper även Kias generösa garantier ut och den ägare som då tvingas betala 17 575 kronor för en ny katalysator, kan säkert hålla sig för skratt. Servicekostnaden är lägst för Renault som dessutom har överlägset bäst rostskydd.

Golf Variant är ett konstruktionsmässigt hopkok med delar från både den senaste och föregående generationens Golf samt sedanmodellen VW Jetta. Det förklarar att plåthalvorna i de främre dörrarna är hopskruvade, medan de bakre är limmade.

De skruvade dörrarna har visat sig vara känsliga för vatten som läcker in mellan plåtarna. I kallväder fryser vattnet till is och när dörren öppnas viks plåten; en skada som kostat upp mot 8 000 kronor att reparera. Volkswagen säger sig nu ha åtgärdat problemet.  

Repkänslig lack
Det krävdes några timmars intensivt shoppande för att få ihop till test av det som kanske är viktigast för alla som köper en kombi: lastutrymmet.

Redan med en snabb blick går det att se att tillverkarna prioriterat olika när det gäller avvägningen mellan design och utrymmen. Renault Mégane Sport Tourers eleganta svepande taklinje kostar lastutrymme.
Bakluckan är stor och känns tung att hantera. Å andra sidan går den långt ned på bakstammen och Renault erbjuder testets lägsta lasttröskel. Längst bak i bagageutrymmet finns en lucka som går att använda som stöd för att hålla några matkassar på plats.

VW Golf Variant har ett ännu mindre bagageutrymme mätt i volym men det är lättare att utnyttja än i Renault. Baksätet är enkelt att fälla och bakom mittarmstödet döljs en genomlastningslucka.

Dubbelt lastgolv
Golf har dessutom dubbelt lastgolv med massor av fiffiga förvaringsfack för allsköns bilbråte men ska man lasta tunga saker så blir det besvärligt i Golf Variant. Lasttröskeln är högst av de fyra bilarna och ovansidan av den lackerade stötfångaren är oerhört lätt att repa.

På den nya testbilen var den redan fult ärrad.
Även Kias lastgolv har praktiska förvaringsfack och dessutom är lastvolymen större, lasttröskeln lägre och på stötfångarens ovansida sitter en skyddande plastlist.    

Peugeot bjuder på ett rejält, lådformat, bagageutrymme med några finesser i form av bland annat två små krokar där man kan hänga upp mindre kassar, samt ett förvaringsfack i golvet. Bagagerumsmattan är av enklast möjliga kvalitet och var redan rejält tovig, trots att testbilen knappt rullat 1 000 mil. Å andra sidan är baksätet lätt att fälla och bildar då en helt plan yta. Bakluckan öppnar stort och brett och gör Peugeot 308 SW lätt att lasta.     

Fin komfort
Baksäteskomforten är beroende av passagerarnas storlek. Vuxna reser helst i Peugeots rymliga baksäte. Hög sittställning ger fin komfort trots att sittdynan är relativt kort. Dessutom ger de stora glasytorna bra sikt. Lite kortare passagerare åker gärna Golf. Sätet är bekvämt och finesser som egna luftutsläpp och mittarmstöd med mugghållare ger lite lyxigare känsla.

Även i Kia är baksätet rymligt men själva dynan är väldigt hård att sitta på. I Renault-baksätet är sittdynan istället för mjuk och svampig. Passagerarna sitter lågt och känner sig instängda. Dålig sikt är särskilt problematiskt för dem med anlag för åksjuka.

Med bilarna fyllda av sommarfynd var det så dags att vända hem igen. Längs vägen fanns det gott om tid att fundera över vilken bil som bäst passar familjens kombibehov sommaren 2010. Men det var inte lätt att skilja rivalerna åt. Alla har för- och nackdelar.

Fantastisk resa
Kia har gjort en fantastisk resa. Från att stått för enkla, billiga och på många sätt undermåliga bilar har nu det koreanska märket på allvar tagit plats i folkhemmet. Kia har sålt in sig med hjälp av synnerligen generösa garantier, fortfarande ett starkt argument för bilen.

Men Kia Cee´d Sporty Wagon har fler fördelar. Den är rymlig, vägsäker, har generös utrustning och ett mycket fint detaljarbete. Däremot ligger Kia efter när det handlar om komfort. Cee´d är bullrigast av de testade bilarna, fjädringen är stötig, stolarna hårda och vi har svårt att få till en fungerande körställning.  
Renault Mégane åker vi däremot gärna långt i.

Det är bilen för en snabb bilsemester längs kontinentala motorvägar. Den lilla turbomotorn är härlig och levererar all den kraft föraren begär. Blandade känslor väcker däremot den delvis digitala instrumenteringen. Tydligt tycker några, bara fult och plottrigt menar andra. Alla är emellertid rörande överens om att knapparna på mittkonsolen (till radio och ventilation) är för små och sitter illa till.

Snitsigt formgiven
Karossen är snitsigt formgiven men designen har ett pris i form av dålig runt om-sikt och begränsade utrymmen. Som förare önskar man sig parkeringsvarnare både fram och bak för att kunna manövrera tryggt i trånga p-hus. Inköpspriset är relativt högt för Mégane Sports Tourer men service och reparationskostnader kan bli låga och rostskyddet tillhör marknadens bästa.  

Kombimästaren
Om kooperationen skulle sälja den blåvita bilen ”Bil”, skulle det mycket väl kunna handla om detta tests andra fransman. Peugeot 308 SW är funkis, i alla fall i det testade utförandet ”Kombi”. Modellen finns också i den mer flärdfulla versionen ”Premium” med bland annat glastak, löstagbara stolar i baksätet och fylligare tillvalslista för 8 000 kr extra.

308:ans utdragna taklinje ger rymligt bagageutrymme och luftig kupé. Längs sidorna löper tjocka avbärarlister som skyddar karossen från slarvigt öppnade bildörrar på p-fickorna intill.

Priset är vid första anblicken överraskande lågt men Peugeot är också påvrare än sina konkurrenter. De flesta lär nog utrusta bilen ytterligare, exempelvis med CD och luftkonditionering i ett paket för 6 000 kr.

Bensinmotorn på 120 hk är lite för klen för den tunga bilen. Med diesel eller den större bensinturbon på 156 hk går Peugeot bättre men då stiger också priset.  

Slutresultatet blir att regerande klassmästaren Golf överlever ytterligare en drabbning. Utrymmesmässigt är konkurrenterna ifatt men Golfs kombination av komfort, användarvänlighet, förarmiljö, låga bränsleförbrukning och hög kvalitetskänsla är svårslagen. Den är dyr i inköp men har också ett stabilt andrahandsvärde.

För mästaren kan det dock bli en kort vila på tronen. Redan till hösten väntar nya utmaningar om titeln ”Bästa Folkkombin” från Opel Astra Caravan och en helt ny generation av Ford Focus.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee´d SW 1,6 EX Komfort Peugeot 308 SW 1,6 VTi Kombi Renault Mégane Sport Tourer 1,4 TCe Dynamique Volkswagen Golf Variant TSI 122 Masters

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Modellfakta

Kia Cee´d SW 1,6 EX Komfort

Tillverkningsland: Slovakien.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor. Fyra ventiler/cylinder. Kamkedja. Cylindervolym 1 591 cm3.

Effekt/vridmoment: 126 hk (93 kW) vid 6 200 v/min. Max vridmoment 154 Nm vid 4 200 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning. Femväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard.

Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

Hjul:  205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.

Styrning: Kuggstång med el-mekanisk servo. Vändcirkel 10,3 m.

Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och panikbromsassistans.

Prestanda (fabriksuppgifter): Toppfart 192 km/tim. 0–100 km/tim på 11,1 s.

Övriga versioner: Den billigaste modellen Kia Cee´d SW 1,6 EX kostar 166 900 kr. Cee´d SW finns också med dieselmotor på 115 hk till priset 181 900 kr för Cee´d SW 1,6 CRDI ECO samt 194 900 kr i den mer utrustade modellen Cee´d SW 1,6 CRDI Komfort ECO.

Ekonomi:



Grundpris, kr: 166 900

Testbilens pris, kr: 184 100

Förmånsvärde, kr/år: 33 600

Skatt, kr/år: 990

Försäkringskostnad, kr/år: 3 827

Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 8 051

Serviceintervall, mil/år: 2000/1

Kamremsbyte, kr: Kamkedja

Garantier: Sju års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans.

Milkostnad, kr: 31,40

Peugeot 308 SW 1,6 VTi Kombi

Tillverkningsland: Frankrike.

Motor: Tvärställd, fyrcylindrig bensinmotor. Fyra ventiler/cylinder. Variabla ventiltider. Kamkedja. Cylindervolym

1 598 cm3.

Effekt/vridmoment: 120 hk (88 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4 250 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning. Femväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard.

Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

Hjul: 205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.

Styrning: Kuggstång med el-mekanisk progressiv servo. Vändcirkel 11,08 m.

Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och panikbromsassistans.

Prestanda (fabriksuppg.): Toppfart 188 km/tim. 0–100 km/tim på 11,5 s.

Övriga versioner: Peugeot 308 SW Kombi finns också med 1,6 liters dieselmotor på 110 hk för 185 990 kr. Den mer välutrustade 308 SW Premium finns med fyra olika motoralternativ. 1,6 VTi, 120 hk bensin, kostar 172 990 kr. 1,6 Turbo, 156 hk bensin, kostar 186 990 kr. 1,6 HDI, 110 hk diesel, kostar 193 990 kr samt 2,0 HDI, 136 hk diesel, kostar 209 990 kr.

Ekonomi:



Grundpris, kr: 164 990

Testbilens pris, kr: 181 780

Förmånsvärde, kr/år: 32 000

Skatt, kr/år: 1 260

Försäkringskostnad, kr/år: 3 947

Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 8 985

Serviceintervall, mil/år: 2000/1

Kamremsbyte, kr: Kamkedja

Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och två års vägassistans.

Milkostnad, kr: 34,70

Renault Mégane Sport Tourer 1,4 TCe Dynamique



Tillverkningsland: Frankrike.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor. Fyra ventiler/cylinder. Turbo. Kamkedja. Cylindervolym 1 397 cm3.

Effekt/vridmoment: 131 hk (96 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 190 Nm vid 2 250 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning. Sexväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard.

Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

Hjul: 205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.

Styrning: Kuggstång med el-mekanisk, progr. servo. Vändcirk. 11,05 m.

Bromsar: Ventilerade skivor runt om. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och panikbromsassistans.

Prestanda (fabriksuppgifter): Toppfart 200 km/tim. 0–100 km/tim på 9,9 s.

Övriga versioner: Mégane Sport Tourer finns med bensinmotor på 100 hk i enklaste utrustningsgraden Authentique för 159 900 kr. Med etanolmotor på 110 hk finns den i alla tre utrustningsgraderna Authentique för 167 900 kr, Expresssion för 176 900 kr samt Dynamique för 185 900 kr. Tre dieselmotorer erbjuds på 90 – 131 hk. Prisspannet spänner från 177 900 kr till 215 900 kr, beroende på motor och utrustningsalternativ.

Ekonomi:



Grundpris, kr: 190 900

Testbilens pris, kr: 212 100

Förmånsvärde, kr/år: 34 800

Skatt, kr/år: 1 155

Försäkringskostnad, kr/år: 4 093

Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 7 448

Serviceintervall, mil/år: 3000/2

Kamremsbyte, kr: Kamkedja

Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans.

Milkostnad, kr: 36,30

VW Golf Variant TSI 122 Masters



Tillverkningsland: Mexico.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor. Fyra ventiler/cylinder. Direktinsprutning och turbo. Kamkedja. Cylindervolym 1 390 cm3.  

Effekt/vridmoment: 122 hk (90 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm mellan 1 500 – 4 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning. Sexväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard.

Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.  

Hjul: 205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.

Styrning: Kuggstång med el-mekanisk, progr. servo. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och panikbromsassistans.        

Prestanda (fabriksuppgifter): Toppfart 201 km/tim. 0–100 km/tim på 9,9 s.

Övriga versioner: Golf Variant finns med flexifuelmotor på 102 hk från 180 900 kr. Förutom den testade versionen finns också en starkare bensinmotor på 160 hk från 226 000 kr. Dieslar finns på 105 hk från 219 800 kr och på 140 hk med pris från 246 500 kr. I kombination med minsta dieselmotorn går också att få Golf fyrhjulsdriven från 229 900 kr. Dubbelkopplingslåda med sex eller sju steg finns mot pristillägg till alla modeller utom de med etanolmotor eller fyrhjulsdrift.

Ekonomi:



Grundpris, kr: 189 500

Testbilens pris, kr: 230 200

Förmånsvärde, kr/år: 36 000

Skatt, kr/år: 1 050

Försäkringskostnad, kr/år: 3 961

Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 8 892

Serviceintervall, mil/år: 3000/2

Kamremsbyte, kr: Kamkedja

Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och kontinuerlig mobilitetsgaranti så länge bilen servas på märkesverkstad.

Milkostnad, kr: 34,10

Vi tycker

Kia klättrar snabbt i grenen ”upplevd kvalitet”. I och med ansiktslyftningen är Cee´d ikapp och förbi de flesta konkurrenterna men när det kommer till komforten, blir Kia efter.

Renault Mégane Sport Tourer är förarens bil. Pigg motor och fina vägegenskaper ger hög körglädje men detaljmissar i ergonomin och dålig sikt drar ner betyget.

Peugeot 308 SW Kombi är mycket prisvärd. Komforten är fin, säkerheten hög och utrymmena generösa. Tyvärr orkar inte riktigt motorn med sitt tunga lass.Tunn känsla i inredningens detaljer.   

Kvar på tronen sitter till slut klassens mästare – Volkswagen Golf Variant, även om konkurrenterna rycker allt närmare. VW Golf Variant TSI 122, är den bästa folkkombin just nu.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-10 12:11
Anders Erlandsson (ej verifierad)

Meningslösa tester. Slutar alltid med "kvalitetskänslan" eller något annat subjektivt argument för Golf. Själv har jag enbart haft problem med mina sentida Volkswagen. Men min första bil, Bubblan årgång 1960, var fantastisk.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-12 15:53
bilfreak (ej verifierad)

Enligt min mening sänker det höga däckljudet Golfen.Bättre kan ni väl VWfolk?

#3 • Uppdaterat: 2011-01-12 15:57
bilfreak (ej verifierad)

Läste att VW har problem med AC , kamkedja , mm . Kvalitetskänsla hmmm , nä . Åtgärda snarast VW !!!

#4 • Uppdaterat: 2011-02-14 23:34
Norsk Gjest (ej verifierad)

Så nettopp denne gruppetesten. Sikkerheten på Golf utgjør en alvorlig feil i testen. Golf Variant er i praksis en facelifted Golf 5, ikke Golf 6. Golf 5 hadde dette resultatet i Euroncap: http://www.euroncap.com/tests/vw_golf_2004/196.aspx

Megane har dette resultatet: http://www.euroncap.com/tests/renault_megane_2008/337.aspx

Hvem er sikrest?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.