Karossen är i stålplåt men modernt konstruerad med få rostsamlande skarvar. Motorhuven saknar invändning vaxbehandling men är väl limmad i framkant och har en öppen konstruktion i bakkanten som ger god ventilation och förebygger rostangrepp.
Bakluckans limningar i plåtskarvarna är sämre. Stålplåtarna i de främre dörrarna är hopskruvade, medan de bakre är limmade. Den limmade varianten är mer känslig för rost och dessa har därför försetts med ett skyddande lager vax i nederkant.
Bottenplattan saknar skyddande pvc-lager. Istället finns plastsköldar monterade som delvis skyddar från stensprut och mekanisk förslitning. Nackdelen är att smuts tränger in och samlas mellan plastskölden och bottenplattan. Balkar och invändiga hålrum har fått en generös vaxbehandling.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea, med historisk koppling till konstruktionens med de främre plastinnerskärmarnas montering innanför skärmkanten, som fallet är med VW Golf generation V. Tröskellådorna är i riskzonen när saltblandning och fukt letar sig in i hålrummen, men ej ut. Grundfärgens vidhäftning är en osäkerhetsfaktor.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Golf Variant TSI 122 MastersBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.