Nästa artikel
Rosttest: Kia Cee´d SW 1,6 EX Komfort (2010)
Rost

Rosttest: Kia Cee´d SW 1,6 EX Komfort (2010)

Publicerad 31 augusti 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Cee´d har fått sämre rostskydd och sänkt betyg, jämfört med när bilen senast testades för tre år sedan. Grundkonstruktionen är densamma. Karossen är i stålplåt med bra utformade skärmkanter som inte samlar på sig smuts, plastinnerskärmar både fram och bak samt någorlunda väl tätade skarvar.

Problemet är att den tidigare så generösa rostskyddsbehandlingen blivit betydligt sämre. Ett skyddande PVC-lager har sprutats över delar av underredet men stora delar av bottenplattans bakre parti är helt obehandlat. Även i balkar och hålrum är behandlingen ojämn med många missar.

– Det skulle kunna tyda på att behandlingen görs manuellt i efterhand och de missar vi ser, är ett resultat av den mänskliga faktorn, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Bränsletanken är i stålplåt.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee´d SW 1,6 EX Komfort
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.