Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 308 SW 1,6 VTi Kombi (2010)
Rost

Rosttest: Peugeot 308 SW 1,6 VTi Kombi (2010)

Publicerad 31 augusti 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Kombiversionen av Peugeot 308 bygger på halvkombin och båda modellerna har ungefär samma rostskyddsbehandling.

På pluskontot finns motorhuven av aluminium och framskärmarna av plast. I hjulhusen sitter väl täckande innerskärmar och skärmkanterna är konstruerade så de inte samlar lort. Dörrar och baklucka lär däremot klara sig sämre med tiden. De är bristfälligt tätade och någon invändig behandling förekommer inte.

Under bilen finns många oskyddade skarvar. Bara på de mest utsatta ställena ligger en sträng tätningsmedel över plåtfogarna. Stänklappar saknas och underredet utsätts för ständigt sprut från drivhjulen.

Peugeot 308 är emellertid bra galvaniserad, vilket skyddar bilen i några år. Galvlagret tunnas dock ut med tiden och då kan rosten snabbt få fäste.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 SW 1,6 VTi Kombi
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.