Kombiversionen av Peugeot 308 bygger på halvkombin och båda modellerna har ungefär samma rostskyddsbehandling.
På pluskontot finns motorhuven av aluminium och framskärmarna av plast. I hjulhusen sitter väl täckande innerskärmar och skärmkanterna är konstruerade så de inte samlar lort. Dörrar och baklucka lär däremot klara sig sämre med tiden. De är bristfälligt tätade och någon invändig behandling förekommer inte.
Under bilen finns många oskyddade skarvar. Bara på de mest utsatta ställena ligger en sträng tätningsmedel över plåtfogarna. Stänklappar saknas och underredet utsätts för ständigt sprut från drivhjulen.
Peugeot 308 är emellertid bra galvaniserad, vilket skyddar bilen i några år. Galvlagret tunnas dock ut med tiden och då kan rosten snabbt få fäste.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 308 SW 1,6 VTi KombiBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.