För en familj med tre barn eller vidlyftiga fritidsintressen är de flesta vanliga bilar för trånga. Ungar har ju en vana att omge sig med kompisar som också behöver transport till ishockeyrinkar, fotbollsplaner och andra ställen där det händer roliga saker. En liten buss kan lösa många olika transportbehov och det är inte utan skäl som flera familjebussar begåvas med ett par extra säten i lastutrymmet.
Klassen för kompakta familjebussar grundades av Renault Scénic som blev Årets Bil 1997. Andra biltillverkare togs på sängen av det smarta konceptet och inledde en intensiv utveckling av egna modeller. De flesta hade dock bara fem säten. Opel var bland de första som kom med en konkurrerande bil. Zafira lanserades 1999 och överraskade med att erbjuda sju säten i en relativt liten kaross. Sex år senare moderniserades den, men inredningskonceptet var kvar.
Nu kommer Zafira i sin tredje generation och har, som de flesta andra bilar, blivit betydligt större. Längden har ökat med nära två decimeter och bredden med åtta centimeter. Men fortfarande är Zafira förhållandevis liten för att vara sjusitsig. Konkurrenterna i det här testet, Ford S-Max och Seat Alhambra, är ett par decimeter längre.
Ford S-Max blev vald till Årets Bil 2007. För två år sedan fräschades den upp både utanpå och inuti och fick en del tekniska nyheter, bland annat en automatväxlad dubbelkopplingslåda.
Namnet Alhambra har suttit på en familjebuss sedan mitten av 90-talet då Seat inledde ett sambygge med Volkswagen (Sharan) och Ford (Galaxy). Hösten 2010 kom familjebusssarna i ny upplaga och då hade de blivit mycket större: gamla Alhambra var mer än 20 centimeter kortare och nästan en decimeter smalare än nya modellen.
Första Zafiramodellerna skilde sig från många konkurrenter genom sin smarta inredning. De kunde förvandlas från personbil till lastcontainer utan att några säten behövde lyftas ur. Bakersta stolarna fälldes enkelt ned i golvet och mellansätet, med hel soffa, kunde vikas ihop och skjutas fram mot framstolarna. Det tog förstås plats på längden och i nya Zafira har Opel gått över till tre separata stolar som fälls var för sig till ett slätt lastplan, precis som i Ford S-Max och Seat Alhambra.
Konkurrenterna är möblerade med tre lika breda och bekväma säten, men i Opel är mittstolen lite smalare och passar bäst för barn.
Längst bak i Alhambra kan även fullvuxna åka på långresa.
Med nytt stolssystem och större kaross sväljer Zafira betydligt mer last än förut, men lika rymlig som de större konkurrenterna är den förstås inte. Det upptäcker vi när vi provlastar med drickabackar. Jämfört med en stor, vanlig kombibil går det däremot att stuva in mycket mer prylar i Opeln om den lastas upp till taket.
Om bara fem sitter i bilen kan Ford S-Max ta upp till en kubikmeter bagage, men mest last går in i den höga, breda Seaten. Den är dessutom utrustad med en passagerarstol som kan vikas ihop till en förlängning av lastgolvet och då blir det möjligt att lägga in tre meter långa grejor.
Att Zafira är en mindre bil än de andra blir än tydligare när de två extrasätena fälls upp i lastutrymmet. Det går lätt i alla tre bilarna – bara att dra i ett handtag. I Opeln måste dock först en matta som täcker golvet tas ur och vikas ihop, vilket är en något knölig procedur. Är mattan full av damm och skräp – vilket den lätt blir – hamnar en del på kläderna.
Opelstolarna i andra raden kan, precis som i Forden och Seaten, skjutas i längsled. Ska det sitta passagerare längst bak bör de stå långt fram, för bakom mittstolarnas ryggstöd finns ytterst lite utrymme för fötterna. Vuxna kan helt enkelt inte sitta på något vettigt sätt och inte heller mindre barn trivs särskilt bra bakom den vägg som bildas av andra sätesradens ryggstöd.
Men för små passagerare under kortare turer kan Zafiras bakersta stolar fungera. Den som ofta ska köra lite mer vuxna hittar bättre alternativ hos Ford eller Seat. Men där kostar det att få bilen inredd för sju. Ford tar drygt 10 000 kronor för bakstolarna och hos Seat kostar den sjutistiga versionen 15 700 kronor mer. De extra bakstolarna måste åtföljas av en kraftigare klimatanläggning.
Man får vad man betalar för. Fords stolar är små, tunna och låga och därtill är takhöjden dålig för vuxna passagerare – S-Max har en sportig design, vilket innebär att den är lägre än de flesta andra familjebussar. Taket, som sluttar rätt brant bakåt, kräver sitt pris.
Allra bäst trivs passagerarna i Seat Alhambra. Extrastolarna är rejält tilltagna och höga, vilket ger god plats för benen och det blir ändå luft upp till taket. Längst bak i Alhambra kan även fullvuxna åka på långresa.
Det blir ett enormt utrymme för två passagerare.
Alla som kliver in i Seaten tror att den är betydligt större än de båda andra bilarna. Men det är fel. Ford S-Max är faktiskt fem centimeter längre. Men Alhambra är högre och bredare och i en hög bil kan sätena göras upprätta. När passagerarna sitter rakt upp som på köksstolar blir det automatiskt mer plats för benen.
Det är dessutom lättast att komma in till bakstolarna i Alhambra. De yttre stolarna i andra raden skjuts undan på ett klurigt sätt där sittdynan liksom fälls upp i linje med ryggstödet. Stolarna blir platta och öppningen bred.
Insteget blir också extra generöst tack vare bilens enorma skjutdörrar. De tar minimalt med plats utanför bilen och det är lätt att kliva i och ur Alhambra även i trånga utrymmen. Den som betalar 9 600 kronor extra får dörrar och baklucka som manövreras elektriskt.
Opel och Ford har vanliga bakdörrar. Man kanske kunde ha väntat sig att Opel försett även Zafira med framåtöppnade bakdörrar som i Meriva, men sådana fungerar inte i en bil med tre rader säten. Dörrarna skulle behöva hänga i så kraftiga paneler att insteget längst bak blev för smalt
I alla bilarna kan de tre ordinarie bakstolarna skjutas var för sig i längsled. Opel, som gärna vill framstå som särdeles bra på säteslösningar, har tänkt till. För en extrakostnad på 2 900 kronor kan Zafira förses med så kallade lounge-säten. Det betyder att mittenstolen kan fällas ihop och dess delade ryggstöd vikas upp till ett bastant armstöd. Ytterstolarna går därefter att skjuta extra mycket bakåt och dessutom fem centimeter inåt i bilen. Det blir ett enormt utrymme för två passagerare.
Men riktigt bekvämt åker man ändå inte i Opel Zafira. Fjädringen är alltför hård och på ojämna vägar småstudsar bilen på ett ganska irriterande sätt. Ford S-Max har en betydligt bättre avstämd fjädring men bekvämast rör sig Seat Alhambra. Den rullar tyst och med lugna rörelser även på tjälskottsgropiga vägar och på finare underlag verkar den nästan sväva fram.
För den som sitter på förarplatsen är det emellertid inte enbart mysigt i Alhambra. Den känns stor och otymplig att hantera i trafiken, häver sig tungt i svängarna och föraren har en diffus kontakt med vägen.
”Man känner sig som inkapslad och skild från omvärlden. Alhambra går lika lugnt oavsett om det är genom slaskigt dis på motorvägen, tät kötrafik eller på hala skogsvägar”, klargör ett testprotokoll.
Opel Zafira är livligare och roligare att köra. Den vilar på samma slags chassi som Astra. Bakvagnen är försedd med en watt-länk; stag mellan bakhjulen som förenas i en ledad länk i mitten. Arrangemanget hindrar bakhjulens rörelser i sidled och ger bilen ett stadigt kurvbeteende. När Zafira testades i en undanmanöver i höstas klarade den de fyra skarpa svängarna i över 70 km/tim, vilket är en hög fart.
”Bilen känns mycket mindre än den är!”, berömde föraren.
På testets krokigaste avsnitt var det ett renodlat nöje att köra S-Max.
Upp till Ford S-Max körglädje når dock inte Opel Zafira. Den stora Forden delar chassikomponenter med Volvo S80 och är fint balanserad. På testets krokigaste avsnitt var det ett renodlat nöje att köra S-Max. Motorn svarade vaket på gasen, styrningen informerade tydligt om framhjulen började tappa greppet och bilen följde vägen säkert, utan att studsa och tappa greppet i tjälskotten.
S-Max väger mindre än både Zafira och Alhambra och testbilens diesel på 140 hästkrafter räcker till för att ge ett vaket humör. Testbilen var försedd med Fords automatiskt sexväxlade dubbelkopplingslåda Power Shift som kostar 19 000 kronor. Den gör förstås körningen extra bekväm, men känns lite långsam när det ska gå raskt undan. Seats motsvarande växellåda (för 20 000 kronor) växlar kvickare men kan ha en irriterande fördröjning av motorns ingrepp när Alhambra startas från stillastående.
Alla tre testbilarna var försedda med dieselmotorer, Seats och Opels har modern stopp/start-teknik och tystnar när bilen stannar. Men bara Opel Zafira klarar miljögränsen. 130-hästarsdieseln ska kunna gå på 0,45 l/mil vilket den var långt ifrån under testet. Men testbilen var ny och dieslar behöver nötas in för att bli snåla.
Zafira klarade sig med betydligt mindre bränsle än de övriga två, trots att de gått långt, och då kan man nog ursäkta att Opelmotorn känns lite klen på låga varv.
Ekonomin är Opel Zafira Tourers starka kort i den här matchen. Den är billigare att köpa och sju säten är standard, även om de bakersta stolarna är trånga och otrivsamma. Den är skattebefriad i fem år, tycks bli billig att serva och drar inte mycket bränsle. Med de påkostade bakstolarna blir den extra flexibel.
Opel Zafira Tourer ger helt enkelt mycket utrymme för pengarna, därtill i en kaross med smidigt format. Den är ett bra val för dem som bara ibland behöver ett par extra säten och inte tänker åka långt med sju personer i bilen.
Seat Alhambra är bilen för den som ofta kör många eller mycket last. Det är en riktig långfärdsbuss och den går att anpassa idealiskt för en familj. Seat erbjuder både inbyggda barnstolar och sidokrockkuddar bak och Alhambra är lättillgänglig tack vare stora skjutdörrar. Men smakar det så kostar det. Seat är dyr att både köpa och hålla igång och någon körglädje bjuder den inte på.
Får förarna välja vinner Ford S-Max. Den är fin att åka i, mycket flexibel att använda (sätena kan ställas, fällas och varieras på 32 olika sätt, har Ford provat ut), den sväljer mycket last och är klart roligast att köra. Det är ju inte alltid som det åker passagerare i bilen. Men föraren är alltid med...
Ford S-max 2,0 TDCI Titanum
Grundpris: 265 500 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 3/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 4/5
Miljö: 3/5
Opel Zafira Tourer CDTI 130 hk ECOFLEX
Grundpris: 245 900 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 4/5
Seat Alhambra 2,0 TDI STYLE
Grundpris: 279 900 kr
Körkänsla: 2/5
Ekonomi: 2/5
Komfort: 5/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 3/3
Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskydds-Metoder AB.)
Ford
Hela karossen är av plåt. Många skarvar under bilen är ”vågformade” vilket gör att de ventileras. Alla tätningar är noggrant gjorda men underredet har ett ganska tunt slitskydd som upphör bakom bakaxeln. I bakvagnen finns en del oskyddade plåtskarvar.
Dörrarna och balksystemet under bilen har fått en invändig vaxbehandling, men det saknas i baklucka och motorhuv. I framskärmarna sitter innerskärmar av plast men i bakre hjulhusen är de av filt som drar åt sig fukt. Rejäla stänklappar är numera standardutrustning och de minskar risken för blästringsskador som drabbat tidigare modeller av S-Max. Betyget blir ändå inte bättre än en trea.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5
Opel
Motorhuven är av aluminium men bakluckan av plåt, liksom resten av bilen. Det finns ingen behandling i huv och baklucka, men tätningarna är välgjorda. Dörrarna är däremot skyddade med ett invändligt lager vax. De har också ovanligt stora dräneringshål, vilket är en fördel. Slitskyddet under bilen är sparsamt, men skarvarna är formade så att de ventileras och behöver inte tätas som vanliga fogar. Balksystemet är noga behandlat invändigt. Skärmkanterna är utformade så de inte samlar smuts. Både bak och fram sitter innerskärmar av både filt och plast som inte binder så mycket fukt. Opel Zafira hade fått en femma om den varit försedd med stänklappar.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5
Seat
Behandlingen är bra, men inte utan brister. Något vax finns inte i huv eller baklucka, däremot i dörrarna. Ett frågetecken för dräneringen i bakluckan och skjutdörrarna. Det saknas synliga dräneringshål.
Skärmkanterna bak är vikta så de står emot rost men innerskärmarna av filt drar åt sig fukt och väglort. Framför framdörrarna är ett hålrum fyllt av skumgummi som på testbilen dröp av saltvatten. Underredet täcks av plastsköldar och under dessa kan våt smuts lagras. En del skarvar är dåligt tätade, men tröskellådans skarv är däremot ordentligt förseglad. Rostfri bakre ljuddämpare och framvagn av aluminium höjer rostbetyget till en fyra.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5
Ljustest
Ford | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 109 | 226 |
Bredd, m | 24 | 24 |
Betyg | 5/5 | 5/5 |
Opel | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 112 | 190 |
Bredd, m | 28 | 18 |
Betyg | 4/5 | 3/5 |
Seat | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 79 | 146 |
Bredd, m | 25 | 26 |
Betyg | 3/5 | 1/5 |
Kommentar, Erik Rönnblom:
Alla tre bilarna har xenonljus vilket ger ett starkt och vitt sken. Däremot skiljer sig effekten rejält. S-Max med extra H1-lampa för helljuset har det klart bästa ljuset. Zafira med ett ljusssystem som anpassar sig efter hastigheten och bl a ökar bredden i stadstrafik, har också ett riktigt bra ljus. Alhambra har ett inte så långt men starkt halvljus. Helljuset är för kort.
Medelvärde | Halvljus | Helljus |
Längd | 77 | 197 |
Bredd | 11 | 16 |
Vi tycker:
1. Ford S-Max – Testvinnare
Årets Bil 2007 har varit med i sex år men är fortfarande en vinnare. Ford S-Max är en lyckad kombination av enorma utrymmen och smidiga köregenskaper. Det är den mest inspirerande bilen att köra men är också praktisk. Inredningen är flexibel och Forden går snabbt och lätt att möblera om för olika behov. Med alla säten fällda rymmer den ett par kubikmeter last, eller fyra cyklar. De fem ordinarie stolarna är bekväma och kan skjutas i längsled och vinklas om. S-Max är inte billigast, men går ändå att köpa för ett överkomligt pris, även om Ford tar hutlöst betalt för två extra stolar längst bak. Den som vill höja komforten och lyxkänslan kan välja från en innehållsrik utrustningslista.
2. Opel Zafira Tourer
Opel Zafira Tourer kostar minst av de tre att köpa, har bäst garantier och är billigast i drift. Men den är trängst. Tre av sju säten passar bäst för barn. Inredningen är smart men materialen känns enkla. Fjädringen är hård och 130-hästarsmotorn trött på låga varv. Zafira är lättkörd, men inte så skojig.
3. Seat Alhambra
En riktig buss – inte bara i ordets positiva bemärkelse. Seat Alhambra känns stor och klumpig att hantera och 140-hästarsmotorn får jobba med den tunga bilen. DSG-lådan för 20 000 kr hjälper dock motorn att kännas starkare. Seat är inte så rolig att köra men väldigt skön att åka i och fungerar även för sju vuxna.
Kommentar, Mathias Engberg:
Jag föredrar Ford S-Max. Den känns mer ungdomlig än de andra. Inredningen är snygg med hög mittkonsol och fina detaljer. Det känns ombonat i Forden, fast testbilen var förstås lite extra påkostad. Helheten blir att S-Max känns sportig och man kör den inspirerat. Opel Zafira har inte lika fina vägegenskaper utan studsar och känns lite nervös på vägen. Seat Alhambra känns som en buss. Till och med de platta stolarna påminner om kommunaltrafiken.
Kommentar, Magnus Hansson:
Min testvinnare är Seat Alhambra. Skulle jag behöva en bil för en stor familj, skulle jag välja den. Det är en riktig turistbuss. Sju vuxna åker lugnt och behagligt oavsett väg eller klimat. Det klarar inte konkurrenterna. Seaten känns gedigen och är vettigt utrustad. Inget hos den är särskilt exotiskt eller annorlunda, men det ser jag som ett plus. Under en bussresa är det målet som är viktigt, hur man kommer dit ska märkas så lite som möjligt.
Diskutera: Vad tycker du om de testade bilarna?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford S-Max 2,0 TDCI Titanum Opel Zafira Tourer CDTI 130 hk EcoFlex Seat Alhambra 2,0 TDI StyleBetyg
Ford S-max 2,0 TDCI:
Tillverkningsland: Belgien.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning och två överliggande kamaxlar. Kamrem. Volym 1 997 cm3. Borrning/slag 85 x 88 mm. Kompression 17,9:1.
Effekt/vridmoment: 140 hk vid 3 750 v/min. Vridmoment 320 Nm mellan 1 750 och 2 750 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell eller automatväxlad låda, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram fjäderben. Bak multilänkaxel.
Hjul: 225/50 17.
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo.
Bromsar: Skivor runt om, ventilerade fram. Låsningsfritt system med panikbromsassistans.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,9 s. Toppfart 193 km/tim.
Övriga versioner: Bensinmotorer från 145 till 240 hk. Dieselmotorer från 115 till 200 hk. Grundpriser från 253 500 till
319 500 kr.
Grundpris, kr: 265 500
Testbilens pris, kr: 346 400
Förmånsvärde, kr/år: 41 100
Värdeminskning, kr/% (1): 163 700/54
Skatt, kr/år: 3 157
Försäkring, kr/år (2): 4 305
Servicekostnad, kr (3): 13 590
Serviceintervall, mil/år: 2 000
Kamremsbyte, kr: 4 939
Bytesintervall, mil/år: 20 000/10
Garantier, år (4): 2/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 39:50
Opel Zafira CDTI 130 HK:
Tillverkningsland: Tyskland.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning och variabel turbogeometri. Stop/startsystem. Volym 1 956 cm3. Borrning/slag 83 x 90,4 mm. Kompression 16,5:1.
Effekt/vridmoment: 130 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 300 Nm vid 2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram McPhersonben. Bak halvstel axel med watt-länk.
Hjul: 225/50 17.
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo.
Bromsar: Skivor runt om, ventilerade fram. Låsningsfritt system. Elektrisk handbroms.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,4 s. Toppfart 193 km/tim.
Övriga versioner: Motorer från 140 till 165 hk. Priser från
226 900 till 272 900 kr.
Grundpris, kr: 245 900
Testbilens pris, kr: 272 600
Förmånsvärde, kr/år: 39 100
Värdeminskning, kr/% (1): 143 000/54
Skatt, kr/år: 1 168
Försäkring, kr/år (2): ej fastst.
Servicekostnad, kr (3): 5 950–8 200
Serviceintervall, mil/år: 2 000
Kamremsbyte, kr: 4 224
Bytesintervall, mil/år: 15 000
Garantier, år (4): 5/3/12/1
Milkostnad, kr (5): 32:-
Seat Alhambra 2,0 TDI:
Tillverkningsland: Tyskland.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning och variabel turbogeometri. Stopp/start-system. Kamrem. Volym 1 968 cm3. Borrning/slag 81 x 95,5 mm. Kompression 16,5:1.
Effekt: 140 hk vid 4 200 v/min. Vridmoment 320 Nm mellan 1 750 och 2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat (DSG). Framhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram McPhersonben. Bak multilänkaxel.
Hjul: 205/60 16.
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo.
Bromsar: Skivor runt om, ventilerade fram. Låsningsfritt system. Elektrisk handbroms.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,9 s. Toppfart 191 km/tim.
Övriga versioner: Bensinmotor på 150 hk. Pris från 249 900
till 296 900 kr.
Grundpris, kr: 279 900
Testbilens pris, kr: 353 900
Förmånsvärde, kr/år: 42 600
Värdeminskning, kr/% (1): 170 700/55
Skatt, kr/år: 2 647
Försäkring, kr/år (2): 4 765
Servicekostnad, kr (3): 6 780
Serviceintervall, mil/år: 2 500–3 000
Kamremsbyte, kr: 8 294
Bytesintervall, mil/år: 21 000
Garantier, år (4): 2/3/12/*
Milkostnad, kr (5): 38:-
Kommentar: Zafira är miljöbil och skattebefriad i fem år. 1 = efter 3 år/ 6 000 mil enligt oberoende värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2 = vid 1 500 mil i stad typ Västerås. 3 = t o m tre år el 6 000 mil. 4 = Nybilsgar./vagnskada./rostskydd/vägass. 5 = Efter 6 000 mil/3 år. *Förlängs vid service.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.