Nästa artikel
Rosttest: Opel Zafira Tourer (2012)
Rost

Rosttest: Opel Zafira Tourer (2012)

Publicerad 28 september 2012 (uppdaterad 28 november 2016)

Motorhuven är av aluminium men bakluckan av plåt, liksom resten av bilen. Det finns ingen behandling i huv och baklucka, men tätningarna är välgjorda. Dörrarna är däremot skyddade med ett invändligt lager vax. De har också ovanligt stora dräneringshål, vilket är en fördel.

Slitskyddet under bilen är sparsamt, men skarvarna är formade så att de ventileras och behöver inte tätas som vanliga fogar. Balksystemet är noga behandlat invändigt.

Skärmkanterna är utformade så de inte samlar smuts. Både bak och fram sitter innerskärmar av både filt och plast som inte binder så mycket fukt. Opel Zafira hade fått en femma om den varit försedd med stänklappar.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Zafira Tourer
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.