Motorhuven är av aluminium men bakluckan av plåt, liksom resten av bilen. Det finns ingen behandling i huv och baklucka, men tätningarna är välgjorda. Dörrarna är däremot skyddade med ett invändligt lager vax. De har också ovanligt stora dräneringshål, vilket är en fördel.
Slitskyddet under bilen är sparsamt, men skarvarna är formade så att de ventileras och behöver inte tätas som vanliga fogar. Balksystemet är noga behandlat invändigt.
Skärmkanterna är utformade så de inte samlar smuts. Både bak och fram sitter innerskärmar av både filt och plast som inte binder så mycket fukt. Opel Zafira hade fått en femma om den varit försedd med stänklappar.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel Zafira TourerBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.