Hela karossen är av plåt. Många skarvar under bilen är ”vågformade” vilket gör att de ventileras. Alla tätningar är noggrant gjorda men underredet har ett ganska tunt slitskydd som upphör bakom bakaxeln.
I bakvagnen finns en del oskyddade plåtskarvar. Dörrarna och balksystemet under bilen har fått en invändig vaxbehandling, men det saknas i baklucka och motorhuv. I framskärmarna sitter innerskärmar av plast men i bakre hjulhusen är de av filt som drar åt sig fukt.
Rejäla stänklappar är numera standardutrustning och de minskar risken för blästringsskador som drabbat tidigare modeller av S-Max. Betyget blir ändå inte bättre än en trea.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford S-MaxBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.