Alla tre bilarna har xenonljus vilket ger ett starkt och vitt sken. Däremot skiljer sig effekten rejält. S-Max med extra H1-lampa för helljuset har det klart bästa ljuset. Zafira med ett ljusssystem som anpassar sig efter hastigheten och bl a ökar bredden i stadstrafik, har också ett riktigt bra ljus. Alhambra har ett inte så långt men starkt halvljus. Helljuset är för kort.
Ford S-Max:
Halvljus, längd: 109 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 5/5.
Helljus, längd: 266 m.
Helljus, bredd: 24 m.
Helljus, betyg: 5/5.
Opel Zafira:
Halvljus, längd: 112 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5.
Helljus, längd: 190 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5.
Seat Alhambra:
Halvljus, längd: 79 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5.
Helljus, längd: 146 m.
Helljus, bredd: 26 m.
Helljus, betyg: 1/5.
Medelvärde:
Halvljus, längd: 77 m.
Halvljus, bredd: 11 m.
Helljus, längd: 197 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford S-Max Opel Zafira Tourer Seat AlhambraBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.