Nästa artikel
Biltest: Ford Focus, Kia Cee'd (2011)
Nybilstest

Biltest: Ford Focus, Kia Cee'd (2011)

Publicerad 19 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Kia har hittat en affärsidé som går hem – sju år lång nybilsgaranti. Ford har följt efter en bit och förlängt garantierna på Focus och C-Max till fem år, men inte med lika långtgående motkrav som Kia har.

Nu är det knappast garantier som säljer en Ford Focus. Men fem säkra år i stället för som tidigare två, har säkert viss betydelse.

Focus är en helt ny bil byggd på vad man kallar C-plattformen, som ska användas på alla marknader och på så sätt vara grunden för en slags världsbil. För närvarande finns två bilar på denna gemensamma grund – C-Max och nya Focus.

Vid första anblicken ser Ford Focus tio år nyare ut än Kia cee'd, som har rakare, stramare och lite fegare linjer. Focus bakre taklinje gör att bilen ser ut som en vildkatt som hukar sig för ett språng. Om det bor en katt i Cee'd så är det ett tamdjur.

Lika snabb och kvick
Men det visade sig snart att Cee'd är lika snabb och kvick ur startblocken som Focus. Kia är också riktigt alert att köra, även när man testar förmågan att klara en väjning. Det är en bil som vinner i längden. Cee'd har inte särskilt vass design, men vägegenskaperna är minsann helt okej.

Det som inte fungerar så bra för mig är körställningen. Stolen har lite för platt säte och är man lång, så sitter man mest på stjärten med bristande stöd för benen.

Ford Focus har en helt annan komfort. Jag sitter perfekt. Det är som att dra på sig en lagom tajt skinnhandske. Hela instrumenteringen går i samma stil, lite cockpit-känsla. Knappar och reglage är vända mot mig. Nästan väl mycket. Mittpanelens hörn vid högra knäet har visserligen en mjuk sväng, men den hamnar ändå bra nära benet.

Till vänster om ratten är den korta fortsättningen av instrumentpanelen vinklad mot föraren. Ljusreglaget sitter väl långt ned och har man långa ben kan man råka slå i det med knäet. Men det beror delvis på att just min körställning innebär att jag vill sitta ovanligt nära. I Ford har jag också mindre svängrum för benen jämfört med i Kia. Till vänster i Focus har man dörrpanelen med reglage för fönster och ytterspeglar och till höger en bred mittpanel.

I Kia Ce'd är förarplatsen lite luftigare. Man kan vinkla ut benen. Men man har heller inte den där koncentrerade känslan av kompakt förarplats som man får i Ford. Till denna känsla bidrar instrumenteringen i nya Focus.

Det är inte bara chassiet och hjulupphängningen som är av samma modell som C-Max. Ratten och instrumentgruppen i Focus och C-Max, med de karaktäristiska djupa kattögonlika hålorna med varv- och hastighetsmätare, är identiska. Till och med mittpanelen med de futuristiska luftutsläppen på var sida om radion har samma utseende.

Reglagen för färddator och radio är placerade på rattekrarna och har en smart utformning vilket underlättar när man ska leta rätt på information eller snabbt och enkelt hitta favoritradiostationen.

Kia är inte långt efter. Framför allt inte när det gäller funktion. Värme- och ventilationsanläggningen har bättre placering genom att den är högre placerad. Och Fords ganska små knappar och symboler är svårare att se, i alla fall när man med en snabb blick vill ändra inställningen.

Snåla motorer
Båda bilarna är utrustade med snåla 1,6-liters dieselmotorer med stopp/start-system och är klassade som miljöbil. Man slipper därför att  betala fordonsskatt de fem första åren.   

Vår egen undersökning av brytpunkterna för när diesel lönar sig visar att av 32 exempel är det bara drygt hälften som går ihop eller med plus vid 1 500 mils körning per år. Dit hör både Kia Cee'd och Ford Focus (med 95 hk-motorn). Det är glädjande eftersom en modern dieselmotor är mycket trevligare att köra och normalt ger en betydligt längre aktionsradie per tankning.  

Både Focus och Cee'd har motorer med ett vridmoment som vida överskrider vad en tvåliters bensinmotor presterar som bäst, 270 Nm för Ford och 260 för Kia. Men maximal effekt kommer redan vid 3 600 v/min. Det användbara varvtalsområdet är smalare. Och vid riktigt låga varvtal händer inte så mycket. Vissa bilar är känsligare vid start och den som slarvar får lätt ”kärringstopp”. Men det gäller inte dessa två.

Däremot verkar det som om Ford inte släpper lös effekten helt när man accelererar för fullt från stillastående. Det är lättare att få till en riktig raggarstart med Cee'd när vi provar accelerationsförmåga. Focus är då något långsammare, men äter sig ifatt Cee'd när hastigheten ökar. Här finns ingen klar vinnare eller förlorare.

Vi får samma resultat vid mätning av bränsleförbrukningen. Det blir oavgjort också i det fallet. Visserligen ligger vi drygt 1,0 l/100 km högre än respektive testbils officiella deklaration. Fords färddator var lite mer ärlig och angav 5,6 när korrekt förbrukning var 5,7, vilket är ett mycket bra betyg.

Växlingsindikatorerna på dessa bilar ville inte vara med om att man körde på för hög växel. Kias egen lilla hjärna rekommenderade oftast fyran vid 50 km/tim. Och högsta växeln (sexan) först vid 90 km/tim. Ford hade i stort sett samma plan. Utväxlingen är helt enkelt vald för att ge minimal förbrukning.

Men det innebär också att man kanske måste växla ned tre steg. Mätningen av omkörningsacceleration vid 70–110 km/tim visar tydligt och inte särskilt överraskande att det är treans växel som är snabbast. Fyran är bäst först när man börjar omkörningen vid ungefär 90 km/tim.

Små skillnader
På vanlig landsvägskörning känns Fords styrning mer exakt och lugn mot Kias som kan uppfattas som aningen för lätt. Men det är små skillnader och när vi sätter bilarna på prov vid en riktig undanmanöver på testbanan, är Kia väl så alert och snabb som Focus.

Det verkar som om Cee'd har lite hårdare satt fjädring eller dämpning i framvagnen. Den känns mer stabil och kränger inte fullt så mycket som Focus. Men det beror också på att Kias stabiliseringsprogram går in och bromsar tidigare än Fords.

Fords ESP tycks tillåta den första svängen med mycket lite bromsning. Den tar ner farten markant först efter det att föraren väjt, vilket kan vara en bra tanke. Men man har högre fart ut ur svängen och därför understyr bilen i stället när man ska tillbaka till rätt sida av vägen igen.

Båda bilarna klarar att man kör in i provet med 70 km/ tim utan att välta några av testbanans koner. Det är ett bra betyg.

När det gäller komforten i baksätet  är utrymmena i stort sett lika. Insteget är lite bättre i Cee'd. Trots Focus sluttande taklinje kan jag klämma in mina 189 cm utan att slå huvudet i taket. Kias rakare taklinje ger också bra utrymme.

Framstolarnas baksida är släta i Cee'd men har två valkar i Focus vilka man måste placera benen emellan för att få samma utrymme. En annan skillnad är lutningen på sittdynan. Precis som framstolarnas sits, har Focus mer vinklad soffa, varför man får bättre stöd för benen.

Benutrymmet är en aning bättre i Kia men man sitter bekvämare i Ford. Ett plus för Focus är LED-lampor i kupén både bak och fram. Och har man valt Titanium så får man fällbart mittarmstöd bak och fotutrymmesbelysning. Kias komfortpaket bjuder baksätespassageraren på elfönsterhissar bak.

Bagageutrymmet i en modern kombisedan är inte så märkvärdigt stort men lätt att lasta genom den stora luckan. Focus har det rymligaste bagaget om man ser till hur mycket som får plats under insynsskyddet. Det är lite djupare och högre än i Cee'd. Men så finns ju heller inget reservhjul under bagagerumsmattan som i Kia. Cee'd med komfortpaket har dessutom en praktisk förvaringslåda.

När man fäller baksätet så får Kiaägaren nytta av Ceed's mer raka kaross och plötsligt är det Kia som rymmer mer last än Ford. Men för att ytterligare komplicera fallet, visar det sig att Focus lastar betydligt mer i vikt räknat – 500 kg mot 352, en uppgift vi fått från transportstyrelsens hemsida.

Startade garantikrig
När Koreanska Kia introducerade Cee'd 2007 startade man samtidigt ett litet garantikrig. Det är utan tvekan en av förklaringarna till att Kia på så kort tid lyckats slå sig in i Sverige och på några få år få upp en modell bland de tio mest sålda. Sju års nybilsgaranti har visat sig vara en god draghjälp.

Bra för kunden? Jo, visst är garantier något som tilltalar oss. Men baksidan av myntet är att Kia kräver att service utförs av auktoriserad verkstad med originaldelar från första början – om man vill åtnjuta sju års garanti.

Kia har därmed satt EU:s gruppundantag, som Sverige införde 2003, ur spel. Men bara delvis. Den som vill kan välja att serva på alternativa verkstäder men får då nöja sig med tre års nybilsgaranti.

Detta arrangemang tycks vara okej. Konkurrensverket gjorde en kartläggning av konkurrensvillkoren för bara ett år sedan och kom fram till att det i nuläget inte ”… finns anledning att prioritera frågan ytterligare”.

När gäller garantin?
Konkurrenterna har också börjat snegla på Kias variant. Det är lockande att knyta sina kunder till den egna verkstadskedjan och förhoppningsvis sälja fler bilar, även om det kostar lite mer i garantiåtaganden.

Ford har valt en femårsgaranti där man inte låser bilägaren till auktoriserad verkstad. Kravet är i stället att man vid servicen ska följa Fords serviceschema samt använda originalreservdelar.

Men som konsument ska man också ha klart för sig att nybilsgarantier inte gäller delar som utsätts för normalt slitage. Och det kan säkert uppstå diskussion om vad som omfattas och vad normalt slitage innebär. Det gäller att läsa det finstilta.

Sedan återstår ändå de krav som gäller rostskyddsgarantin. Både Ford och Kia kräver årliga inspektioner av auktoriserad verkstad med stämpel i boken för att garantin över huvud taget ska gälla. Så dit måste bilägaren i vart fall i tolv år. Och en bil som inte har gällande rostskyddsgaranti eller förlängd nybilsgaranti lär ha ett avsevärt sämre andrahandsvärde.        

Vi tycker:
Det här är inget lätt val. Båda bilarna (i dessa versioner, som har en hel del extra utrustning) ligger nära varandra i många viktiga avseenden. Vad som sticker ut är Kias nybilsgaranti. Båda bilarna är kör- och krocksäkra, håller samma nivå på rostskyddet, är lika rymliga, har samma bränsleförbrukning och förväntade kostnader.

Ford har lite bättre komfort och körkänsla, lastar lite mer och kan erbjuda en hel mängd extra tillval av vilka flera handlar om utökad körsäkerhet. Vi väljer av dessa skäl Ford Focus även om priset kan bli något högre. Men prioriterar man trygghet och lägre grundpris är Kia bästa valet.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus 1,6 TDCi Kia Cee'd 1,6 CRDi EcoDynamics

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Modellfakta och ekonomi:

Kia Cee'd 1,6 CRDi EcoDynamics

Tillverkningsland: Slovakien.
Modell: Femdörrars kombisedan.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Commonrail direktinsprutning. Cylindervolym 1 582 cm3. Borrning/slag 77,2 x 84,5 mm. Katalysator och partikelfilter.
Effekt/vridmoment: 115 hk(85 kW) vid 4 000 v/min. Vridmoment 260 Nm mellan 1 900 och 2 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning via sexväxlad manuell växellåda
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. 4-länkad multilänkbakvagn med krängningshämmare och separat monterad fjäder och stötdämpare.
Hjul: 16-tums alufälg med däck i dimension 205/55 R16. (Testbilen med sportpaket – 225/45 WR 17)
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo.
Bromsar: Skivbromsar, ventilerade fram. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och panikbromssystem (BAS).
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,5 s. Toppfart 188 km/tim
Övriga versioner: Kia Cee'd SW (kombi), Kia Pro Cee'd (3-dörrars sportversion).

Grundpris, kr: 179 900
Testbilens pris, kr: 229 600
Förmånsvärde, kr/år: 33 500
Skatt kr/år: 0 (5 första åren)
Försäkring, kr/år 1): 3 687
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 8 766
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Kamremsbyte: Kedja
Garantier, år 2): 7/3/12/3
Milkostnad, kr 3): 33

1) Vid 1500 mils körsträcka i stad typVästerås. 2) Nybils-garanti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. Kia kräver att service utförs av aukoriserad verkstad om kunden vill åtnjuta 7 år/15 000 mil nybilsgaranti. Ford kräver att original reservdelar ska användas för att kunden ska få 5 år/10 000 mils nybilsgaranti. 3) enligt konsumentverkets kalkyl vid 1 500 mils årlig körsträcka om bilen ägs i tre år.

Ford Focus 1.6 TDCi Titanium

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: Femdörrars kombisedan.
Motor:  Fyrcylindrig turbodiesel med variabel geometri och direktinsprutning via commonrailsystem. En överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder. Cylindervolym 1 650 cm3. Borrning/slag 75,0 x 88,3 mm. Kompression 16,0:1. Katalysator och partikelfilter.
Effekt/vridmoment: 115 hk (85 kW) vid 4 000 v/min. Vridmoment 270 Nm mellan 1 750 och 2 500 v/min. 285 Nm vid overboost.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning via sexväxlad manuell växellåda.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. 4-länkad multilänkbakvagn med krängningshämmare och separat monterad fjäder och stötdämpare.
Hjul: 17 tum alufälg med däck 205/50 R17
Styrning: Kuggstång med elektrisk hastighetsvarierad styrservo.
Bromsar: Skivbromsar, ventilerade fram. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning, bromskraftassistans och backstarthjälp.
Prestanda:  0–100 km/tim på 10,9 s. Toppfart 193 km/tim.
Övriga versioner: Ford Focus Kombi. Flera motoralternativ finns varav två ytterligare miljöcertifierade versioner 1,6 flexifuel samt 1,6 TDCi med 95 hk, samt dieselmotor med 140 respektive 163 hk. Två olika utrustningsnivåer – Trend respektive Titan.

Grundpris, kr: 203 500
Testbilens pris, kr: 250 500
Förmånsvärde, kr/år: 33 900
Skatt kr/år: 0 (5 första åren)
Försäkring, kr/år 1): 3 173
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 10 379
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Kamremsbyte: 5 546
Bytesintervall: 20 000/10 år    
Garantier, år 2): 5/3/12/3
Milkostnad, kr 3): 34

1) Vid 1500 mils körsträcka i stad typVästerås. 2) Nybils-garanti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. Kia kräver att service utförs av aukoriserad verkstad om kunden vill åtnjuta 7 år/15 000 mil nybilsgaranti. Ford kräver att original reservdelar ska användas för att kunden ska få 5 år/10 000 mils nybilsgaranti. 3) enligt konsumentverkets kalkyl vid 1 500 mils årlig körsträcka om bilen ägs i tre år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Focus är lika bra eller bättre än Kian på allt och med Fords ständiga priskampanjer så är den bara marginellt dyrare än Kian, ett mkt enkelt val imho.

Trygghetsnarkomanerna väljer väl koreanen då man inte ser baksidorna med deras 7-åriga garanti. Andra reella köpargument finns inte.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-19 12:38
Mistro

Nu skulle det ju vara bra intressant att veta hur man har räknat ut milkostnaden då den viktigaste faktorn inte nämns: Värdeminskningen!
Kan nog med stor säkerhet garantera att Kian ligger klart högre i pris efter 3 år!
Senast jag provsatt en Focus fick jag inte plats bakom ratten,men säljaren ville ändå att jag skulle prova "hans" bil.
I den satt jag mycket bra p.g.a att den var utrustad med skinnstolar. ( en helt annan stol )
Den hade även flera andra paket som inte direkt gjorde Focusen prisvärd längre.
Får verkligen hoppas att testförarna tar hänsyn till sådant och inte dömmer ut bilar med mindre utrustning i onödan.
Nu verkar ju dock även Kian vara bra utrustad men Kia ligger inte i närheten utav Fords tillvalslista varpå jämförelsen ändå haltar.
Tyvärr har en Ford alltid känts gammal efter ett par år vilket också avspeglar sig på beg.priserna.
Personligen tror jag Kian håller betydligt högre kvalite till trots den fina motorn i Forden.

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Angående kvalitén så kan man gå in på http://bilsmart.se/ och där få en indikation på antalet fel vid besiktning m.m. Och jämför man dessa två modeller så klarar sig Forden klart bättre med färre anmärkningar än Ceéd.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-19 17:16
mcregor (ej verifierad)

Trodde också som Mistro att Kian har bättre andrahandsvärde men kolla gärna de värderings-siter som finns (och även Blocket) och jämför då lite nyare bilar - t ex motsvarande dieslar från 2009:o0r som kanske gått 5000 mil (dieslar var inte så poppis tidigare men nu tycks det vara det enda som gäller).
Jag har kollat runt på många ställen och inte funnit att Kian av senare modell verkligen har högre andrahandsvärde vilket också förvånat mig. Sen skall vi nog inte glömma att Focus är en ny bil medan dagens Kia ersätts nästa år (troligen) så om t ex 3 år är Focusen fortfarande en aktuell modell medan Kian ersatts av en ny och detta brukar inte främja andrahandsvärdet. Men som vanligt är det svårt att sia - det blir ju mest bedömningar baserade på historia och verkligheten kan ju ändras snabbt vilket vi bl a sett med E85-bilarna. Men båda bilarna har rimligt långa garantitider så där tror jag inte på nån avgörande skillnad.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-19 19:45
Pender

Helt klart, köper man en sån här riktig Svensson-bil, så är det ju förmågan till raggarstart som avgör valet. Suck! Eftersom Rålle G. på 6 rader, skrev det jag skulle behövt 72 rader till, så avstår jag. Men instämmer.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-19 21:52
Pender

Leifer, kan det finnas nåt samband att dyrare bilar oftast köps av de som får dem genom företaget? Så kallade tjänstebilar. Och eftersom de bara behåller bilen ett par-tre år, så är 5-7 års garanti av betydligt mindre intresse än exklusiv utrustning. (Att vi svenskar är mer menlösa och kravlösa konsumenter än t.ex. amerikanare, är en lite annan historia.)

#7 • Uppdaterat: 2011-09-20 00:41
bil exspertt (ej verifierad)

ett koreanskt lågpris märke mot ett tyskt märke med lååång historia?

självklart koreanen! koranen?

Lång garanti, lågt pris och vettig kvalitet. Okej design. Men lång kvar till japansk kvalitet.
Kia finns att köpa på på ikia?

Dacia, ännu billigare, snyggare och bättre.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-20 09:20
Mistro

Upptäckte själv i efterhand att en nyare Focus inte står mycket lägre i pris än en Ceed och att min inställning till detta därför måste uppdateras.
Dock är det så att om man söker på billigaste bilarna
utav en viss årsmodell så kommer i stort sett bara Ford och Renault bilar upp på de första sidorna.
Kia är lite dyrare eftersom att de har haft sina långa
garantier ett bra tag nu.

Har även varit inne på att köpa både Focus och Ceed men har ännu inte fått något förtroende för säljarna.
En Kiahandlare vill förståss göra en stor deal utav den långa garantin och säljer därför 2 år gamla bilar hutlöst dyrt ( sett till vad en ny kostar ),..men för kunden som skall byta in sin bil så är jag inte så övertygad om att det "goda andrahandsvärdet" märks i plånboken på ett positivt sätt.

Troligtvis kommer vi framöver att få se ett bättre värde på alla de modeller som idag har fått bättre garantier.
Premiumbilar är ju kul men VAD är premium?
Trots att jag älskar bilar så måste jag ju hitta en bil som fungerar för mig både praktiskt och ekonomiskt.
Ta t.e.x en Audi A3 eller A4 Tdi i miljöversion ...har dess ägare köpt dessa för att spara pengar?
De är sämre utrustade och betydligt trängre än det mesta annat på marknaden ( Bmw ej medräknad )
Dess värdeförlust och därför ägarkostnader är gigantiska i kronor räknat och kvar återstår nog bara ringarna i nosen som en "garanti" för att det är PREMIUM som vi pratar om!?

Min bestämda bild utav vad premium är har kraftigt naggats i kanten de senaste åren och det som är tydligt för mig är att det inte alltid är så mycket premium att förlora pengar på en känsla ( som ändå inte finns? )

#9 • Uppdaterat: 2011-09-20 10:02
mcregor (ej verifierad)

Intressant diskussion eftersom jag själv också funderat på både nya Focus och Kia - och några andra. Kia har till slut fallit som alternativ eftersom mitt "gas-ben" inte mår bra - tror det kan bero på att gaspedalen sitter lite för nära sätet. Att få ont i högerbenet redan efter ett par mil borgar tyvärr inte för ett lyckligt bilägande. Kian är nog den man köper billigast just nu i denna klass (kombi + diesel) men det hjälper ju inte när inte kroppen trivs i den. Läser men sen kommentarer på Kia-forum så framträder en lite annan bild av "problemfriheten" - särskilt när man jämför med sin egen bil som varit totalt problemfri men som vanligt får man väl främst reda på problemexemplaren i forumdiskussioner.
Tycker samtidigt att nya Focus är lite för dyr ännu. Som vanligt när det gäller Ford (och säkert andra märken också) så lär priset dumpas vad det lider och lite av det har vi väl redan sett.
Idag skiljer det inte så mycket i pris mellan en Focus och en motsvarande Golf (kombi + diesel) idag om man verkligen tar en diskussion med säljaren för listpriset är en sak - vad man verkligen betalar en annan. Tyvärr har ju Golfen bara 2 års garanti och då är vi tillbaka i den diskussionen igen om varför inte alla märken kan kosta på sig lite längre garantitid.
Idag har jag en Focus -07 som gått drygt 9.000 totalt bekymmersfria mil vilket inte varit fallet med tidigare nybilar - Toyota före denna (men den var ändå rätt OK) medan Golfen jag hade före hade en hel del fel och Passaten jag ägde före Golfen var rena katastrofen. Inget som kostade mig pengar dock eftersom VAG tog alla kostnader men förtroendet för märket fick sig dock en törn vilket även spiller över på tanken att ev köpa en ny Golf idag - kommer den verkligen att fungera utan kostbara problem tills det är dags för nästa bilbyte om kanske 4 år ... Med t ex 5 års garanti på Golfen hade nog valet varit lättare för mig. Eftersom det sitter så mycket elektronik i dagens bilar så känns långa garanttider mer och mer nödvändigt. Nackdelen med den Focus jag just nu äger är tyvärr andrahandsvärdet. Möjligen kan man hoppas att med ny modell och miljödieslar kan bättra på läget lite men upp till Golfens andrahandsvärde kommer den inte - det kan man nog vara helt säker på.
Skall vi blanda in andra märken i denna klass med 5-års garanti så har vi ju också Renault Megane och Peugeot 308 men hittills har jag inte riktigt haft modet att köpa franskt men det är antagligen en förlegad syn....
Ojoj - det blev tyvärr ett väldigt långt inlägg.

#a • Uppdaterat: 2011-09-20 11:02
pope

mcregor du behöver inte hålla foten på gaspedalen då du har farthållare och kan reglera farten med höger tumme.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.