Bländrisk: Både Fords och Kias halvljus ger hög bländningsrisk för mötande. Den siktnedsättande bländningen mäts i lux och är i Kias fall dubbelt så hög som för medelbilen och för Focus hela tre gånger högre. Lamptyp: halv/helljus: Både Ford Focus och Kia Cee'd har en H7-lampa med projicerande lins på halvljus samt en extra helljusreflektor med en H1-lampa.
Glödlampsbyte: Ford: Ganska enkelt sedan man demonterat strålkastaren via två skruvar. Kia har samma typ av arrangemang. Enda skillnaden är att man får demontera en extra detalj.
Omdöme: Ford Focus har ett mycket bra halvljus som når över 100 meter längs vägkanten. Det når också maxbredd 25 m. Kia Cee'd har också ett bra halvljus men inte riktigt med samma längd.
Focus har extremt bra ljus åt sidorna och snett framåt. Kia är också bättre än medelbilen i det fallet. När det gäller helljus är förhållandet det omvända. Ford får bara godkänt medan Kia får betyg fyra. Helljuset på Cee'd hör till de bästa när det gäller längd.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford Focus 1,6 TDCi Kia Cee'd 1,6 CRDi EcoDynamicsBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.