Nästa artikel
Rosttest: Kia Cee'd (2011)
Rost

Rosttest: Kia Cee'd (2011)

Publicerad 19 september 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Kaross helt i stålplåt med galvanisering. Huvens och bakluckans skarvar är tätade genom limning, utom i hörnen, och har sprutats inuti med (för) tjockt medel som bara fläckvis täcker bra.

Bra fram- och bakskärmskonstruktioner med plastinnerskärmar. Dörrarna har limtätade skarvar hela vägen upp med undantag för de tvära hörnen.

Vax i nedre skarven, men ej heltäckande. Balkar och hålrum är sprutade med en tunnare och bättre produkt – inte heltäckande men bättre än i dörrarna.

Ett visst slitskydd finns undertill på de mest utsatta ställena, sämre i bakvagn. Skarvar är däremot bra tätade. Bränsletank i plåt men påfyllning i plast.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee'd 1,6 CRDi EcoDynamics
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.