Karossen är av stålplåt som är galvaniserad på alla relevanta utvändiga delar. Såväl huv som baklucka har tätande limning i skarvarna,dock inte i de tvära hörnen. Fram- respektive nederkant är rostskyddade inuti. Dörrar är också behandlade.
Framskärmen har bra luftig montering samt är skyddad av plastinnerskärm. Bra bakre skärmkonstruktion, men med mjuk innerskärm. Nya Focus har bättre skydd mot blästring av sidornas nedre del och har skyddande plasttejp baktill samt stänklappar framtill.
Undertill är bilen sprutad med en kladdig produkt men lagret borde varit tjockare. Balkar är sprutade inuti med vax. Behandling saknas under innerskärmar och i fjäderholkar. Bränsletank i plast.
Notera att rostskyddsgarantin gäller mot genomrostning och kräver att man utför årliga kontroller hos auktoriserad verkstad.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford Focus 1,6 TDCiBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har kört dieselversionen av denna verkar bra tycker jag trevlig bil , tycker inte den verkar sämre än audi a4 så det så
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.