Test av fem dieselfamiljebilar med halvkombikaross är ett pussel med tusen bitar. Ena stunden gäller det hårda fakta som att räkna milkostnader i kronor och ören, jämföra utrustningslistor långa som tapetrullar och att tolka resultaten från testdatorn V-Box eller senaste mätningen från Vi Bilägares unika ljuslabb.
Nästa handlar om mer svårfångade fenomen. Har det betydelse att förvaringsfacket under passagerarstolen i en av testbilarna knappt går att dra ut med mindre än att man skrapar knogarna blodiga, om det i en annan finns ett exakt inpassat lock som med mjuk beräkning faller ned i handen så att man kommer åt facket? Vad är färgglad och tydlig grafik på en display värd i förhållande till precis och känslig styrning? Är det värre med hög ljudnivå än trångt baksäte? Är det viktigare med stort bagageutrymme än möjligheten att kunna beställa panoramaglastak?
Frågorna korsar luften när vi under testveckornas andra dag håller till på den utmärkta Hagfors flygplats för mätningar och samtidigt försöker sortera begreppen i den påtagligt förnyade så kallade Golfklassen.
Bilarna: 1. Citroën C4 e-HDI SGS, 110 hk, med elektriskt styrd automatisk/manuell låda, pris i så kallat Nordicutförande 186 900 kronor. 2. Hyundai i30 1,6 CRDi Premium, 110 hk, grundpris 204 900 kronor. 3. Kia Cee’d 1,6 CRDi Executive, 128 hk, grundpris 243 900 kronor för testbilen men 199 900 kronor för en mer normal Cee’d EX Komfort. 4. Opel Astra 1,7 CDTi Sport, 110 hk, grundpris 216 900 kronor (199 900 utan Sport), samt 5. Volkswagen Golf 1,6 TDI Masters, 105 hk, grundpris 212 900 kronor.
Det är en kvintett som i utrustningsväg kan svara mot det som medier och bilbransch älskar att kalla premium. Den som söker de senaste säkerhetsdetaljerna, de läckraste utrustningsmöjligheterna och de behagligaste komfortfinesserna behöver egentligen inte leta längre än så här. Här finns backningskameror, automatisk nödbroms, kollisionsvarnare, filbytesvarnare, dödavinkeln-varnare, skyltavläsare, konstantavståndhållare – you name them – som standard eller tillval. Det gäller bara att kombinera rätt och att inte bry sig om att varumärkena är ”fel” och att finishen kanske inte alltid är ”premium”.
Golf generation sju ser bekant ut men är vassare i linjerna än förr. Designen är rak och funktionell, vilket gynnar utrymmen och sikt. Bilen är enkel att kliva i och ur. Barn i baksätet ser ut genom de låga fönsterlinjerna bättre än i de andra bilarna. Föraren har också bättre överblick.
Interiören har förändrats mer. Förarmiljö och kupé ser vid första anblick visserligen ut ungefär som i generation fem och sex men har genomgått ett lyft på varje punkt. Småsaker som det gummiklädda vredet för ryggstödens lutning, de filtklädda dörrfickorna eller den taktila upplevelsen av spakar och reglage visar konstruktörernas målmedvetenhet. Utan att den braskar har Golfs interiör blivit väldigt högklassig.
Iögonfallande nyheter finns i informationsdisplayen mitt på panelen. Skärmen har touchfunktioner som aktiveras när man för handen mot den. Reaktionerna är blixtsnabba, grafiken krispig och funktionerna omfattande utan att skötseln någonsin blir krånglig.
Backningskameran gillade vi. Dels är guidningen tydlig, dels kan visningens ljus, kontrast och färgmättnad justeras så att bilden blir skarp oavsett yttre förhållanden.
Även rattens knappar för farthållning, ljud, färddator etc. har ny layout och är enkla att sköta direkt. Stolarnas textilklädsel är luftig och skön, justeringsmånen både i höjd-och längsled är tilltagen.
Golfs kaross och kupé är helt enkelt fri från fusk och genvägar. Nästan: i spalten mellan framdörrar och skärmar består isoleringen av ett ljuddämpande skumgummimaterial. Det är skört och sög på testbilen åt sig vatten som sedan blev stående en bra bit upp. Uppenbar rostrisk!
Kias förarmiljö och interiör är omedelbart inbjudande, som om utsidans inspirerade och fartiga linjer signerade förre Audidesignern Peter Schreyer följt med in. Oavsett testbilens lyxiga Executiveutförande är nya Cee’d ett markant lyft jämfört med föregångaren. Formgivningen är mer spännande än i Golf, åtskilligt är minst lika bra och enkelt att sköta och det mesta ser läckert och modernt ut, inte minst den färgglada grafiken. Här ligger Kia före Golf. Cee’d har många nyttiga och spännande funktioner som antagligen tilltalar framför allt yngre spekulanter.
”Det är en modern inredning med de teknikaliteter det innebär, utan att tekniken för den skull är svårhanterlig”, löd en bra protokollsammanfattning. Fast i mörkerkörning vill man kunna tona ned bildskärmen ytterligare.
Från förarplats känns Kia (och den likartade Hyundai) som något mindre och smidigare än de övriga. Det är som sagt en känsla, några avgörande utrymmesskillnader finns knappast mellan testbilarna. Det blir andra faktorer än antalet läskbackar som kommer att avgöra den här matchen. Kias (eljusterade) stolar passade alla våra förare, utan att utmärka sig. Övrigt i interiören är just så lätt och friktionsfritt att sköta som japanska och koreanska bilar brukar skämma bort med.
Den första wow-känslan övergår dock snart i en mer realistisk syn. Allt läder är inte läder utan blandat med galon, de blanksvarta panelerna tröttnade vi snart på och småsaker som plastkåpor och beslag är betydligt simplare än i Golf. På andra håll är det ändå oväntat påkostat, som i bagageutrymmet och facket under, som i fällningen av baksätets delar och hur dessa är inklädda etc. Inredningen i Cee’d skvallrar verkligen om att Kia inte slår sig till ro utan vill i kapp VW på riktigt. Där är man inte ännu men skillnaden har minskat rejält.
Det gäller i viss mån för Hyundai också. Att i30 till stora delar har samma underliggande lösningar som Cee’d fast i annan dräkt undgår ingen som jämför. Karossen har inte samma sylvassa uppsyn som Kias utan är mer ”ornamenterad” och antagligen mer känslig för bäst-före-datum än Cee’d. Det går inte att tala om någon tydlig linje i Hyundais formgivning genom åren, inte i Kias heller för den delen.
Inredningen är precis lika logisk och lättskött som Kias men somliga tyckte mer om den nedtonade stilen i i30. Kupén präglas starkt av den blåtonade belysningen i instrument och knappar och av en ganska ”liten” men ändå tydlig, fräsch grafik. Detaljutförandet är billigare.
Kia har hårdplast i facken under bagageutrymmet, Hyundai spröd frigolit. Infotainmentsystemet är inte lika enkelt att hantera, baksätet har simplare gångjärn etc. I Kia är baklamporna riktiga LED-konstruktioner, i Hyundai finns konventionella glödlampor men med täckglas präglade för att se ut som LED. Det har kanske inte så stor praktisk betydelse men det ser en smula billigt ut och man undrar hur Kia och Hyundai egentligen vill positionera sig mot varandra.
Opel Astra är elegant formad och har fått en rekordliten ansiktslyftning nu i höst. Samtidigt har extrautrustningslistan fyllts på med flera av de finesser som också finns till Golf, men testexemplaret är en inte särskilt överdådigt utrustad version kallad Sport.
Karossen ser större ut än Golfs men utrymmena överlag är snarast något sämre. Baksätet rankar vi som testets trängsta; sittdynan är låg och man känner sig instängd, även om det går att få rejält utrymme för benen.
Sikten snett framåt är usel och karossen känns oöverskådlig. Typintygen avslöjar att det skiljer hela 200 kg i vikt mellan testexemplaren av Astra och Golf. Det känns under varje meter av körningen att Astra är en tung pjäs, men också solid på ett tilltalande sätt.
Bilen är rejält hopskruvad, grejerna sitter stenhårt på plats och för den som gillar ”no-nonsense” är Opel rätt. Det är inte så mycket att pilla på eller bländas av men många av bilkörningens grundvärden är på hög nivå. Stolarna var testets bästa, med behaglig klädsel och precis rätt kombination av hårdhet, kurvgrepp och långfärdstålighet.
Vi tyckte ändå att åldern krupit på Astras interiör oväntat fort. Alltför mycket känns gammaldags och helt enkelt tråkigt jämfört med Golf och Cee’d/i30. Mittkonsolens knappar, de svåravlästa instrumentrundlarna, färddatorns ”gamla bilstereografik” (som en testare skrev) och den trögrörliga växelspaken röjer att Opel när det gäller sådana detaljer inte är lika hungrigt som Wolfsburg och Sydkorea. Det är synd, en Astra med Golfs ambition vore något.
Citroën känns och ser ut att vara avgjort störst av testbilarna, men måtten skiljer alltså inte på avgörande punkter. Det märks att konkurrensen i Golfklassen pågått i snart 40 år, alla bilar är närmast identiska när det gäller grundförutsättningarna. Alla fem rymmer hyfsat med bagage, har baksäten som lätt sväljer åtminstone två barnstolar eller två vuxna, de går på runt halvlitern milen och har ungefär likvärdig acceleration. Stenhård konkurrens var det…
C4 är lite bullig och framtoningen nästan som av en minibuss. På förar- och passagerarplats sitter man spatiöst i stora, sköna stolar med väldigt fint tyg, bakom en hög panel med stora instrumentrundlar och intill en dominerande mittkonsol som döljer rena förvaringsgrottorna.
Dörrfickorna är stora som handfat men har, till skillnad från konkurrenterna, ingen som helst indelning så grejerna kanar osorterat omkring. Växelföraren är minimal och mycket smidig att sköta. Stolsjusteringen, särskilt svankstödets, är knepig och många av C4-panelens reglage fungerar illa. Antingen syns de inte, sitter för långt ned eller finns i en instrumentmiljö som ser ut ”som ett rullande tivoli”, enligt ett testprotokoll. Grafiken i varvräknaren släpar efter och den lilla rödpixliga displayen mitt på panelen ”är ju bara patetisk”, tyckte våra mest kritiska yngre testförare.
Mycket är förstås vanesaker men inte ens när testperioden var slut var det givet exakt hur allting fungerade i C4. Det är en Citroën med tradition, på gott och ont. Somligt är smart och kul, för annat kan man inte göra annat än att ta sig för pannan. Bagageöglorna tycks vara gjorda av uträtade gem och har fästs inte i bilen utan i själva bagagemattan. God morgon!
I trafiken växer bilden av C4, det är en bil som liksom så många tidigare Citroën verkligen trivs i rörelse, på de stora stråken, gärna i hög fart. Där kan man njuta av den mjukt arbetande motorn, den väldigt behagliga fjädringen, stolarna och en låg ljudnivå. Kruxet är bara att komma upp i den där farten eftersom den elektriskt styrda manuella växellådan förmodligen är den allra sämsta vi träffat på när det gäller komfort och kraftleverans. Ändå väljer tydligen uppåt 65 procent av köparna den, vilket förefaller alldeles obegripligt.
I skiftena tappar drivningen andan så att det känns som om man ska falla framåt ur stolen, innan lådan under stor tvekan lägger i nästa växel. Ibland får konstruktionen fullkomligt spatt och hänger kvar på en växel tills föraren tvingar i nästa med ”paddeln” på ratten. Att växla bilen enbart med dessa paddlar låter sig förvisso göras med mer bekvämlighet som följd. Man måste undra om Citroën alls kollar på konkurrenterna. Hur kunde man tycka att denna dumma, obekväma lösning var bra och gav klartecken för produktion? ”Vår bil rörde sig som en sur och motvillig gubbe som ifrågasätter nödvändigheten av att flytta sig” löd ett tufft omdöme. Det kanske allra märkligaste med lådan är att den, andhämtningarna till trots, accelererar snabbare i helt automatiskt läge än med manuell växling. Var det det som fällde avgörandet? Vilken potential skulle då inte finnas om drivningen färdigutvecklades? Snålt går bilen med den här lådan i alla fall.
Även Opel Astra kommer mer till sin rätt på landsväg. I sta’n råkade vi ofta ut för stenhårda gubbstopp, motorn slog obönhörligt tvärnit om varvet sjönk bara en aning för lågt. I högre fart njuter man av Astras låga ljudnivå, av fjädringens samlade och lugna rörelser och av en allmän vilsamhet. Det går faktiskt att åka undan riktigt bra också på mindre vägar utan att det känns osäkert alls. Upphängningen bak har en så kallad Wattlänk som håller hjulen i spår också på dåligt underlag.
Varken Astra eller C4 har någon styrning att skriva hem om och det har inte de sydkoreanska bilarna heller, trots att det i både Kia och Hyundai går att reglera servoverkan i tre steg. Kruxet är att skillnaderna dem emellan knappast märks, det är en typisk finess för broschyren och för försäljaren att skryta med inför spekulanten.
Cee’d och i30 beter sig föga överraskande väldigt snarlikt på vägen, minus det faktum att Kia har den större 1,6-dieseln på 128 hk mot 110 hk i den mindre trimmade i i30 (som också finns med 128 hk). Kia är därmed testets snabbaste bil, men också den törstigaste (se tabeller). Båda koreanerna har ”stum” styrning som inte förmedlar något annat än att den går lätt. Fjädringen känns lite spänstigare i Hyundai, men ljudnivån är lika besvärande hög på de flesta underlag i både Cee’d och i30. Det måste bli nästa fokus för sydkoreanska ingenjörer, att ta bort skränet.
Andra kan ju det. Växelföringen går nästan kusligt smidigt men känslan i spaken är betydligt slappare än i den rakt igenom distinkta Golf.
I köregenskaper ligger Golf före de övriga fyra, långt före. Det blir alldeles uppenbart när vi intensivbyter bilar mellan fem testförare och kör samma sträcka om och om igen, på ett håligt, böljande och svängigt underlag som avslöjar allt. Det blir ännu mer tydligt när vi rattar några mil på öde grusvägar; Golf rör sig rappt och placeringsexakt som en skräddare på det bitvis ganska lömska underlaget, medan konkurrenterna allt mer förminskas i backspegeln.
Golfs TDI-motor i testbilen har bara 105 hk men det är en stark, villig karaktär med ett smörigt vridmoment som alltid är tillgängligt precis direkt. Raka motsatsen till C4. Golfs femväxlade låda är dessutom helt perfekt både att hantera och i utväxling.
Fjädring och styrning är delikat avvägda och gör bilen exakt och dessutom oförskämt rolig, vilket man inte kan säga om någon av de andra bilarna. De är förvisso tillräckligt bekväma och bra för vardagligt bruk, men Golf har ett betydligt större register än så. Det var ju också sådant som gjorde den allra första modellen till en sådan sensation på 1970-talet; både urtrygg och urkul. Det gäller i högsta grad generation sju och dessutom har man rått bot på den höga ljudnivå som plågade både Golf V och VI. Nu går Golf lika tyst och dämpat som exempelvis Audi A3, BMW 1-serie och Volvo V40.
Som inköp är Citroën förstås ett lockande val, C4 kostar inte ens 190 000 kronor i det så kallade Nordicutförande man marknadsför just nu. Det är en version med den välmatade näst högsta utrustningsnivån Seduction, plus 16-tums lättmetallhjul och parkeringspaket inkluderade (vilket annars kostar 9 400 kronor). Priset är cirka 25 000 kronor lägre än för Golf i grundutförande och sett till test-Golfens prislapp på cirka 250 000 kronor är det ju rena fyndet.
Mellan Kias och Hyundais grundversioner med 1,6-diesel skiljer några tusenlappar i pris, vilket knappast kommer att avgöra valet dem emellan. Någon riktig motsvarighet till Kias maxade Executiveutförande erbjuder dock inte Hyundai.
Kvintettens slutliga milkostnad skiljer trots allt inte så mycket. Inte minst de beräknade andrahandsvärdena (se tabell) ger stort utslag i vad ägandet faktiskt kommer att kosta och där ligger varken C4 eller Opel Astra särskilt bra till. Kia är på uppgång i det avseendet medan Hyundai är något efter sin kusin.
Grundpriset för VW Golf i Mastersutförande är testets näst högsta men bilen är absolut värd de pengarna. Förbrukningen är snålast, milkostnaden är likvärdig och själva bilen är så mycket bättre än de övriga fyra. Jakten fortsätter.
1. Volkswagen Golf
Nya VOLKSWAGEN GOLF är med marginal klassens bästa bil. Det kunde man inte säga om föregångarna, generation fem och sex. Jämfört med dem ser sjuan ut att ha varit på gym och nog är egenskaperna slagfärdiga alltid. Komforten har blivit åtskilligt bättre, den maniska jakten på perfektion lyser i nästan varje detalj och funktionaliteten är hög.
Den nya infotainmenttekniken lyfter den redan moderna inredningen ytterligare. Golf imponerar framför allt under färd. Ljudnivån är mycket lägre än förr och köregenskaperna är smidigare, roligare och säkrare än i någon annan bil i klassen. Den lilla 105-dieseln räcker gott, en härlig kombination av ekonomi och användbar kraft.
2. Kia Cee'd
Att KIA tagit ett stort steg framåt inte bara syns, insidan håller också måttet betydligt bättre än tidigare. Lika bra utrymmen som Golf, smartare lastutrymme, riklig utrustning, kvick och med modern känsla. Ett riktigt starkt alternativ.
3. Opel Astra
Opel är nästan lika bra som Golf i komfort och finish. Den ganska oborstade drivlinan och en del irriterande småmissar drar ned helhetsintrycket. Trots att det bara är ett par år sedan Astra var ny känns den redan en smula gammal – så snabbt går utvecklingen just nu.
4. Hyundai i30
HYUNDAI krigar med snarlika egenskaper som Kia, men det känns som en enklare bil med något mindre attraktion. Inte lika modern inredning, ännu lite bullrigare att åka i. Ändå inget dumt val för den som söker en riktigt lättkörd, trygg bil.
5. Citroën C4
Om CITROËN gjort bilen klar hade den haft stor chans, för grunderna i C4 är absolut i paritet med de bästa och priset är fantastiskt. Åtskilligt detaljslarv och den hemska växellådan (som 65 procent av kunderna otroligt nog väljer) gör det svårt att falla för bilen.
Diskutera: Vad tycker du om de testade bilarna?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën C4 E-HDI SGS Nordic Ed. Hyundai i30 1,6 CRDI Premium Kia Cee'd 1,6 CRDI Executive Opel Astra 1,7 CDTI Sport Volkswagen Golf TDI 105 MastersBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så kom du "fredagsartikeln";-)
Golf är med marginal klassens bästa bil; japp!
:D
Skulle välja Astra eller C4 (som är tystast i verkligheten) av dom där. C4 och Astra har bra styrning, är mera frågan om vad man är van med. C4 har bästa komfort, Golf är för vajig i baken med multilänk. Har själv kört alla av dom där bilarna tom. med olika motor-alternativ. :)
C4:ans robot-"automat" blir bättre efter att man kört in den, speciellt 1.6 dieseln fungerar den väldigt bra ihop med. Lyser helt klart igenom att man inte vet tillräckligt om bilarna man testar (läs på snälla!). Skriver man att nya Golf är en tyst bil så avslöjar man att man inte vet vad man talar om! Däcksbullret är helt klart störst ännu också!
Har inte kört min golf 7 mer än 250 mil, har en med multilänk...men svajig i bakvagnen??? Nädu Peugo...du bara måste ogilla bilar från VAG-koncernen för här har du helt fel. Har dragit släp med den(ca 1200 kg) men inga tendenser till svajighet, snarare mycket stabil!
Så ge dig när det gäller Golf. Jag vet mer än du! Punkt!
Peter E har nog rätt, eftersom ViB kommit till samma slutsats; "I köregenskaper ligger Golf före de övriga fyra, långt före."
Personligen tycker jag robotiserade lådor är intressanta, men inte så särskilt bekväma. Det blir en och annan överraskning när lådan växlar och man inte är med på det. En DSG-låda slår det mesta när det gäller känsla och bränsleförbrukning. (Jo, jag vet, DQ200 var inte VAG:s mest lyckade konstruktion.)
Om inte nya Golf med multilänk har svajig känsla i baken så är jag en åsna! Tycker man om sådant, eller inte känner av det(!), så kan man ju inte nåt åt det? Tex. nya Seat Leon var mycket bättre än Golf att köra. Kan vara att bilar som har för mjuk bak med multilänk (tex. Peugeots 508) inte är nåt för mej för det förbättrar absolut inte körkänslan och inte heller körbarheten men det är väl komforten man är ute efter.
EDIT: En disclaimer: Dom brukar ju ställa om bilarna även efter att dom lanserats så det kan väl hända att dom fiilat på känslan i nyare Golffar. Tex. Peugeots 208 hade ju styrningen ändrats till det bättre efter lanseringen.
Vad du vill eller inte vill kalla dig lägger jag mig inte i Peugo...*L*
Men faktum är att jag har läst åtskilliga tester och sett åtskilliga tester o provkörningar på nätet och ingen, jag säger ingen mer än du har kallat Golfens bakvagn för svajig. Jag vet faktiskt inte hur vi ska tolka det faktumet men om alla(?) andra plus jag som äger en Golf med multilänksaxel säger att den INTE är svajig så kan man ju börja fundera på ditt namnval..*L'
Även om det finns folk som inte gillar Golf i största allmänhet och VAG koncernen i synnerhet så måste man vara bra naiv om man inte kan erkänna att Golfen är en kompetent bil.
Man får inte låta skygglapparna för sitt eget favoritmärke dölj sanningen, eller tror man att alla motorjournalister är köpta av VAG...?
Visst finns det andra märken som har bättre driftkvalitet, roligare att köra, billigare att köpa osv. men Golfen är nog den bil som är mest allround, det kan t.o.m. jag hålla med om även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att köpa en...
Den är svajig när man styr från sida til sida. Hel enkelt att märka det. Kan över huvudtaget inte förstå om man *inte* märker av det!? Som sagt nya Seat Leon utan multilänk känns mycket stabilare när man kör längs kurviga vägar och den har ju vunnit över nya Golf i åtminstone i ett par test (ena var finska TM vintertest, men det var FR-modellen). Det är inte alltid "fina" lösningar är bättre än dom "gamla goda", det är vad man åstadkommer med lösningarna som gäller, eller hur? Samma sak med wattlänk i Opel.Ännu en gång: Nya Golfen bak ger efter när man svänger och baken kommer därför långsammare efter, Seat Leon känns det som allt sker "som det ska", utan fördröjningar eller att baken niger el.dyl. Här kan man faktiskt påstå att smaken är som baken! :)
Golf är en helt ok bil men inte klassledande, det beror vad man tycker om. Däcksbullret borde dom nog börja satsa ordentlig på för det är det som märks bästa på våra dåliga vägytor. Någon kul bil att ratta är den nog inte men GTI-modellen borde råda bot på den saken, tror ändå att det kommer att bli enormt svårt för den att slå Seat Leons FR-modell för den är så pass lyckad!?
Oh nej, nya Golf GTI kommer ju ha multilänksavel...hur ska detta gå? Vi måste meddela VW om att bilen blir svajig med den bakaxeln för det har en man i Sverige bestämt.
Oh ve o fasa...
Det är ju mycket bättre med halvstel axel, det är ju därför man använder den på de motorsvagare varianterna...eller?
Till och med Seat använder ju multilänkaxeln på den motorstarkaste modellen, betyder detta att dom också gjort fel??
Tänk vad man får lära sig här, jag som i min enfald trodde att jag kunde känna om min bil är svajig eller inte men det kan jag uppenbarligen inte.
Får nog åka till VW o se om de kan montera in en halvstel axel för det är sååå mycket bättre...
Allvarligt talat Peugo...nu får du nog snart kalla dig själv för en ås..a
Återigen en extremt färgad artikel av Vi Bilägare som helt uppenbart har ätit några tyskpiller för mycket. Artikeln innehåller så mycket trams så den mer liknar ett humoristiskt kåseri än ett seriöst biltest. Påståendet att Golfen i alla år legat före konkurrenterna stämmer inte.
Har ni redan glömt Ford Escort som var både rymligare och bekvämare än Golfen plus snålare? Har ni redan glömt de vassa köregenskaperna, rymligheten och komforten hos Peugeot 309 som gjorde er glada medan Golfen var träig och trist? För att inte tala om den fina mjukheten och de många finesserna hos Fiat Ritmo generation 2, som definitivt gav mest värde för pengarna där Golfen inte ens kunde erbjuda riktiga varningslampor och visare utan hade en instrumentpanel med knappt synbara lysdioder och bara en diod för höger- och vänsterblink. Förarmiljön i de italienska konkurrenterna var ju rena överdådiga drömmen av lyx i jämförelse!
Går vi igenom historien så är det faktiskt rätt sällan som Golfen varit ledande i sin klass, många konkurrenter har genom åren varit bättre än Golfen på många punkter - framförallt gällande utrymmen, komfort och köregenskaper samt värde för pengarna. Golfen har varit träig, tråkig, trist - kompetent men utan några höjdpunkter och sämre än konkurrenterna på flera punkter.
Så nog tycker jag att Vi Bilägares historiebeskrivning inte stämmer med verkligheten. Golf II och III var ju sanslösa bottennapp. Även Golf I hade tuffa konkurrenter och Golfen var inte ens först i sin egen klass. Alfasud kom ju flera år innan exempelvis... Golfen kom med ett stramare utseende i Alfasud-klassen, men journalister döpte klassen till Golfklassen och därmed syndade med falsk historiebeskrivning för de försökte ge intryck av att Golfen var först - men det var den inte.
Men ok, låt oss förpassa historien till historien och ta tag i testet.
Jag häpnar över ett långt stycke med massa trams om Citroens manuella låda med automatkoppling. Som jag sagt flera gånger - detta är inte en automatlåda. Detta är en manuell låda med automatkoppling och ett automatläge.
Vill man utnyttja dynamiken i den så kör man i manuellt läge med växlingspaddlar, och precis som en manuell låda så släpper man gasen när man växlar. För detta är ju en manuell låda, om än utan en manuell koppling.
Och för högsta komfort så kan man välja automatläget - det är när man kör lugnt och fint. Det är när man försöker köra dynamiskt och tufft som lådan inte hänger med i automatläget, för den är inte gjord för det. Den är gjord för mjukkörning i automatläget. Vill man köra sportigt så växlar om till manuellt.
Ni kritiserar lådan för något den inte är istället för att se vad den är. Det är som att kritisera en Porsche 911 för att den inte rymmer en barnvagn i bagageutrymmet.
65 procent av köparna väljer lådan, ni tycker det är obegripligt och därmed idiotförklarar ni köparna. Det kära journalister är inte snyggt! Det är många som är nöjda med lådan för den passar deras lugna och mjuka körstil i automatläget.
Jag undrar när journalister ska lära sig köra med denna låda, den är inte gjord för att köras med gasen i botten i automatläget. Det är bara när man håller plattan i golvet i automatläget som den beter sig på det viset som ni beskriver. Lär er köra mjukt och lugnt istället så kommer även ni uppskatta denna låda och de bränsledroppar den sparar!
Trafikmiljön blir bättre och mer sansad om fler kör lugnt och fint och mjukt istället för vara hormonstinna lokal-Fangios i bygden. Lugn och mjuk körning sänker dessutom bränsleförbrukning och därmed utsläppen av hälsofarliga partiklar. Istället för att såga en låda som främjar lugnet och mjukheten, låg förbrukning och låga utsläpp, så ska ni hylla den.
Trafikmiljön blir dessutom säkrare om människor kör lugnt och mjukt istället för motsatsen.
Nu är ju detta test inget nytt test, utan ett test som ni publicerade för flera månader sedan i papperstidningen. När jag såg det första gången så var er stil i testet ett argument för mig att inte köpa tidningen. Genom era oseriösa attacker och dömande språkstil så förlorade ni iaf en kund för er tidning. Ert raljerande kanske ni tycker är en form av utslag av humor, och jag förstår de som finner roastning roligt - men det finns också många som inte finner sådan humor som humor. Och journalister som utgår från att bilköpare är idioter, det är journalister som behöver reflektera både en och två gånger för vem de skriver...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.