Gamla Cee´d-karossen blästrades vid bakdörrarna av sprut från hjulen. Den nya har annorlunda form som ger mindre blästringsrisk. Små stänklappar stoppar också smutskaskaderna från drivhjulen.
I tröskellådorna samt i dörrar, huv och baklucka finns ett kladdigt rostskyddsmedel som samlar sig i klumpar. Underredet skyddas av plastsköldar. Balksystemet under sköldarna saknar invändig behandling. De flesta plåtskarvar är väl tätade.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Kia Cee'd 1,6 CRDI ExecutiveBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har haft en 2010:a Kia Cee´d SW. Kollade rosten undertill för några veckor sedan. Ytrost i stort sett överallt. Inget slitskydd någonstans, ingen underredsmassa och bara ett litet plastskydd som täckte några kvadratdecimeter. Tröskellådor, balkar, motorfästen(!) -- ytrost överallt. En tunn lack hade skyddat tills grussprut och salt på vintern hade avlägsnat den. Kompletterade själv direkt, ville inte sälja vidare en bil som riskerar underkänt i bilprovningen om några år.
Och glöm den 12-åriga rostskyddsgarantin, den gäller inte ytrost, dvs är lika overksam som på de flesta andra bilar. Ett rejält slitskydd (underredsmassa) behövs om en bils underrede ska klara grus och salt på vintervägarna.
Nästa bil ska vi kolla noggrannt och fixa om det behövs, redan från början.
Det blir en Dacia Lodgy, och Dacia Duster fick ju riktigt högt betyg i ViB:s långtidstest, men vem vet, de kanske sänkt kraven, så för säkerhets skull går bilen direkt från säljaren till lyften för inspektion och eventuell komplettering av framförallt slitskyddet. Kanske något man borde göra med alla nya bilar...
Dacia Dusters rostskydd:
http://www.vibilagare.se/test/langtest/hogklassigt-rostskydd-pa-dacia-duster
... så lågpris behöver inte betyda låg kvalitet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.