Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf (2012)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf (2012)

Publicerad 12 april 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Hela karossen är av plåt men grundkonstruktionen är bra. Dörrarna är noga tätade och vaxbehandlade inuti, men både huv och baklucka saknar invändig behandling. Underredet täcks av plastsköldar och under dessa finns en och annan otätad skarv, men inuti balkarna är det sprutat rostskyddsmedel.

De delar av underredet som inte täcks av sköldarna har fått ett lager PVC. Bakre ljuddämparen och slutröret är rostfria. Framför framdörrarna finns en rostfälla: ljuddämpande skumgummi som suger åt sig vatten.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf TDI 105 Masters
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.