Tänk dig följande scenario. Du behöver en robust och rymlig fyrhjulsdriven kombi. Helst ska den också ha lite extra markfrigång för att klara den branta och steniga backen upp till sommarstugan.
Du har dessutom en förkärlek för bilar från Volkswagen-koncernen, som du har god erfarenhet av sedan tidigare. Då kan en Audi A6 Allroad, Skoda Superb Alldrive eller Volkswagen Passat Alltrack vara precis vad du behöver.
Alla fyrhjulsdrivna, alla är kombibilar och alla har förhöjd markfrigång. Dessutom har karosserna dekorerats med diverse extra plastdetaljer – typ skärmbreddare – för att ge en lite tuffare och mer fältmässig framtoning.
Alla tre bilarna är också försedda med hasplåtar i metall för att skydda underredet mot skador vid körning på besvärligt underlag.
Suv-kryddade kombi skulle man kunna kalla dem. Terrängkombi är en annan gångbar beteckning – även om bilarna förstås aldrig är tänkta att köras i riktig terräng.
Dels skulle de inte klara det, dels är det förbjudet enligt lag.
Däremot är biltypen som klippt och skuren för att ta sig fram under knöliga förhållanden, exempelvis på spåriga och leriga skogsbilvägar.
Det är heller inga problem att klättra uppför backar som man aldrig ens skulle fundera på att försöka forcera med en vanlig personbil.
Även som släpdragare har terrängkombin, tack vare sin fyrhjulsdrivning och stadiga fjädring, klara fördelar. Det märks inte minst på testbilarnas väl tilltagna dragvikter. De ligger på 2 000 kg för Skoda/VW och 2 500 kg för Audi. Fast med så mycket på kroken räcker det förstås inte med ett vanligt B-körkort.
Men den egenskap som generellt sett är allra nyttigast för svenskt vidkommande är nog ändå den fenomenala stabilitet/framkomlighet som bilarna ger prov på i vinterföre. Risk för snö och halka finns ju under halva året i stora delar av landet – och ännu längre högst uppe i norr.
Men nog nu med snack om biltypens generella egenskaper och till själva kärnfrågan: Vilken terrängkombi är bästa valet – Allroad, Alldrive eller Alltrack?
Testlaget skulle inte tveka en sekund att redan här utnämna Audi A6 Allroad till överlägsen vinnare i matchen mot Skodan och VW:n – om bara inte om funnits...
Men, som det så ofta gör, finns ett litet ”om” som delvis stjälper A6 Allroad. Fast det återkommer vi till lite senare.
Till dess nöjer vi oss med att konstatera det räcker med bara några mil bakom ratten för att inse att Audin är en sjusärdeles kompetent terrängkombi.
Som bil läxar Allroad upp sina två ”All”-släktingar på så gott som alla punkter och ett av de stora plusvärdena det sällsynt breda registret.
Det spelar egentligen ingen roll hur Audin används, den sköter sig med ackuratess i nästan alla miljöer och situationer.
På landsvägen fungerar den som en effektiv och ytterst bekväm långfärdsvagn. Samtidigt är Allroad duktigare än de flesta andra liknande bilar när den utsätts för mer krävande körförhållanden.
Hemligheten bakom den imponerande spännvidden ligger till stor del i det avancerade chassit, där luftfjädring kombinerats med en reglerbar stötdämpning. Det är finesser som gör att Audin kan optimeras för en hel rad skiftande körförhållanden.
På snabba landsvägsetapper sänks bilen automatiskt med 15 millimeter för att minska luftmotstånd/förbrukning.
Men när så behövs kan föraren med ett enkelt knapptryck aktivera det speciella Allroad-läget. Det höjer bilen med 35 mm för bättre markfrigång, samtidigt som ett körprogram för lite tuffare tag aktiveras.
Skulle underlaget vara riktigt knöligt finns ytterligare ett läge – ”Lift” – att välja på. Det fungerar bara i låga hastigheter och ger ytterligare tio millimeters värdefull markfrigång.
Inte konstigt att Audin tog hem spelet i vårt improviserade terrängtest. Där var utmaningen att ta sig upp för en rejält brant, sandig och stenig backe i ett av de många grustag som döljer sig långt inne i norra Värmlands djupa skogar.
Det gick som en dans med Audin. Men även de övriga två bilarna lyckades kämpa sig upp för den slippriga stigningen, dock med större möda och besvär. Betyget blir godkänt för alla, med ett extra plus i kanten för Audin.
A6 Allroad har en annan typ av fyrhjulsdrivning än Skodan och VW:n. Kraftfördelningen sker, på känt Audi-manér, via en så kallad torsen-differential (torsen = torque sens = vridmomentkännande).
En grundläggande skillnad mellan systemen är att Audin är konstant fyrhjulsdriven, medan fyrhjulsdrivningen i Skoda och VW bara kopplas in (på bråkdelar av en sekund) när den behövs.
Både Superb och Passat är utrustade med fjärde generationens Haldex-koppling. Exakt hur den – och torsendiffen – fungerar ser du i Herberts Müdsams tekniska illustrationer på sidan 36.
Audins självjusterande luftfjädring har även en fördel när bilen drar tunga lass. Då fun-gerar den som nivåreglerare och gör att bilen inte knäar ens för riktigt tunga bördor.
Allroads köregenskaper i övrigt är också på topp. Den stora och tunga terrängkombin känns, i jämförelse med teskonkurrenterna, nästan som en liten pigg gocart att hantera i testslingans mest utmanande böjar. Även undanmanöverprovets fyra brutala svängar klaras med bravur.
Kvicka, precisa styrreaktioner, en kraftfull V6-diesel (trots att vi körde klenaste 204 hk-versionen), en behagligt avstämd fjädring och en klippstadig riktningsstabilitet gör Audin till en fröjd att köra, såväl på lugna landsvägsetapper som vid lite mer forcerad framfart.
En extra bonus är att föraren, via Drive select-systemet, själv kan bestämma vilken karaktär bilen för tillfället ska ha även när den körs på vanlig väg.
Det finns en rad olika inställningar att välja bland; från största möjliga bränsleeffektivitet till mesta möjliga sportighet. Systemet påverkar bland annat gas-/styrrespons, växellåda, fjädring och luftkonditionering för att ge bilen den beställda karakteristiken.
Men inte ens en bil som A6 Allroad slipper undan kritiska synpunkter när testlaget kopplar på värsta konsumentgranskarblicken. En säkerhetsmiss är att autobromssystem inte är standard, utan kostar en rejäl slant extra.
Lastkapaciteten imponerar inte heller, särskilt med tanke på att bilen är nästan fem meter lång. Bagagegolvet blir dessutom inte helt plant när baksätet fälls.
En skönhetsfläck är den överkänsliga bromsen, som gör körning i stadstrafik onödigt ryckig. Underkänt blir det även för förbrukningen. Audin hamnade hela 31 procent över sin officiella siffra, trots att vi under hela bränslemätningen körde bilen i det speciella snålprogrammet.
Och så har förstås vi det där med pengarna. Även om man får en hel del för slantarna så kan Audin knappast kallas prisvärd. Minst en halv miljon i inköpspris och en milkostnad på drygt 50 kronor, hur många har råd med det? Lägger man sedan till lite extrautrustning skenar priset lätt upp till direkt våldsamma nivåer. Se bara på vår testbil, den gick lös på nära 650 000 kronor!
För plånboken är Skoda Superb Alldrive ett betydligt humanare alternativ.
Den är inte bara billigast att köpa, den är också i särklass bäst komfort-/nyttoutrustad av de tre testbilarna. Här följer mängder av finesser, som kostar åtskilliga tusenlappar till Audi och VW, med på köpet.
Skodan rymmer också mest last under bakluckan och bagageutrymmet är smart inrett.
Men varför är inte det limousinliknande baksätet skjutbart? Det är ju inte alltid man skjutsar basketspelare därbak. Nog skulle det vara vettigt att kunna utnyttja centimetrarna för antingen last- eller benutrymme.
På det hela taget är Skodas terrängkombi annars en i högsta grad sympatisk vardagsbil. Köregenskaperna är trygga och pålitliga och fyrhjulsdrivningen fungerar oklanderligt.
Däremot lämnar åkkomforten en del övrigt att önska. Bullernivån i kupén är direkt störande på grov asfalt och fjädringen är för stum för att kännas bekväm på lite sämre vägar.
Bilen känns också lite daterad i jämförelse med Audi och VW. Modern säkerhetsteknik, typ autobroms, finns inte och den inre designen ger ett något föråldrat intryck, liksom multimediautrustningen.
Däremot överraskar Skodan positivt genom att vara snålast av testbilarna vid verklig körning, tvärtemot vad bränsle-deklarationen säger.
Men trots hyfsade ägarkostnader och högt bruksvärde räcker Superb Alldrive inte riktigt till i det här testet. Det blir en bronsplats för den tjeckiska terrängkombin.
VW Passat Alltrack befinner sig såväl tekniskt som ekonomiskt mitt emellan Audin och Skodan. Och på känt svenskt mellanmjölksmanér tar den därmed hem testsegern.
Passat är kanske inte bäst i alla avseenden, men en sällsynt trevlig kompromiss. Den är finfin att köra och är den bil som bäst hängde med den snabba Audin under testets mer intensiva körpass.
Passat är också hyfsat välutrustad, skön att åka i och tillräckligt rymlig för en normalfamilj. Den känns dessutom helt igenom modern och det mesta av ny informations- och säkerhetsutrustning finns på programmet.
Allvarligaste anmärkningen gäller dieseltörsten. VW:n överförbrukade med nära 30 procent under testet. Det är underkänt!
Volkswagen har också, precis som Audi, valt att inte montera autobroms som standard. Vill man ha den nyttiga finessen får man finna sig i att punga ut med drygt 7 000 kronor.
Fast då ingå även en radarstyrd, så kallad adaptiv, farthållare som automatiskt håller avståndet till bilen framför och fungerar ända ned till stillastående. Det är utrustning som normalt brukar kostar betydligt mer än sju tusenlappar.
Annan vettig extrautrustning är dragpaketet och det ställbara chassit. Det sistnämnda gör att man aldrig behöver reta sig på fjädringen, det är bara att ställa in det läge som för tillfället passar bäst.
Utöver det ska man nog vara lite försiktig med att kryssa i den digra tillvalslistan. Annars kan det bli dyrt. Något som vår testbil, à 461 400 kronor, är ett rullande exempel på.
Men håller man sig i skinnet är VW:n, trots högre pris, billigare än Skodan att hålla rullande tack vare ett bättre andrahandsvärde. Ännu ett plus!
1. Volkswagen Passat Alltrack
Inte bäst på allt, men tillräckligt bra på tillräckligt mycket. Det är hemligheten bakom testsegern för Vw passat alltrack. För övrigt är det andra gången som VW:s terrängkombi vinner ett test i Vi Bilägare. Förra gången, i maj, var det Volvo V70 och Subaru Outback som besegrades.
Förklaringen till segern är densamma nu som då. Alltrack leverar vad man kan förvänta sig, och i vissa fall lite till, på de flesta viktiga punkter.
Den är både trevlig och underhållande att köra, den tar sig fram tryggt och säkert även på besvärliga underlag och den är tillräckligt rymlig för att kunna husera en normalfamilj. På minuskontot noteras främst ett oväntat kort helljus och att förbrukningen skenade iväg rejält under testet.
2. Audi A6 Allroad
Att Audi A6 Allroad är testets bästa bil råder inget tvivel om. Det som fäller den är de höga ägandekostnaderna; 50 kr/mil är inte att leka med. Samtidigt är Audin en alldeles för bra bil för att bli jumbo, trots att den kostar som den gör. Grattis, du som har råd!
3. Skoda Superb Alldrive
Trots flera sympatiska egenskaper räcker skoda Superb alldrive inte riktigt till den här gången. Bilen börjar kännas aningen föråldrad, främst när det gäller säkerhetsteknik och inre design. Även åkkomforten har brister, fjädringen är hård och bullret högt.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Allroad, Skoda Superb Alldrive och Volkswagen Passat Alltrack?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 hk Skoda Superb Alldrive 2.0 TDI 4x4 DSG VW Passat Alltrack TDI 170 DSG 4MotionBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaha, sitter det en Torsen diff i Allroaden? Trodde de körde med kronhjulsdiff även i den?
Kronhjulsdiffen finns väl bara i S-modellerna men Torsen är väl gott nog till all lite mer "normal" körning.
Nya "vanliga" A6 har kronhjulsdiff. Så då torde väl även Allroad ha det?
Bild på detta:
http://www.audiworld.com/news/11/crowngear/A6110037_large-01.jpg
Hm.. du har kanske rätt men jag är fortfarande inte helt övertygad. Petitesser och spelar ingen roll, bra oavsett (säger en på tillfälligt besök i Haldex5världen)
Även i svenska katalogen står det "Allra senaste quattro med kronhjulsdifferential".
Visst, kanske en petitess. A6 Allroad visar iallafall att man får mer för pengarna än bara 4 ringar i grillen.
Nej, det var ett fel ordval. Petitess är det ju inte egentligen, väghållning verkar ju vara helt superb och såklart en vidareutveckling av den gamla. Hoppas bara att Audi håller fast vid den fina framdriften på de större bilarna även i framtiden, jag saknade den när det var riktig vinter efter över 25000 mil med A4Q. Snacket att påhängsfyrhjulsdrift ála Haldex &co skulle spara bränsle jämfört med permanent köper jag inte alls, det är bara att titta i angivna bränslesiffror hur mycket mer awd drar jämfört med fwd hos olika tillverkare. Oftast är merförbrukningen lika eller lägre med Quattro, så det är säkert bara ett sätt att kunna koppla fyrhjulsdriften till tvärställd motor det handlar om. Nu har jag dessutom egen erfarenhet om båda systemen och tycker mig veta.
quattron på pappret ja men alla vet att siffrorna är bullshit däremot köper jag att skillnaden mellan Haldex och Torsen Quattro är liten, bara kolla på Subarus dieselmodeller som på pappret inte ska dra så lite men i verkligheten drar dom lika mycket eller lite mindre med permanent 4wd än fwd bilar med liknande storlek och kraft under huven.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.