Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Passat Alltrack (2012)
Rost

Rosttest: Volkswagen Passat Alltrack (2012)

Publicerad 27 mars 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Även VW Passats kaross är helt i stålplåt. Men både tätningar och invändig behandling är exemplariskt utförd.

Såväl dörrar, huv som baklucka är vaxbesprutade på insidan och samma sak gäller balkarna under bilen. Där är  också de flesta skarvar omsorgsfullt tätade.

Men under de plastsköldar som täcker delar av underredet går det att hitta en del otätade skarvar. Dessa sitter dock tämligen riskfritt till.

På pluskontot noteras också att bakre delen av avgassystemet är rostfritt och att större delen av framvagnen är i aluminium. Minus blir det för fuktsugande filtskärmar i bakre hjulhusen och att stänklappar saknas.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Passat Alltrack TDI 170 DSG 4Motion
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.