Nästa artikel
Rosttest: Audi A6 Allroad (2012)
Rost

Rosttest: Audi A6 Allroad (2012)

Publicerad 27 mars 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Audi A6 är påkostat byggd och har en kaross som till stora delar består av rosthärdigt aluminium. Det gäller såväl motorhuv, framskärmar som dörrar och baklucka.

Även hjulupphängningarna fram och bak är i aluminium, liksom en hel del andra chassidetaljer. Plus blir det också för att alla balkar under bilen har en välgjord inre behandling och att den bakre ljuddämparen är i rostfritt stål. Sammantaget ger det högsta möjliga rostskyddsbetyg.

Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är helt otätade och att slitskyddet inte är av högsta klass. Det finns heller ingen behandling innanför de plastsköldar som är monterade på större delen av underredet.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 hk
Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.