Nästa artikel
Rosttest: Skoda Superb Alldrive (2012)
Rost

Rosttest: Skoda Superb Alldrive (2012)

Publicerad 27 mars 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Superbs kaross är helt i stålplåt, men bilen är seriöst rostskyddad. Invändig behandling finns i dörrar och i alla balkar undertill. Där är också de mest utsatta skarvarna bra tätade.

Dörrarna har också bra tätningar, utom i de nedre hörnen. På pluskontot noteras dessutom att skärmkanterna bak är vettigt konstruerade, att tröskellådornas skarvar är omsorgsfullt tätade, att stänklappar fram finns och att bakskärmarna har blästringsskydd i plast.

Några missar är att innerskärmarna bak är av filtliknande material och att invändig behandling saknas i huv/baklucka. Bilen är heller inte behandlad innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 10 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Superb Alldrive 2.0 TDI 4x4 DSG
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.